گوناگون

عمر کوتاه ساختمان ها در استان گلستان/ وقتی اخلاق مهندسی جای خود را به صرفه اقتصادی می دهد

به گزارش خبرنگار مهر، اكثر بناهایی كه طی چند دهه گذشته در استان و یا كشور ساخته شده، به دلیل عدم استفاده از مصالح مرغوب و مستحكم عمر بسیاری كوتاهی دارد از این رو پس از گذشت چند سال ساكنین ساختمان ناچار به صرف هزینه برای بنایی كه حتی یك دهه از عمر آن نگذشته می شوند؛ لذا رعایت “اخلاق حرفه ای” در مهندسی به خصوص بخش ساخت و ساز اینجا معنی پیدا می كند.

اغلب سازندگان از مصالح مرغوب درجه یك برای ساختمان ها استفاده نمی كنند

یك كارشناس ارشد معماری از وضعیت ساخت و ساز در استان ابراز نارضایتی كرد و گفت: اغلب سازندگان به هیچ عنوان از مصالح مرغوب و درجه یك برای ساختمان های مسكونی یا تجاری استفاده نمی كنند.

حسین محمدیان در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در ایران سازندگی به معنای معماری توسط مهندسان معمار، بسازبفروش ها و گاهی نیز مهندسان عمران صورت می پذیرد، در صورتی که تنها یکی دارای دانش تخصصی است و پرواضح است كه با این روند، ساخت و ساز در چار چوب اصلی آن انجام نمی شود.

وی خواستار رعایت مرام حرفه ای در كار ساخت و ساز شد و اذعان كرد: مبنای بحث اخلاق حرفه ای را همین مورد در بر می گیرد. حرفه ای ها مرام دارند، آن ها حاضر نیستند مرام خود را تحت هیچ شرایطی زیر پا بگذارند، آن ها در مواردی که مرام آن ها با شرایطی سازگار نباشد، كار را قبول نخواهند كرد.

به گفته این كارشناس ارشد معماری، بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا، متصدیان اخلاقی دارند که کمک می کنند افراد شرکت تصمیمات فکری و مهارتی خوبی بگیرند.

محمدیان اخلاق حرفه ای در معماری را نشات گرفته از رفتار درون شخصی دانست و اظهاركرد: عواملی چون ایجاد عزت نفس در خود، خودافشاگری، احترام گذاردن به خود، خود محاسبه گری یا برخلاف آن عواملی از قبیل غفلت از خود، خودفراموشی، دروغ به خود، خود توجیه سازی، رفتار ارتباطی ما با خود را شکل می دهد.

 

IMG07323771

برای ماندگار بودن باید حرفه ای بود

امروزه بسیاری از كشورها به این بلوغ فكری رسیده‌اند كه بی‌اعتنایی به مسائل اخلاقی و فرار از مسئولیت‌ها و تعهدات اجتماعی به از بین رفتن موسسه و سازمان می‌انجامد به همین دلیل بسیاری از موسسات و سازمانهای موفق، برای تدوین استراتژی اخلاقی احساس نیاز كرده و به این باور رسیده‌اند كه باید در سازمان یك فرهنگ مبتنی بر اخلاق رسوخ كند، از این رو كوشیده‌اند به تحقیقات درباره اخلاق حرفه‌ای جایگاه ویژه‌ای بدهند موضوعی كه نیاز است در سازمان نظام مهندسی كشور نیز اعمال شود.

نائب رئیس نظام مهندسی كشور دراین باره به خبرنگار مهر، گفت: در معماری توجه به فرهنگ و معماری ایرانی اسلامی بسیار كمتر است و بیشتر نگاهها اقتصادی است، به گونه ای كه كارها به فرصت های اقتصادی تبدیل شده و از آن اتنفاع اقتصادی ببرده می شود. متاسفانه این نوع نگاه خیلی در كشور پررنگ شده است.

معماری ما در كشور دچار صدمات جدی شده است

حجت ا.. عامری با بیان این نكته كه یكی از مواردی كه به آن توجه ویژه در دوره اخیر شورای مركزی نظام مهندسی كشور شده بحث توجه به مسائل معماری است، افزود: امروز در كل كشور معماری ما دچار صدمات جدی شده است.

وی اضافه كرد: امیدواریم برپایی همایش هایی درباره این موضوع و استفاده از چهره های صاحب نام و نظریه پردازان كشور بتواند به رفع این مشكل كمك كند.

تاكنون یك ضابطه و قانونی برای سیمای شهری تدوین نشده

عامری از وضعیت سیمای شهری اظهار نارضایتی كرد و گفت: تاكنون یك ضابطه و قانونی برای سیمای شهری تدوین نشده به همین دلیل در شهرداری تهران قرار است این اتفاق بیافتد؛ در نظام مهندسی كشور نیز دستور العملی كه شهرداری تهران تدوین كرده بود برای كل نظام مهندسی های كشور فرستادیم.

وی ادامه داد: قرار است تا همكارانمان نقطه نظرات خود را در گروه تخصصی معماری به تهران ارسال كنند تا جمع بندی آنرا سازمان های نظام مهندسی كشور انجام داده و نتیجه را به استانها ارسال كنیم.

به گفته نائب رئیس نظام مهندسی كشور، در كل شهرهای كشور ضوابط و دستور العملی برای سیمای شهری نداریم امروز هركسی با هر مصالحی می تواند برای سیمای شهری استفاده كند و با هر الگویی ساختمان بسازد بدون هیچ گونه نظارت و ضابطه خاصی به همین دلیل در سیمای شهری یك اغتشاش بصری جدی را می بینیم.

وی از تدوین برنامه مطالعات اقلیمی در كشور خبر داد و افزود: مطالعاتی كه در بحث معماری اقلیمی انجام شده مربوط به حدود سه دهه قبل بوده از این رو نیاز است برنامه ای كه در گذشته مطالعه شده مورد ارزیابی قرار دهیم تا با شرایط امروز و فناوری روز سازگار باشد.

IMG07320621

در معماری قدیم نگاه انتفاعی و شخصی نبود

وی در مقایسه معماری امروز با گذشته، گفت: در معماری قدیم خیلی نگاه انتفاعی و شخصی نبود؛ نگاهی كه در گذشته به معماری وجود داشت نشات گرفته از اخلاقیات و روحیات بوده كه اكنون متاسفانه ما از آن فاصله گرفته ایم.

این مسئول كشوری اذعان كرد: با مشاهده به معماری گذشته درمیابیم كه معماری در هر منطقه نشات گرفته ازاقلیم های خاصی بوده كه امروز تقریبا معماری اقلیمی ما از بین رفته است؛ هر كدام از نقاط كشور آن معماری كه پدران ما تجربه كرده بودند در چند دهه گذشته از بین رفته است.

وی با اشاره به هم خوانی معماری بافت تاریخی گرگان با اقلیم در این منطقه، گفت: درمعماری گذشته سعی شده بود از مواهب طبیعی حداكثر استفاده شود كه جای همه این موارد در معماری امروزی خالیست.

عامری با بیان این مطلب كه درگذشته برای تك تك اجزای معماری فكر می شد، افزود: امروز جای فكر و اندیشه در معماری ما خالی است. البته نباید از این نكته غافل شد كه هنوز در كشور بناهایی ساخته می شود كه معماری در آن رعایت می شود اما این مورد امروزه فراگیر نیست درحالی كه در گذشته همه گیر بود و وسعت بیشتری داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، معماری تاثیرات انكار ناپذیری در زمینه های مختلف انسانی از قبیل فرهنگ، روانشناسی و جامعه شناسی دارد به همین دلیل رعایت نكردن اصول اخلاقی معماری در طراحی و اجرای بناهای معماری صدمه های جبران ناپذیری بر جسم، روح و روان انسانها وارد می كند.

از این رو به دلیل ماهیت خاص رشته معماری و تاثیر آن در اجتماع، تدوین مقررات اخلاق حرفه معماری به صورت مستقل از سایر رشته های مهندسی ضروری است. در این راستا الگوپذیری از اخلاقیات معماری سنتی بسیار کارساز بوده و در نهایت استفاده از اصول اخلاق معماری تدوین شده در بازنگری یا تدوین قوانین معماری برای استفاده کارشناسان حقوقی این رشته مفید خواهد بود.

—————————

عکس از ابوطالب ندری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا