گوناگون

فرهنگ عاشورا فقط ماتم نیست

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی مجاهدی ظهر سه شنبه در نشست خبری در اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم اظهار داشت: ادب عاشورا هزار و 100 سال است که در زبان فارسی ریشه دارد.

وی ادامه داد: در طول این 11 صده فراز و نشیب‌های بسیاری در زمینه تاریخ مکتوب فرهنگ عاشورا به وجود آمده است.

رئیس کانون مداحان و شاعران آئینی استان قم خاطرنشان کرد: این رودخانه خروشان صدها سال است که دارد این مسیر را طی می‌کند و در این مدت خس و خاشاکی هم با خود آورده است که وظیفه امروز ما پالایش این فرهنگ و جدا کردن این خس و خاشاک از معارف حقیقی و ناب عاشورایی است.

وی ادامه داد: امروز ما شاهد یک حرکت خزنده و حساب شده از طرف دشمنان شیعه و نظام اسلامی برای ضربه زدن به فرهنگ عاشورا هستیم.

مجاهدی گفت: وهابیت اگر تا 50 سال پیش با تلاش بسیار از لابه‌لای کتب شیعه تلاش می‌کرد تا بهانه‌هایی برای کوبیدن تشیع پیدا کند، امروز این کار را با استفاده از اقدامات اشتباه برخی مداحان و شاعران آئینی انجام می‌دهد.

وی افزود: این وضعیت به جایگاه تشیع ضربه زده و موجب شده ما در برابر وهابیت به یک حالت تدافعی برسیم.

رئیس کانون مداحان و شاعران آئینی استان قم قرائت ماتمی از فرهنگ عاشورا را اشتباه خواند و گفت: فرهنگ عاشورا قرائت حماسی، عرفانی، سیاسی، اجتماعی و … هم دارد اما ما تنها به قرائت ماتمی توجه می‌کنیم و دشمن از این غفلت ما سوء استفاده می‌کند.

وی با اشاره به هشدارهای مقام معظم رهبری در طول دو دهه اخیر به شاعران آئینی اضافه کرد: زرق و برق دنیا برخی از ما را از اهداف مقدسی که باید پیگیری کنیم، بازداشته است.

مجاهدی اظهار داشت: یک روحانی 20 سال زحمت می‌کشد و درس می‌خواند تا به درجه اجتهاد برسد اما در برخی از مجالس عزاداری ما به مداح خیلی بیشتر احترام گذاشته می‌شود و هدیه بهتری داده می‌شود تا این روحانی.

مسئولان هیئت‌ها آگاه شوند

وی تنها راه برطرف کردن این آسیب‌ها را هشیاری مسئولان هیئت‌های مذهبی دانست و گفت: اگر این افراد آگاه شوند و کیفیت را در مجالس فدای کمیت نکنند، بسیاری از این مشکلات برطرف خواهد شد.

رئیس کانون مداحان و شاعران آئینی استان قم با اشاره به اینکه کانون مداحان و شاعران آئینی زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی و به دستور رهبر انقلاب تشکیل شده عنوان داشت: کانون مداحان قم یکی از کانون‌های برتر کشور است که اقداماتش در کشور الگو شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مدتی که کانون تشکیل شده چندین دوره آموزشی برای مداحان تشکیل شده و تنها به افرادی کارت عضویت داده‌ایم که در آزمون‌ها نمره قبولی کسب کرده‌ و در مصاحبه‌ها و روند گزینش مورد قبول بوده‌اند.

مجاهدی گفت: تنها نیمی از افرادی که برای عضویت در این کانون اظهار آمادگی می‌کنند، تائید می‌شوند که برای این افراد هم دوره‌های مختلف آموزشی برقرار می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: این اقدامات در دراز مدت تاثیر خود را نشان داده و موجب اصلاح برخی از آسیب‌ها در عزاداری‌ها شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا