پیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

انتشار تصاویر سطح زحل در روزهای پایانی ماموریت فضاپیمای کاسینی

انتشار تصاویر سطح زحل در روزهای پایانی ماموریت فضاپیمای کاسینی در حالی توسط ناسا منتشر شده است که فضاپیمای کاسینی در اولین شیرجه خود به فضای بین سیاره زحل و حلقه‌های آن ، برای اولین بار موفق به تصویربرداری نزدیک از این سیاره شده است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

انتشار تصاویر سطح زحل در اولین شیرجه از ماموریت پایان بزرگ ، کاسینی موفق به تصویربرداری از یک توفان سهمگین در اتمسفر زحل از ارتفاع سه هزار کیلومتری از ابرها و ۳۰۰ کیلومتری نزدیک‌ترین حلقه این سیاره شده است.

قبل از انتشار تصاویر سطح زحل در روزهای پایانی ماموریت فضاپیمای کاسینی ، محققان ناسا اعلام کرده بودند با وجود اینکه فضای بین زحل و نزدیک‌ ترین حلقه آن خالی به نظر می‌رسد، اما آن ها دقیقا نمی‌دانند که باید انتظار چه‌ چیزی را داشته باشند.

تصاویر سطح زحل در واقع ۲۰ ساعت بعد به زمین مخابره شد و ناسا اعلام کرد که این توفان گردابی شکل در قطب زحل رخ داده و منطقه‌ای به ۲۰۰۰ کیلومتری را پوشش داده است که البته فضاپیمای کاسینی با سرعت ۱۲۴ هزار کیلومتر بر ساعت تصویربرداری را انجام داده و این فضاپیما نزدیک‌ترین شیء ساخت دست بشر به زحل است و کاسینی در اولین شیرجه برای اولین بار موفق شد از اتمسفر زحل تصویربرداری کند.

این تصاویر و تحقیقات قبلی نشان می دهد که اتمسفر زحل دمای پایینی دارد و بیشتر از هیدروژن تشکیل شده است و شدیدترین بادها در منظومه شمسی در این ناحیه می‌وزد. بیشترین سرعت این بادها در حدود ۱۸۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

اگر چه نگرانی دانشمندان ناسا این بود که در این ماموریت مهمترین خطری که کاسینی را در این شیرجه‌ها تهدید می‌کند، برخورد با ذرات موجود در فضای بین زحل و حلقه‌های آن است اما  اولین شیرجه کاسینی با موفقیت انجام شده است و چند تصویر منحصر به فرد از اتمسفر این سیاره و توفان‌های موجود در قطب‌های آن به زمین فرستاده شده و  شیرجه بعدی در تاریخ ۲ می (۱۲ اردیبهشت) انجام خواهد شد.

با هم در میهن پست تصاویر سطح زحل در روزهای پایانی ماموریت فضاپیمای کاسینی را در شیرجه اولش تماشا می کنیم.

 

منبع  nasa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا