Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

تصویر دیدنی ناسا از لحظه فرو رفتن یک ستاره به درون سیاه چاله ای فضایی !

تصویر دیدنی ناسا از لحظه فرو رفتن یک ستاره به درون سیاه چاله ای فضایی این روزها در حلی مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی و بخصوص علاقه مندان به حوزه نجوم قرار گرفته است چرا که هنگامی ستاره‌هایی که به سیاه‌چاله‌ای نزدیک می‌شوند به سرنوشت شومی که همان فرو رفتن به درون این گرداب مرموز فضایی است ، دچار می‌شوند و در کام سیاه‌چاله فرو می‌روند. درست همانند تصویری که ناسا این روزها منتشر کرده است . در ادامه با میهن پست همراه شوید.

همه آن هایی که با علم نجوم آشنایی دارند ، میدانند که همیشه دانش نظری در مورد بلعیدن ستاره توسط سیاه‌چاله وجود داشت اما ستاره‌شناسان به تازگی توانسته‌اند این پدیده را مشاهده و ثبت کنند. این پدیده که در اصطلاح ستاره‌شناسی به «اختلال جزر و مدی ستاره‌ای» موسوم است هنگام وقوع، پرتوهای عظیم انرژی از خود آزاد می‌کند.

به تازگی تیمی از ستاره‌شناسان ناسا موفق به ثبت تصویری زمانی شده‌اند که گرد و غبارهای اطراف یک سیاه‌چاله شعله‌های ناشی از اختلال جزر و مد ستاره‌ای را به خود جذب و آن ها را منعکس می‌کنند. در واقع دانشمندان ناسا برای اولین بار انعکاسی از بلعیدن یک ستاره توسط سیاه‌چاله را رصد و تصویر آن را ثبت کرده اند.

سیورت وان ولزن، محقق ارشد این گروه، می‌گوید:

این نخستین‌باری است که ما به‌ طور واضح نور منعکس‌شده از شعله‌های ناشی از چندین اختلال در جزر و مد ستاره‌ای را مشاهده کردیم.

لحظه فرو رفتن یک ستاره به درون سیاه چاله ای فضایی
تصویر ناسا از لحظه فرو رفتن یک ستاره به درون سیاه چاله ای فضایی

پس از یک اختلال جزر و مد ستاره‌ای، شعله‌های سرکش و بسیار بزرگ اشعه‌های کیهانی، گرد و غبار فضای نزدیک اطرافش را نابود می‌کند. این شعله‌‌ها هر چه از مرکز دورتر می‌شوند قدرتشان کم‌تر می‌شود. به همین‌ علت گرد و غبارهایی که با مرکز سیاه‌چاله فاصله زیادی دارند با شعله‌ها گرم می‌شوند اما نابود نمی‌شوند.

همین گرد و غبارهای گرم شده پرتوهای فروسرخ (مادون قرمز) از خود ساطع می‌کنند که توسط تلسکوپ‌های بسیار قوی قابل رصد کردن است. اطلاعات به‌دست آمده از این پدیده به دانشمندان کمک می‌کند که میزان انرژی تولید شده توسط یک اختلال جزر و مد ستاره‌ای را تخمین بزنند.

یکی دیگر از اعضای تیم تحقیقاتی به نام واروژان گورجین نیز در این خصوص می‌گوید که این یافته‌های تازه نشان می‌دهد که غبار فضایی در آنجا (اطراف سیاه‌چاله) وجود دارد و ما می‌توانیم میزان انرژی تولید شده در زمان نابود شدن یک ستاره را اندازه بگیریم.

منبع   mic

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا