Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

نگاهی به ۳ تصویر دیدنی اخیر که ماه،زمین و ایستگاه فضایی سوژه آن بود + عکس

میهن پست – اگر شما هم جز علاقه مندان به اخبار هوا و فضا باشید حتما همه روزه اخبار جالب و شنیدنی مربوط به این حوزه را در رسانه های چاپی و آنلاین دنبال می کنید.اما در چند هفته گذشته مهمترین خبر مربوط به زمین و ماه انتشار سه تصویر زیبا و دیدنی از اتفاقاتی است که هرگز ما انسانها نمی توانیم آن را با چشم غیر مسلح و بدون داشتن دوربین های تصویر برداری نجومی مشاهده کنیم.

یکی از این اتفاقات جالب و دیدنی که اتفاقا دو بار ثبت و در رسانه ها منتشر شد، ثبت تصویر مربوط به عبور ایستگاه فضایی از مقابل ماه بود که هم توسط یک عکاس آماتور با نام دیلان اودانل تهیه و عکس دیگری با همین موضوع توسط دو عکاس ناسا با نام های بیل اینگالز و جوئل کاسکی ، در زمان عبور ایستگاه فضایی از مقابل ماه و از منطقه وودفورد در ویرجینیای آمریکا گرفته شده است.

 ثبت رخداد عبور ایستگاه فضایی بین المللی از مقابل ماه توسط عکاس آماتور با نام دیلان اودانل
ثبت رخداد عبور ایستگاه فضایی بین المللی از مقابل ماه توسط عکاس آماتور با نام دیلان اودانل

دیلان اودانل، این عکس را از قرص ماه در حالی گرفت که ایستگاه فضایی بین المللی داشت با سرعت ۲۸۸۰۰ کیلومتر بر ساعت از برابر آن می گذشت. با چنین سرعتی، اودانل تنها حدود یک سوم ثانیه فرصت داشت تا این آزمایشگاه پژوهشی بی‌وزن را پیش از آن که از روی ماه بگذرد و به سیاهی فضا بازگردد به تصویر بکشد.

عکس در روز ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ ساعت ۱۹:۵۴ به وقت محلی گرفته شد. در آن هنگام، ایستگاه فضایی در بلندای ۴۰۰ کیلومتری بر فراز اقیانوس آرام بود. اودانل یک دوربین معمولی را پشت یک تلسکوپ ۲۳۰۰ میلیمتری با نسبت کانونی ۱۰ جای داد و در همان اندک زمانی که برای گذر ایستگاه فرصت داشت، به امید بهترین تصویر، چندین عکس پیاپی گرفت

و اما در خصوص ثبت تصویر زیر باید بگوییم که سازمان فضایی ناسا ، تصویری شگفت انگیز و منحصربفرد از عبور ایستگاه فضایی بین‌المللی از مقابل ماه کامل را منتشر کرد.این تصویر که از مجموعه چندین تصویر پشت سر هم تهیه شده ، توسط دو عکاس ناسا با نام های بیل اینگالز و جوئل کاسکی ، در زمان عبور ایستگاه فضایی از مقابل ماه و از منطقه وودفورد در ویرجینیای آمریکا گرفته شده است.

ثبت تصویر عبور ایستگاه فضایی بین المللی از مقابل ماه توسط دو عکاس ناسا با نام های بیل اینگالز و جوئل کاسکی
ثبت تصویر عبور ایستگاه فضایی بین المللی از مقابل ماه توسط دو عکاس ناسا با نام های بیل اینگالز و جوئل کاسکی

درباره شرایط ثبت تصویر بالا باید گفت که ایستگاه فضایی بین‌المللی با سرعت سی هزار کیلومتر از مقابل ماه عبور کرد، از این رو عکاسان برای عکسبرداری هشتاد و دو صدم ثانیه بیشتر فرصت نداشتند.این ایستگاه که چهار صد کیلومتر بالاتر از سطح زمین در مدار قرار دارد، معمولا از ستارگان اطراف قابل تشخیص نیست اما اگر دیده شود مانند خط روشنی است که با سرعت زیاد حرکت می‌کند.

لازم است بدانید که ایستگاه فضایی بین المللی حدود ۱۱۰ متر، به اندازه یک زمین فوتبال، طول دارد و بزرگترین شی ساخته بشر در فضاست.اما در مقابل ماه که ۳۴۷۵ کیلومتر قطر دارد مانند ذره‌ای به نظر می‌رسد.عبور ایستگاه فضایی از مقابل ماه چند روز بعد از وقوع “ماه آبی” رخ داد.ماه آبی پدیده‌ای است که ربطی به رنگ ماه ندارد و به ظهور دو قرص ماه کامل در طی یک ماه، اشاره دارد که از عدم تطبیق تقویم شمسی و قمری ناشی می شود.

…و اما دومین رخداد نجومی که برای علاقه مندان به هوا فضا سورپرایزی جالب و بی نظر به نظر می رسید انتشار تصاویری از عبور ماه از پشت کره‌ی زمین بود که توسط ماهواره‌ی DSCOVR که در فاصله‌ی ۱.۶ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد تهیه و منتشر شد.

آدام سابو، یکی از دانشمندانی که در پروژه‌ی DSCOVR مشغول به فعالیت است در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:اندازه‌ی کره‌ی زمین در برابر ماه و بزرگی آن بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد. کره‌ی زمین در مقایسه با قمرش در فضای بیکران یک سیاره‌ی بسیار زیبا و متفاوت است.

تصویر زیبای فضاپیمای DSCOVR ناسا به هنگام عبور ماه از مقابل زمین
تصویر منتشر شده زیبای فضاپیمای DSCOVR ناسا به هنگام عبور ماه از مقابل زمین

تصاویر جدید منتشر شده از DSCOVR نشان دهنده‌ی گذر ماه روی کره‌‌ی زمین زمانی است که این قمر بر فراز بخش‌هایی از آمریکای شمالی و اقیانوس آرام را قرار گرفته است. این تصاویر در ساعت ۲۰ دقیقه بامداد ۱۶ جولای به وقت کشورمان به ثبت رسیده است.

لازم است بدانید که مأموریت DSCOVR مأموریت مشترک میان ناسا، سازمان ملی اقیانوس و جوّی NOAA و نیروی هوایی آمریکاست که هدف اصلی آن ارائه‌ی گزارش زنده از وضعیت بادهای خورشید به زمین است.

منبع : gadgetnews & iaas

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا