گوناگون

عوامل کاهش شاخص کل بورس در هفت ماه از نگاه احمد توکلی

81227575 5806306

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، احمد توکلی طی ارائه گزارشی با اشاره به عوامل کاهش شدید شاخص کل در بورس تهران در هفت ماه اخیر، گفت: شاخص کل بورس تهران طی هفت ماه اخیر پس از 17 ماه صعود کم نوسان، از 15 دی ماه 1392 تقریبا با نوسانات مشابه، سیر نزول را آغاز کرد و تا 12 تیر ماه این سیر نزولی ادامه داشت.

وی ادامه داد: اگرچه از روز 11 تیر اندکی بالا رفت اما هنوز نمی توان مسیر روزهای آینده را پیش بینی کرد لذا شاخص کل در 18 مرداد 1391 با نوساناتی نه چندان قابل اعتنا به 89501 در 15 دی ماه 1392 اوج گرفت، یعنی طی کمتر از یک سال و نیم تقریبا چهار برابر شد و از 16 دی ماه 1392 سیر نزولی را آغاز کرد که این سیر همچنان ادامه دارد.

نماینده مردم تهران در تحلیل افزایش مداوم و طولانی سیر نزولی شاخص های کل، اظهار داشت: شاخص، یک معیار آماری است که تغییر حرکت و جهت یک اقتصاد یا یک بازار سهام را نشان می دهد. در اینجا ارزش بازاری کل سهام موجود در بازار سهام تهران را در سال 1369 عدد صد فرض کردند و تغییرات آن را طی گذشت زمان محاسبه می کنند تا وضعیت بازار را ارزیابی کنند از حاصلضرب ارزش یک سهم هر شرکت در کل سهام موجود آن شرکت در بورس، ارزش بازاری آن شرکت به دست می آید.

وی ادامه داد: با تکرار این محاسبه برای همه شرکت های حاضر در بورس و جمع آنها ارزش کل بازار حاصل می شود و بعد آن را با ارزش بازار در سال پایه که 1369 بود، مقایسه می کنند که براین اساس اگر ارزش کل بازار در سال 1369 را عدد 100فرض و همان را تا پایان سال 91 با سال 69 مقایسه کنیم، شاخص عدد 38041 می شود به همین ترتیب شاخص برای پایان 92، عدد 79015 به دست می آید.

توکلی گفت: مقایسه پایان 92 با 91 حاکی از رشد تقریبا 108 درصدی شاخص کل و روشن است که این رشد به معنی دو برابر شدن سرمایه های فیزیکی بنگاه های حاضر در بورس طی سال 92 نیست؛ بلکه فقط ارزش بازاری مجموعه دارایی عینی پایان 92 را نسبت به آغاز سال نشان می دهد. حال ممکن است دارایی عینی زیاد و یا حتی کم شده باشد.

توکلی خاطرنشان کرد: حباب اقتصادی وقتی رخ می دهد که معاملات با حجم بالا با قیمت هایی که به طور قابل توجهی از ارزش ذاتی و عینی دارایی بیشتر است صورت گیرد. با تعریف دیگری، رشد حبابی شاخص به وضعیتی گفته می شود که ارزش بازاری بورس به شکل ناموجه و ناسازگار با چشم انداز آینده از ارزش ذاتی و عینی کل بنگاه های بورسی پیشی بگیرد.

نماینده مردم تهران با طرح این سوال که آیا رشد 17 ماهه منتهی به دی ماه 92 رشد حبابی بوده، توضیح داد: توجه به شرایط اقتصادی سال های 91 و 92 پاسخ را روشن می سازد. نرخ رشد 5.8- و 3- در این دو سال رکود شدید حاکم بر اقتصاد را نشان می دهد. شاخص تولید بنگاه های بزرگ صنعتی (با 50 کارگر به بالا) در این دو سال به ترتیب 5.8- و 7.6- بوده به طوری که تولید در سال 92 نزدیک به 20 درصد کمتر از سال 90 بود. تعداد بنگاه های به بهره برداری رسیده نیز در این دو سال با رشد 30.1- و 44.6- روبه رو بوده که در چنین شرایطی انتظار طبیعی کاهش شاخص کل است ولی برغم این وضعیت مشاهده می کنیم که شاخص ارزش کل طی 17 ماه تقریبا چهار برابر شده و افتی که از هفت ماه پیش آغاز شده مستمرا ادامه دارد و این همان ترکیدن حباب است.

وی در خصوص تاثیر جهش قیمت ارز در سال های 90 و 91 در صعود مداوم سهام واحدهای تولیدی، افزود: برخی معتقدند که افزایش قیمت ارز در سال های اخیر عامل افزایش سهام واحدهای تولیدی شده و در نتیجه این افزایش واقعی است نه حبابی اما باید گفت این ادعا به دو دلیل ناتمام است، یکی اینکه افزایش قیمت ارز از 30 آبان 90 با شیب تندی آغاز و در عرض دو ماه بیش از 55 درصد رشد داشت و تا تیر 1391 پول ملی 77 درصد ارزش خویش را از دست داد. در حالی که در روند شاخص کل بورس طی همین 9 ماه که از آغاز بحران در بازار ارز می گذشت یعنی طی آذر 90 تا مرداد 91 تحول قابل اعتنایی رخ نمی دهد و در واقع بازار سرمایه که به شدت حساس است اگر می خواست از نرخ ارز متاثر شود وقفه 9 ماهه قابل تصور نیست.

وی ادامه داد: دلیل دیگر این است که می توان انتظار داشت بخشی از افزایش شاخص مربوط به افزایش ارزش دارایی های ارزی بنگاه ها بوده باشد ولی این سیر مدام و مقدار آن را توضیح نمی دهد زیرا تنها بخشی از دارایی های بنگاه ها که ماشین آلات وارداتی باشد با قیمت ارز مرتبط است نه تمام دارایی عینی.

توکلی در توضیح علل سیر نزولی هفت ماهه اخیر شاخص های بورس، اذعان داشت: دعوت مکرر رئیس جمهور منتخب از مردم برای آوردن سرمایه هایشان به بورس و موضع حمایتی وزیر اقتصاد از بازار بورس یکی از مهمترین دلایل این سیر نزولی است چرا که بعدا معلوم شد که وزیر اقتصاد معتقد به حبابی بودن رشد بوده و طبیعی است وقتی رشد را حبابی می دانند دیگر جا ندارد با دعوت از مردم تقاضای سهام را در بورس بالا ببرند این کار در واقع به خطر انداختن متقاضیان جدید و تسریع در ترکاندن حباب است.

وی تقدم سیاست های ضدتورمی در سیاست های ضدرکودی را در عرصه اقتصاد از سوی دولت یکی دیگر از علل سیر نزولی هفت ماهه اخیر دانست و گفت: گرچه این تقدم از جهاتی قابل دفاع است ولی در واقع دولت با رکود در بازار در نظر دارد تورم را کنترل کند که این مساله منجر به کاهش حجم کسب و کار و تولید شده است.

توکلی همچنین اجرای نامشخص فاز دوم هدفمندی یارانه ها و ابهامات فراوان در خصوص تاثیرات اجرای آن بر صنایع، ریسک ناشی از کاهش سودآوری شرکت ها که گریبان بخش اعظمی از بازار سرمایه را گرفته، افزایش نرخ سود سپرده بانکی که باعث جابجایی منابع مالی جامعه از بخش سرمایه گذاری به سمت سپرده های بانکی شده و در نهایت نامشخص بودن فرایند حمایتی بودن صندوق حمایت و توسعه بازار سرمایه از جمله عواملی دانست که در این سیر نزولی که در به وجود آمدن این سیر نزولی موثر بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ادعا می شود که تصمیم مجلس در واقعی کردن نرخ خوراک پتروشیمی ها به دلیل اینکه یک باره نرخ را پنج برابر کرد علت مهم این سیر نزولی است.

نماینده مردم تهران، ادعای تاثیر اقدام مجلس در حذف رانت هنگفت اعطایی به پتروشیمی ها در روند نزولی بودن شاخص بورس را ادعایی بی اساس ذکر و عنوان کرد: اولین قدم مجلس در این باره در هشت بهمن 92 کمیسیون تلفیق به اعمال فرمولی برای قیمت گذاری خوراک پتروشیمی بود که اتفاقا انجمن تولیدکنندگان پتروشیمی با آن موافق بود در حالی که نزول شاخص 23 روز پیش از آن در 15 دی آغاز شده بود.

توکلی ادامه داد: دلیل دیگر رفتار شاخص، پیش و پس از هر تصمیم مجلس در این ارتباط است با این توضیح که برخلاف نظر صاحبان آن ادعا افزایشی که از هفتم آغاز شده بود بدون اعتنا به مصوبه هشتم بهمن کمیسیون تلفیق تا 12 بهمن ادامه می آید و تحت تاثیر عوامل دیگر راه نزول پیش می گیرد و با اینکه 15 بهمن به پیشنهاد 15 سنتی اینجانب رای می دهد روند نزولی تا بیست وسوم ادامه دارد و بار دیگر به افزایش رو می کند. روز بیست و هشتم بهمن که تصمیم نهایی مجلس در 13 سنت اتخاذ می شود با کاهش اندک یک روزه دوباره سیر صعود تا سوم اسفند چیره می گردد که ظاهرا اگر تاثیری داشته تکانه و شوکی نداشته است و واقعیت ادعای مذکور را تایید نمی کند.

وی تاکید کرد: تاثیر هم از طریق کاهش منطقی سودآوری بنگاه های پتروشیمیایی و از این طریق اثر بر حجم عینی بازار بوده اما عامل عمده و وارد کننده شوک به بورس نبوده البته تاکید بر این امر ضروری است که تصمیم مجلس در حذف رانت هنگفتی که از کیسه تمام ملت به جیب معدودی می رفت باعث شوک در بورس می شد که چنین نبوده است، بازار کار مجلس بر حق بود چرا که حفظ بازار بورسی مبتنی بر رانت و فساد نه با شرافت علمی سازگار است نه با وظیفه نمایندگی مردم.

وی طی ارائه پیشنهاداتی جهت بهبود شاخص کل در بورس تهران، گفت: دولت از عرضه سهام برای تامین بودجه تا فرو نشاندن التهاب خودداری کند، باکاهش سود سپرده های بانکی اولا از انتقال سرمایه ها از بازار سرمایه به بانک ها پیشگیری کند و ثانیا با کاهش هزینه تولید حجم تولید را افزایش دهد و به این ترتیب بر حجم دارایی عینی بیافزاید و از فاصله ارزش ذاتی اقتصاد واقعی و اقتصاد مالی بکاهد.

توکلی ادامه داد: همچنین لازم است در اصلاح قانون مالیات های مستقیم، مالیات بر عایدی سرمایه در زمین و مسکن را جدی بگیرد تا سرمایه از سوداگری از این بخش کنار بکشد و به فعالیت های مولد اختصاص یابد و با یک تیر دو نشان بزند. اول آنکه از قیمت های حبابی در املاک و مستقلات جلوگیری کند و دوم آنکه فعالیت های تولیدی را باصرفه نماید که این کار فاصله اقتصادی مالی و اقتصاد واقعی را کم می کند.

نماینده مردم تهران در پایان تصریح کرد: مسئولان اقتصادی، دولت فعالان بازار سرمایه به ویژه بازار بورس را به صورت واقع بینانه نه با خوش بینی و به شکل تبلیغاتی از فرصت ها و تهدیدهای حضور در این بازار آگاه سازند چرا که این اقدام با همگن سازی نسبی اطلاعات به رقابتی تر شدن بازار و کاهش رانت اطلاعاتی منجر می شود و از این طریق به کارایی و عدالت مدد می رساند.

اقتصام(1)9141**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا