Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

ویدیویی تماشایی از فرایند چرخه ویروس کرونا در بدن انسان

قبل از تماشای ویدیویی فرایند چرخه ویروس کرونا در بدن انسان بد نیست بدانید که  کرونا ویروس‌ ها و یا ویروس های کرونا Coronaviruses خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعهٔ کرونا ویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود.

ویروس‌‌های کرونا در دهۀ ۱۹۶۰ میلادی کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. این ویروس به‌ طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند، با این حال تاکنون هفت کرونا ویروس منتقل شده به انسان، کشف شده‌است. آخرین نوع آن‌ها، کرونای جدید، یعنی کووید 19 یا ویروس کرونای جدید در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

چرا برای این ویروس کشنده  اسم کرونا انتخاب شده است ؟

واژه کرونا ویروس از کلمه زبان لاتین “corōna” یا کلمه یونانی “κορώνη” به معنی تاج یا هاله گرفته شده‌است. این واژه به مشخصه ظاهری ویریون‌ها (شکل عفونی ویروس) که در زیر میکروسکوپ الکترونی دیده می‌شود، اشاره دارد که حاشیه‌ای از سطح بزرگ و پیازدار داشته و یادآور تصویری از یک تاج سلطنتی یا تاج خورشیدی است. از این رو ویروس کرونا را ویروس تاج‌دار نیز می‌نامند.

انواع ویروس کرونا ؟

خانواده  کروناویروس Coronaviruses در واقع خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که در چهار سرده (آلفاکروناویروس، بتاکروناویروس، دلتاکروناویروس، گاماکروناویروس)، ۲۲ زیرسرده و ۴۰ گونه جای می گیرند که نوع خظرناک آن ها کرونای انسانی است.

فرایند چرخه ویروس کرونا در بدن انسان

کرونا ویروس‌های انسانی را بشناسید

از ۴۰ گونه مختلف خانواده کروناویروس، تاکنون هفت گونه منتقل شده به انسان کشف شده است که موجب بروز بیماریهایی همچون خانواده سرما خوردگی در انسان می‌گردند. گاهی برخی از کروناویروس‌ها به دستگاه تنفسی حمله می‌کنند و گاهی علائم خود را در روده و معده افراد نمایان می‌کنند. علائم ویروس کرونا در ریه، معمولاً در سرماخوردگی‌های معمول و نوعی سرماخوردگی ترشح آور به نام پِنومونیا ظاهر می‌شودکه معمولاً در بیشتر افراد با سرماخوردگی ملایمی همراه است. در این دسته پنج کرونا ویروس کشف شده‌ است:

HCoV-229E
HCoV-OC43
HCoV-NL63
HCoV-HKU1
2019-nCoV

این چهار نوع کروناویروس، به صورت مرتب در جمعیت انسانی ایجاد بیماری می‌کنند و باعث عفونت سیستم تنفسی در کودکان و بزرگسالان می‌شوند.

اما انواع دیگری از این ویروس هستند که با علائمی شدیدتر همراه می‌شوند؛ مانند سارس، مرس و کووید ۱۹.

علایم کرونای جدید (کووید ۱۹) 2019-nCoV

علایم بیماری شامل تب، سرفه های خشک و گاهی مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، تندنفسی و گلودرد و آبریزش بینی است. اولین مبتلایان این بیماری در ووهان در بازار خوراک دریایی کار می‌کردند یا در آنجا حضور داشتند؛ ولی با توجه به گسترش بیماری در افرادی که با حیوانات در تماس نبودند سازمان بهداشت جهانی انتقال انسان به انسان را نیز مد نظر قرار داده‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا