Mihanpostپزشکیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

عکسبرداری از داخل استخوان با روش جدید محققان دانشگاه کلتک

عکسبرداری از داخل استخوان تا پیش از این روش جدید محققان دانشگاه کلتک بصورت بسیار خطرناکی انجام می شد بطوری که حتی ممکن بود به استخوان بدن بیمار آسیب های جبران ناپذیری وارد شود. اما این روش جدید پروسه عکسبرداری از داخل استخوان را متحول کرده است . در ادامه با میهن پست همراه شوید.

عکسبرداری از داخل استخوان با استفاده از این روش جدید محققان دانشگاه کلتک با دقت بسیار زیادی انجام خواهد شد بطوریکه حتی می توان وضعیت سلول های داخل استخوان را مورد بررسی قرار داد و البته باید بدانید که بیشترین کاربرد آن نیز در ارزیابی تاثیر داروها در بیماری هایی همچون پوکی استخوان است.

در قالب این روش که شفافیت یا کلاریتی نام گرفته، یک روکش هیدروژل شفاف به روی مولکول های مات دربرگیرنده استخوان ها تزریق می شود تا زمینه شفاف سازی ترکیبات داخلی آنها فراهم شود.

البته این روش فعلا بر روی استخوان های مرده اجزای بدن موش ها با موفقیت امتحان شده است. مهم ترین مزیت این روش حفظ هویت و ترکیب سلول های بدن بدون نیاز به هرگونه دستکاری یا مداخله نامناسب است.

عکسبرداری از داخل استخوان

هیدروژل ها دسته‌ ای از مواد پلیمری با ساختار شبکه‌ ای (پیوندهای عرضی فیزیکی یا شیمیایی) هستند که قابلیت تورم و جذب آب بالایی دارند. این خصوصیت هیدروژل‌ ها را از سایر پلیمر ها متمایز می‌ سازد. پیوندهای عرضی فیزیکی می‌ توانند به وسیله در هم گره خوردگی زنجیرها، ایجاد بلور در ساختار پلیمر و یا برهمکنش‌ های ضعیف مثل پیوند هیدروژنی یا واندروالسی تشکیل شوند که در شکل زیر نمایی ازاین پیوند ها دیده می شود.

پیش این برای چنین کاری یک برش نمونه ای باریک از سلول های استخوانی تهیه می شد. این برش بسیار باریک ۴۰ میکرومتری ممکن بود در عمل به استخوان بدن فرد آسیب های غیرقابل جبران وارد کند. اما روش جدید فاقد چنین مشکلاتی است.

محققان امیدوارند با ارتقای این روش زمینه برای تحلیل وضعیت و شرایط استخوان های بدن انسان ها فراهم شود. البته اعمال این روش بر روی استخوان های دراز و دارای ابعاد بزرگ هنوز با چالش هایی مواجه است.

عکسبرداری از داخل استخوان

اما همانطور که گفته شد عکسبرداری از داخل استخوان با استفاده از این روش زمینه را برای ارتقای کیفیت داروهای امراضی همچون پوکی استخوان فراهم می کند. پوکی استخوان یا استئوپروز یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می‌ کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌ دهد. در ایالات متحده، ۱/۵ میلیون شکستگی ناشی از پوکی استخواندر سال دیده می‌ شود. در ایران نیز  در سال ۸۰، حدود ۱۵ درصد از جمعیت ایران دچار پوکی استخوان بودند که، در سال ۹۰ جمعیت ۱۵ درصدی دچار پوکی استخوان به ۳۴ درصد افزایش یافته‌ است. قطعا این روش جدید می تواند روند ارتقای کیفیت داروها را تسریع کند.

منبع   nature

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا