علی خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع تبدیل سوزن هاي چوبي به بتوني در ایستگاه های 27 گانه راه آهن شمالشرق و در راستای هماهنگی و تسریع بیشتر کار توسط شرکت های پیمانکار، جلسه ای در شاهرود برگزار شد.
وی افزود: در اين جلسه که با حضور معاون فنی و زیربنائی و معاون مدیرکل خط و كارشناسان مربوطه خط و مسئولان شركت هاي پیمانکار مهندسی خط و ابنیه فنی و شرکت کیا ریل کوشا انجام شد، به بررسی نقاط قوت و ضعف مرحله اول پرداخته شده و کار مرحله دوم تبدیل سوزن ها در تاریخ هشتم خرداد ماه جاری از ایستگاه گرداب کلید خورد.
سرپرست اداره کل راه آهن شمالشرق تصریح کرد: در فاز یک و در شش ایستگاه یاتری، سرخدشت، لاهورد، بیابانک، سرخده و امروان تعداد 54 دستگاه سوزن مونتاژ و نصب شد که این کار موجب صرف هزینه ای بالغ بر 24 میلیارد و 300 میلیون ریال از اعتبارات طرح های عمرانی شد.
خدایی تصريح كرد: اجراي به موقع و بدون خطر اين پروژه بزرگ و مهم، امكان انجام بهينه نصب سوزن ها و توجه به تعامل في مابين شركت هاي سه گانه مجري طرح و توجه به پرداخت ها و اعتبارات لازم برای عدم توقف پروژه، از جمله مباحث مهم مطرح شده بود.
وي افزود: مهمترين ويژگي نصب اين سوزنها با بهره برداری از سیستم ATC باعث افزايش ضریب ايمني تردد قطارها، امکان افزایش سرعت قطارها و نیز افزایش ظرفیت خطوط خواهد بود و در نتيجه با افزايش سرعت و ظرفیت، تردد قطارها، مسافرت در زمان کمتری انجام می شود.
سرپرست اداره کل راه آهن شمالشرق در خاتمه تصریح کرد: در راه آهن، سوزن به عنوان دو راهي شناخته شده و با استفاده از آن، سير قطارها در خطوط مختلف تغيير مي يابد و از جمله مزیت های بکارگیری و نصب سوزن های تراورس بتنی، ایستایی بیشتر و كاهش خرابي ها و سهولت در نگهداري و درنتیجه كاهش هزينه هاي نگهداري است.