Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيست

علت انقراض دایناسورها با تازه ترین کشف دانشمندان ریشه یابی و اعلام شد ؟

تاکنون فرضیه های زیادی از سوی دانشمندان مبنی بر علت انقراض دایناسورها اعلام شده بود که یکی پس از دیگری و بعد از مدت زمانی کوتاه رد شده اند . دایناسورها  که در واقع گروهی از خزندگان مهره‌داری بوده اند ، بیش از ۱۶۰ میلیون سال بر روی زمین زندگی کرده اند و درست قبل از دوره تریاسه که تقریبا ۲۳۰ میلیون سال پیش بوده تا آخر دوره کرتاسه که ان هم حدود ۶۵ میلیون سال پیش تخمین زده شده و بیش‌ تر آن‌ ها در رویداد انقراض کرتاسه – پالئوژن منقرض شده اند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

با این حال گفته شده است که علت انقراض دایناسورها در پایان دوره کرتاسه به وقوع پیوسته و این خزندگان مهره دار حدود ۱۶۰ میلیون سال وحشت زمین بوده اند و ۶۵  میلیون سال پیش نسلشان به همراه موجوداتی همچون ماهی های استخوان دار ،  دو کفه ای ها  ، حلزون ها  ، اسفنج ها و پلانکتون ها منقرض شد .

علت انقراض دایناسورها اگر چه متفاوت است اما یافته های جدید دانشمندان بعد از تحقیق بر روی جنین فسیل شده ی دایناسور کشف شده نشان می دهد که طولانی بودن دوره جنینی در تخم  دایناسور که بیشتر از مدت زمان حضور جنین یک پرنده در تخم می باشد ، فرضیه جدیدی را به وجود آورده است که می تواند علت اصلی انقراض این حکمرانان نیرومند در زمین  باشد.

علت انقراض دایناسورها

تیم تحقیقاتی گرگوری اریکسون از دانشگاه ایالتی فلوریدا توانستند است با بررسی آثار دندان های جنین فسیل شده دایناسور ، به مدت زمانی که این جنین در تخم بوده ، پی ببرند.

دانشمندان  موفق شده اند با استفاده از علم ارتودنسی و بررسی دندان های جنین فسیل شده، سن این دایناسور را تخمین بزنند که به گفته گرگوری اریکسون ، خطوطی که عمر این جنین را نشان می دهد کاملا بر روی دندان های این دایناسور مشخص و واضح است بنابراین با این کشف جدید به خوبی می توان نتیجه گرفت که طولانی بودن مدت زمان حضور جنین در تخم دلیل اصلی انقراض ناگهانی دایناسورها بوده است.

بعد از انقراض دایناسورها ، جهت پر کردن جاهای خالی اکوسیستم موجود ، بقیه ی جانوران با سرعت بیشتری متولد شدند . جانورانی همچون سوسمارها ، دوزیستان ، پرندگان و دیگر گونه های مشابه که برای تولید مثل و تکثیر نیاز به صرف زمان زیاد و انرژی نداشتند ، توانستند از خطر انقراض نجات یابند.

منبع   ibtimes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا