گوناگون

فساد خوره‌اي که کشور را از پيشرفت باز مي‌دارد

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اين که فساد، خوره‌اي است که وقتي به جان کشوري افتاد مانع از پيشرفت آن کشور مي‌شود، تاکيد کرد: هر موضوعي که از مسير اصلي‌اش منحرف شود و با آن برخورد عالمانه و دقيق انجام نشود مي‌تواند به ضد خود تبديل شود.

به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري طي بازديد از پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي ايران با بيان اين‌که يکي از شاخه‌هاي توليد علم و فناوري، فناوري‌هاي نوين است، گفت: ممکن است که ما با برخي فناوري‌ها در دنيا فاصله زياد داشته باشيم، ولي در بحث فناوري‌هاي نوين از آنجا که کشورهاي زيادي وارد اين گردونه نشده‌اند دانشمندان ايراني با سياست‌هاي خوبي که دولت پيگير آن است رتبه ايران را در جايگاه مقبولي قرار داده‌اند.

وي با تاکيد بر اين‌که حمايت دولت از توليد علم و فناوري در سياست‌هاي دولت نهفته است، گفت: محدوديت‌هاي دولت چيزي نيست که از نظر دوستان دور مانده باشد. منابع مالي با آنچه که اعلام نياز مي‌شود تفاوت فاحش دارد و در شرايط فعلي به دليل شرايط تحريم ظالمانه با محدوديت مواجه هستيم، ولي عزم و اراده جدي‌تري وجود دارد که کشور را با توجه به همين شرايط پيش ببريم.

معاون اول رييس‌جمهور گفت: وقتي ما پيش‌بيني مي‌کنيم که در ماه‌هاي آينده رشد قابل توجهي در بحث جمعيت داشته باشيم، يکي از مسائلي که بايد به آن بپردازيم امنيت غذايي اين جمعيت است و در همين راستا بايد اين موضوع را مورد توجه قرار داد که بخش کشاورزي هم براي امروز و هم براي آينده کشور بخش مهمي است و البته کشاورزي زماني مي‌تواند موفق باشد که در کنارش صنعت پيشرفته‌اي حاصل شود.

جهانگيري مشکل آب را يکي از مشکلات در مسير بخش کشاورزي دانست و گفت:‌ در سال‌هاي اخير با کاهش نزولات آسماني روبرو بوديم و دشت‌ها و تالاب‌هاي زيادي در کشور همچون درياچه اروميه، گاوخوني و زاينده‌رود دچار بحران آب شده‌اند. وي با تاکيد دوباره بر اين‌که مساله کشاورزي مساله امروز و فرداي ايران است، افزود: البته برخي از دوستان نظراتي داشتند مبني بر اينکه امکان واردات آب از کشورهاي شمالي و يا شمال شرقي مورد توجه قرار بگيرد که ما بايد اين موضوع را بررسي کنيم.

معاون اول رييس‌جمهور گفت: خوشبختانه در اين مدتي که از عمر دولت کنوني مي‌گذرد با حمايت‌هاي مقام معظم رهبري، منابعي غيربودجه‌اي براي آب و خاک کشور در نظر گرفته‌ايم و قرار شده در استان‌هايي مثل خوزستان، ايلام و سيستان و بلوچستان چندصد هکتار از اراضي، شبکه آبرساني مدرن مورد توجه قرار بگيرد و انشاءالله ما به طور کلي در بخش آب و خاک شاهد تحول جدي خواهيم بود.

جهانگيري توجه به شرکت‌هاي دانش بنيان در بخش کشاورزي را يک ضرورت خواند و خاطرنشان کرد: اين موضوع از جمله مقولاتي است که ما در اين مقطع به طور جدي دنبال مي‌کنيم.

وي خروج از رکورد را يکي از اولويت‌هاي مهم دولت عنوان و اظهار کرد: وقتي ما در اين دولت شروع به کار کرديم با رکود قابل توجهي مواجه بوديم و فکر مي‌کرديم قبل از هر کاري بايد از اين وضعيت خارج شويم و مي‌توان گفت که ما در بخش کنترل تورم توفيقات خوبي به دست آورده‌ايم. در اين مسير دولت و آقاي رييس‌جمهور ايستادند و بر اين موضوع تاکيد کردند که بايد در دولت يک انضباط مالي جدي حاکم شود به دليل اينکه ما دولت هستيم و نبايد بر منابع جاهاي ديگر همچون بانک مرکزي دست‌اندازي کنيم. معاون اول رييس‌جمهور گفت: مردم پيش از اين، اين دغدغه را داشتند که هر روز وضعيت بدتر مي‌شود، بنابراين هر روز به سمتي مي‌رفتند ،اما در حال حاضر مشخص است که مردم به اين دولت اميد بسته‌اند و فکر مي‌کنند که اين دولت، دولت عاقلي است که تصميمات عاقلانه و سنجيده مي‌گيرد و مي‌خواهد کشور را از اين بحران بيرون آورد.

جهانگيري در اين راستا تامين منابع مالي را حائز اهميت دانست و گفت: تسهيل سيستم بانکي و تجهيز صندوق توسعه مالي از جمله سياست‌هايي است که ان‌شاءالله تا آخر تيرماه ابلاغ خواهد شد.

وي همچنين اجرايي کردن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را از جمله برنامه‌هاي دولت در سال جاري عنوان و اظهار کرد: با اين موضوع مي‌توان با دو روش پيش رفت؛ يکي با روش شعاري و تبليغي و ديگر روش عالمانه و مدبرانه که طي آن بتوان در جهت منافع کشور بهره‌برداري‌هاي لازم را انجام داد.

معاون اول رييس‌جمهور همچنين چشم‌انداز بيست ساله را مدنظر قرار داد و گفت: اين چشم‌انداز سندي مورد اجماع همه جريان‌ها، نخبگان و شخصيت‌هاي سياسي کشور بود و تقريبا براي نسل جوان کشور ايجاد اميد کرده بود. در اين چشم‌انداز اين موضوع مدنظر قرار گرفته بود که کشور پس از بيست سال رشد اقتصادي 8/3 درصد و رشد سرمايه‌گذاري 14 درصد و بهره‌وري 2/5 درصد داشته باشد، اما متاسفانه به دليل اينکه با اين موضوع شعاري برخورد شد شاهد رشد اقتصادي سه درصد و رشد بهره‌وري منفي 1/8 درصد بوده‌ايم.

جهانگيري همچنين از اين موضوع ابراز تاسف کرد که بسياري از کارخانجات تحت سياست‌هاي اصل 44 به جاي اينکه به بخش خصوصي واگذار شوند به نهادهاي شبه دولتي واگذار و يا اينکه رها شده‌اند.

وي در ادامه مبارزه با فساد را يک موضوع بسيار مهم خواند و خاطرنشان کرد: فساد يک خوره‌اي است که وقتي به جان کشوري مي‌افتد مانع از پيشرفت آن کشور مي‌شود و اتفاقا ما در اين دوران بيشتر شعار داده‌ايم؛ چرا که موضوع فساد سياسي شد و آنها که مي‌خواستند در يک رقابت قرار بگيرند، ديگران را متهم به فساد مي‌کردند. در واقع هر موضوعي که از مسير اصلي‌اش منحرف شود و با آن برخورد عالمانه و دقيق صورت نگيرد مي‌تواند به ضد خود تبديل شود.

معاون اول رييس‌جمهور در ادامه گفت: ما مصمم هستيم که اين کشور را با وضع مطلوب اداره کنيم و مشکلات را از پيش‌روي مردم برداريم بدون اينکه به اين موضوع بپردازيم که چه کسي اين مشکلات را به وجود آورده است.

جهانگيري با بيان اين‌که ما اميدواريم در سال جاري اقتصاد مقاومتي را به خوبي اجرا کنيم، گفت: برخي دوستان دو پروژه را در يک روستا افتتاح کردند و گفتند اين ما بوديم که سياست اقتصاد مقاومتي را پياده کرديم در حالي که ما در خصوص اين موضوع در دستگاه‌هاي مختلف هدف‌گذاري کرده‌ايم و برنامه داريم.

وي همچنين حمايت از توليد داخلي را يک ضرورت اجتناب‌ناپذير خواند و افزود: کشورهايي مثل ژاپن که به موفقيت‌هاي کنوني‌شان رسيده‌اند بحث حمايت از توليد داخلي را با اهميت دانستند و ما نيز بايد چنين کنيم و در اين خصوص در عموم مردم عزمي به وجود بيايد که کالاي داخلي بخرند و همچنين در مسوولين نيز عزمي ايجاد شود تا اينکه کيفيت کالاها را ارتقا بخشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا