گوناگون

فرماندار شیروان: بارندگی این شهرستان 35 درصد کاهش یافت

81167148 5701038

ˈعباسعلی صفاییˈ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، میانگین بارندگی این شهرستان در سال زراعی جاری از اول مهرماه 92 تا 21 اردیبهشت امسال را 128.5 میلی متر عنوان کرد.

وی با اشاره به کاهش 35 درصدی بارش ها در این شهرستان، گفت: بروز خشکسالی منشاء وارد آمدن خسارت های فراوان به بخش کشاورزی این شهرستان خواهد شد.

وی گفت: شیروان با وجود قابلیت بالای کشاورزی از نظر تنوع آب و هوایی، زمین های حاصل خیز و منابع آبی فراوان، از قطب های کشت انواع محصولات از جمله چغندر قند در استان بود اما باتوجه به کاهش بارش، احتمال بروز آثار منفی خشکسالی در برخی نقاط روستایی شهرستان وجود دارد.

صفایی با اشاره به خشکسالی، خواستار برخورد با حفاران چاه های غیرمجاز شد و اظهار کرد: برداشت غیراصولی از منابع آبی و کاهش نزولات آسمانی، کشاورزان را با مشکلات جدی روبه رو می کند.

فرماندار شیروان معیشت مردم این شهرستان وابسته به کشاورزی دانست و گفت: با توجه به کمبود بارندگی ها نسبت به پارسال، زنگ خشکسالی دراین شهرستان به صدا در آمده است.

صفایی خواستار حفظ آمادگی برای مقابله با آثار خشکسالی و کاهش اثرات سوء آن شد و افزود: مدیریت خشکسالی و توانمندسازی مردم در این زمینه ضروری است که در این زمینه باید عموم مردم مشارکت داشته باشند.

وی یکی از بهترین راه های مقابله با تبعات خشکسالی را بیمه محصولات کشاورزی اعم از دیم و آبی خواند و گفت: کشاورزان باید نسبت به بیمه کشتزارها و محصول خود اقدام کنند تا کمترین آسیب از ناحیه این وضعیت متوجه آنها شود.

فرماندار شیروان افزود: با تغییر الگوی کشت و پرهیز از کشت گیاهان پرنیاز به آب و مقاوم به خشکسالی می توان بخش زیادی از مشکلات را برطرف و نسبت به پیشگیری از آثار منفی آن اقدام کرد.

صفایی با بیان اینکه برخی روستاهای شیروان کمبود آب آشامیدنی دارند، گفت: کمبود آب در برخی روستاها در تابستان، روستاییان را دچار مشکل می کند و ضروری است تا شرکت آب و فاضلاب نسبت به آبرسانی سیار به این روستاها اقدام کند.

وی حفر چاه های اضطراری برای تامین آب شرب شهرها و روستاهای شهرستان شیروان، اجرای سامانه های نوین آبیاری و جلوگیری از کشت محصولات تابستانه با نیاز آبی زیاد را از اقدامات در دست اجرا برای مقابله با خشکسالی در این خطه عنوان کرد.

شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی است.

این شهرستان 105 هزار هکتار عرصه کشاروزی و باغی دارد. ک/3

7186/626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا