گوناگون

فضای مجازی نیازمند مفاتیح الحیات برای شیوه زندگی در این فضا است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن انتظاری ظهر پنج شنبه در جشنواره تبلیغ نوین که به منظور تقدیر از طلاب فعال در فضای مجازی و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه برگزار شد طی سخنانی ضمن تبریک حلول ماه رجب بهلزوم دست یابی به تعریفی مشترک پیرامون فضای مجازی بین کاربران و مسئولان تاکید کرد و انتقال فرهنگ و اجتماع‌های انسانی در فضای شبکه‌های اطلاعاتی بر بستر فناوری اطلاعات را نوعی تعریف از فضای مجازی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اجتماع و فرهنگ در بستر فضای مجازی شکل می‌گیرد عنوان کرد: انسان مهم‌ترین رکنی است که در این زمینه نقش پررنگی را دارد.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: به زودی 50 میلیارد شی در جهان به شکل شبکه می‌شوند و بسیاری از تعاریف از قبیل هوش مصنوعی وارد عرصه فناوری اطلاعات می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه اجتماع انسانی بر پایه شبکه اینترنت خواهد بود و جامعه سنتی اجتماعی تغییر گذار داده و حالت شبکه‌ای به خود گرفته است و رسانه تجمعی به رسانه‌های اجتماعی و فرهنگ تکثرگرا در مقابل فرهنگ توده‌ای قرار می‌گیرد.

انتظاری به تاثیرات فناوری اطلعات بر مرز‌ها سیاسی و اجتماعی و در نوردیده شدن این مرز‌ها اشاره و گفت: چالش در اعمال حاکمیت نیز از جمله پیامدهای فناوری اطلاعات است.

وی در ادامه حفظ هویت ملی را به دلیل تسلط فرهنگی غربی و دیگری زبان و ارزشهای غرب را از جمله چالش‌های پی رو عنوان کرد.

IMG17230885

خرده فرهنگ‌های ضد دینی در حال شکل گیری هستند

وی حفظ هویت سیاسی را نیز از دیگر چالش‌های عنوان و بیان داشت: خرده فرهنگ‌های ضد دینی در حال شکل گیری هستند که به علت شبکه بودن و ارتباط با فرهنگ غرب در مقابل حفظ هویت می‌توانند قد علم کنند.

وی ایجاد قدرت‌های بزرگ فرهنگی در عرصه‌های اقتصادی وسیاسی را از دیگر چالش‌هایی عنوان کرد که می‌تواند در مقابل فرهنگ ما شکل گرفته و بر روی آن تاثیرگذار باشد.

انتظاری به سرعت فناوری اطلاعات اشاره و بیان کرد: در عرصه فناوری اطلاعات نباید به عنوان مصرف کننده باشیم.

وی بیان کرد: در دانش و فناوری اطلاعات ممکن است به علت ضعف و فقدان شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه و همچنین ضعف زیرساخت‌های علمی و اداری ورود به فضای فناوری را دچار چالش کند.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه تمامی این چالش‌ها منجر به ایجاد شورای عالی و فضای مجازی شد بیان داشت: برای تداوم انقلاب باید تحولات را مدیریت کرد و از فضای ایجاد شده به عنوان فرصت بهره برد.

وی در ادامه خطاب به حوزویان با طرح سوالاتی پیرامون آمادگی حوزه در مدیریت تحولات اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی، پاسخگویی نیازهای جامعه توسط حوزویان در این فضا و برنامه و اقدامات حوزه ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی از طریق زیرساخت‌های موبایل در حال ورود به همه عرصه‌های زندگی اجتماعی هستند و به نوعی در این فضا‌ها سکولاریسم در حال حاکم شدن است.

انتظاری ادامه داد: در این فضا‌ها بحث محرم و نامحرم کم رنگ شده و قیودات مذهبی در حال کمرنگ شدن و ارزش‌های غربی در حال ترویج است.

وی بر فعالیت‌های حوزویان و پیشنهاداتی که در این زمینه شده اشاره و ترویج قواعد فقهی و اخلاق زیست در فضای مجازی و لزوم تدوین یک مفاتیح الحیات برای فضای مجازی را برای آموختن شیوه زندگی در این فضا را مورد تاکید قرار داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا