Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

جنسیت جنین و اثرات آن بر واکنش سیستم ایمنی بدن مادر

پژوهش‌ های جدید انجام شده بر روی جنین‌ ها ، نشان دهنده تاثیرات متفاوت جنسیت جنین بر روی سیستم ایمنی بدن مادر است .  این پژوهش که در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شده است ، ۸۰ زن باردار را در تمام دوره بارداری مورد بررسی قرار داده است.

جنسیت جنین باعث می شود سطوح مختلفی از نشانگر ایمنی به نام سیکوتین در بدن مادر مشاهده شود . سیکوتین ها به دسته ای از مولکول های پروتئینی محلول در آب گفته می شوند که از سلول های متفاوتی ترشح می شوند. این ترشح بیشتر در پاسخ به یک تحریک انجام خواهد شد  و وظیفه آن انتقال پیام بین سلول ها است.

این محققین سطح سیکوتین در یک  نمونه از سلول های ایمنی که در آزمایشگاه در کنار باکتری قرار گرفته بود را اندازه گرفتند و نتیجه را با سطح سیکوتین در خون زنان باردار مقایسه و بررسی کردند.  این بررسی ها نشان داد نسبت تولید سیکوتین های التهابی در معرض باکتری ، توسط سیستم ایمنی زنان بارداری که جنین دختر دارند بالاتر از میزان آن در زنانی با جنین پسر است.

جنسیت جنین

التهاب بخش مهمی از رفتار های سیستم ایمنی بدن است. این رفتار در  پاسخ به بهبود زخم، باکتری ها، ویروس ها و یا حتی بیماری های مزمن اتفاق می افتد. این پژوهش نشان داد که بدن زنانی با جنین دختر ، پاسخ های التهابی بهتری را در زمانی که سیستم ایمنی به خطر می افتد ، از خود نشان می دهند. با این حال ، در صورتیکه پاسخ های التهابی بیش از حد باشد ، می تواند برای بدن مشکل ساز بوده و به علائم مربوط به بیماری مانند خستگی و درد منتهی شود.

این پژوهش به پزشکان کمک می کند که نحوه پاسخگویی بدن یک زن باردار به ویروس های مختلف را بررسی کنند. ویروس هایی که می توانند زمینه ساز بروز عفونت یا مشکلات مزمن (مانند آسم) باشند. همچنین پزشکان می توانند از تاثیر واکنش های بدن مادر بر سلامت جنین مطلع شوند.

منبع   osu

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا