گوناگون

عراق روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است

به گزارش خبرنگار ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از بغدادکه در پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی وزارت نفت نیز منتشر شد، این رقم نسبت به صادرات ماه مارس گذشته بیشتر اما نسبت به هدف صادرات نفت این کشور در سال ٢٠١٤ کمتر است و دلیل آن نیز بیشتر به خاطر حمله های خرابکارانه پیاپی به خط لوله صادرات نفت عراق در شمال این کشور است.

حسین الشهرستانی، معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی شنبه (٦ اردیبهشت) اعلام کرد: در صورتی که منطقه کردستان عراق سهم خود از نفت را تولید کند و هیچ خسارتی به وجود نیاید، صادرات نفت عراق می تواند به سه میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز برسد.

عراق هدف صادرات سه میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه نفت در روز را برای سال ٢٠١٤ تعیین کرده است که ٤٠٠ هزار بشکه در روز از این رقم شامل صادرات نفت کردستان است.

کردستان عراق بیش از یک سال است که به دلیل اخنلاف با دولت مرکزی درباره حقوق و سهم درآمدهای حاصل از صادرات نفت، هیچ نفتی به وسیله زیرساختهای دولت مرکزی عراق صادر نکرده است.

صادرات نفت عراق در ماه فوریه گذشته به رکورد دو میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز رسیده بود اما در ماه مارس گذشته و پس از انفجار خط لوله، صادرات نفت میدانهای نفتی کرکوک به بندر جیحان ترکیه، این رقم به دو میلیون و ٣٩٠ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

شهرستانی در کنفرانس انرژی در بغداد گفت: توقف صادرات نفت از کرکوک مانع فراروی افزایش صادرات نفت ماست و تامین امنیت این خط لوله باید در اولویت برنامه نیروهای امنیتی قرار بگیرد.

وی افزود: این خط لوله آسیب دیده که تا بندر جیحان امتداد دارد، می تواند ظرف چند روز تعمیر شود اما تا زمانی که نیروهای امنیتی نتوانند آن را از حمله های آینده محافظت کنند، انجام چنین کاری مطرح نیست.

الشهرستانی اعلام کرد: میانگین صادرات نفت عراق در سه ماه نخست سال ٢٠١٤ میلادی روزانه دو میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکره با کردهای عراق درباره نفت گفت: این گفت وگوها هنوز ناتمام است.

وی همچنین بر موضع بغداد درباره این که همه نفت خام در عراق باید از سوی دولت مرکزی بازاریابی شود،تاکید کرد.

شبک**1983**1917

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا