گوناگون

فرآوری پسته دامغان تقویت اقتصاد غیر نفتی را در بر خواهد داشت/ ایجاد مرکز تحقیقات هواشناسی در امیرآباد

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرحمان رستیمان عصر شنبه در نشستی با بخشدار امیرآباد، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر امیریه و همچنین مدیر کل هواشناسی استان سمنان در محل اداره هواشناسی شهرستان دامغان اظهار داشت: تلاش برای رونق دادن به محصول مهم و استراتژیک پسته یک موضوع مهم است که باید از تمام توان و ظرفیت بومی بهره گرفت تا بهتر از گذشته این محصول به کشور و جهان معرفی شود.

وی اضافه کرد: اجرای طرح های عمرانی به یک عزم ملی و مدیریت جهادی نیاز دارد که همه باید با این عزم وارد میدان شوند.

دبیر مجمع نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت رشد و توسعه همه جانبه استان تاکید کرد و افزود: رشد و توسعه استان آرزوی همه ما است و تفاوتی در غرب و شرق، شمال و جنوب استان ندارد.

رستمیان گفت: امیدواریم با تمام توان و پتانسیل های موجود در استان و همراهی مدیران کل دستگاه های اجرایی شاهد رشد و توسعه همه شهرستانها و توابع آنها باشیم.

احداث مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی در امیرآباد دامغان

مدیرکل هواشناسی استان سمنان نیز در این نشست از احداث نخستین مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی در امیرآباد دامغان خبرداد و اظهار داشت: این مرکز در زمینی به مساحت یک هکتار و با اعتبار 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان هواشناسی کشور احداث می شود.

غلامرضا حسنی غربا اضافه کرد: 41 نقطه از کشور در حال حاضر دارای مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی هستند که امیدواریم با همراهی مسئولان به زودی عملیات اجرایی احداث مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی در منطقه امیرآباد آغاز شود.

آغاز عملیات اجرایی مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی (انگور) در بسطام شاهرود

مدیرکل هواشناسی استان سمنان همچنین از آغاز عملیات اجرایی مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی با محوریت محصول انگور در شهر بسطام از توابع شهرستان شاهرود خبرداد و افزود: این مرکز در زمینی به مساحت یک هکتار و با اعتبار 10 میلیارد ریال عملیات اجرایی آن نیز آغاز شد.

حسنی غربا خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از برنامه های در دست اجرای اداره کل هواشناسی استان سمنان احداث مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی با محوریت محصول گردو در منطقه شهمیرزاد از توابع مهدیشهر است که به زودی عملیات اجرایی این مرکز آغاز می شود.

وی تصریح کرد: تا دو هفته قبل استان سمنان هیچگونه مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی نداشت که امیدواریم با ایجاد و راه اندازی این مرکز در سطح استان خدمات خوبی به کشاورزان ارائه کنیم.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان افزود: این استان سمنان با دارا بودن چند نوع محصول مهم و اساسی کشاورزی شامل گردو، پسته، انگور و … که به عنوان یک قطب مهم کشاورزی در کشور شناخته می شود متاسفانه در گذشته به بخش تحقیقاتی آن توجه کافی نشده است و امیدواریم در یک برنامه میان مدت، سه مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی در شهرهای بسطام، امیرآباد و شهمیرزاد ایجاد شود.

حسنی غربا همچنین به فواید ایجاد مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی پرداخت و اظهار داشت: این مراکز به کشاورزان کمک می کند که در چه وضعیت هوایی، کشاورزی خود را مدیریت کنند.

اجرای طرح ارتباط مستقیم و بی واسطه ای با کشاورزان در استان سمنان

مدیرکل هواشناسی استان سمنان از اجرای طرح ارتباط مستقیم و بی واسطه با کشاورزان برای نخستین بار در این استان خبر داد و افزود: این طرح برای نخستین بار با ارتباط با 20 نفر از کشاورزان، آخرین وضعیت آب و هوا به کشاورزان از طریق پیامک به تلفن همراه آنان اطلاع رسانی می شود.

حسنی غربا با یادآوری اینکه این طرح در فاز اول است گفت: امیدوارین در فازهای بعدی تعداد و میزان ارتباط با کشاورزان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: بحث تقویت و تجهیز اداره هواشناسی شهرستان دامغان در دستور کار قرار دارد.

در این جلسه عباس طاهران پور معاون برنامه ریزی و عمرانی فرماندار شهرستان دامغان، سیدامیر تقوی بخشدار امیرآباد، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر امیریه هریک به طور جداگانه دیدگاه های خود را در زمینه رشد و توسعه منطقه و همکاری در احداث مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی ارائه دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا