گوناگون

فعالیت منطقه ویژه اقتصادی آستارا تا یک ماه آینده آغاز می شود

81199068 5757179

جعفر آهنگران عصر پنجشنبه در حاشیه جلسه بررسی راهکارهای فعال سازی منطقه ویژه اقتصادی آستارا به خبرنگار ایرنا گفت: منطقه ویژه اقتصادی آستارا در محدوده 60 هکتاری بندر چندمنظوره آستارا مستقر می شود و متولی اجرایی آن نیز اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تعیین شده است.

وی با اشاره به فراهم بودن زیرساخت ها به خصوص محصور بودن محدوده 60 هکتاری بندر چندمنظوره آستارا ، استقرار منطقه ویژه اقتصادی در این مجموعه را موجب رونق بیشتر بندر آستارا ذکر کرد.

وی بیان کرد: پیش از این دو محدوده الف با مختصات 60 هکتار در داخل محدوده بندر و ب با مختصات 80 هکتار در اراضی جنوبی متصل به بندر برای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی آستارا در نظر گرفته شده بود که با توجه به وجود معارضان محلی ، راه انداری منطقه ویژه اقتصادی آستارا به تاخیر افتاد.

وی ادامه داد: با توجه به آماده بودن زیرساخت ها در محدوده بندر و توسعه تجارت در آستارا ، منطقه ویژه اقتصادی آستارا در کوتاهترین زمان به منطقه ای فعال و پویا تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه فعال سازی مناطق راکد مصوب را جزو اهداف سازمان مناطق ویژه اقتصادی کشور در دولت جدید ذکر کرد و افزود: اولین اقدام در این زمینه تعیین سازمان مسوول و متولی اجرایی مناطق ویژه اقتصادی مصوب و غیرفعال است تا با هماهنگی آنها عوامل گمرک در هر منطقه مستقر شوند و در ادامه مبادلات بازرگانی ، فعالیت صنعتی و تولیدی و ایجاد ارزش افزوده در آنها انجانم شود.

وی اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی آستارا جزو مناطقی است که چهار سال پیش قانون ایجاد آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و با توجه به موقعیت این شهرستان ، باید هر چه سریع تر عملبات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی آستارا آغاز شود.

وی هم مرز بودن ، با آذربایجان و دسترسی آسان به کشورهای آسیای میانه ، قفقاز و اروپای شرقی را مزیت منطقه ویژه اقتصادی آستارا ذکر کرد و قول مساعد داد تا یکماه آینده شاهد راه اندازی کامل منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان آستارا خواهیم بود.

نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ایجاد منطقه وِیژه اقتصادی که از چهار سال قبل به تصویب رسیده ، تاکنون بدون نتیجه مانده بود.

ˈصفر نعیمی رزˈ با انتقاد از تاخیر در ایجاد منطقه وِیژه اقتصادی آستارا افزود: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی آستارا باید همزمان با راه اندازی بندر چندمنظوره آستارا انجام می شد چرا که بندر آستارا و منطقه ویژه اقتصادی بدون هم ناقص محسوب می شوند و باید تدابیری اندیشیده شود که این دو واحد اقتصادی موجب رونق شهرستان آستارا شوند.

وی بیان کرد: با این کار تجار و صادر کنندگان نیز به علت برخورداری از مزایای منطقه ویژه اقتصادی با علاقه بیشتری در این شهرستان مستقر شده و به فعالیت مستمر اقتصادی خواهند پرداخت.

وی اظهار کرد: همه مسوولان کشوری و استانی باید کمک کنند تا منطقه ویژه اقتصادی آستارا ایجاد شده و در محدوده بندر چندمنظوره آستارا فعالیت خود را آغاز کند.

به گزارش ایرنا ، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی پس از پیگیرهای مستمر مسوولان شهرستان آستارا ابتدا در دور دوم سفر دولت دهم به استان گیلان به تصویب رسید و پس از تصویب در کمیسیون اقتصادی دولت با اخذ مجوز از 17 نهاد و سازمان به مجلس شورای اسلامی ارجاع شد و در مجلس شورای اسلامی نیز پس از طرح و بررسی در کمیسیون اقتصادی در دیماه سال 89 در صحن علنی مجلس به تصویب نهایی رسید.

اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان به عنوان متولی استقرار ، ایجاد و پیگیری مراحل اجرایی منطقه ویژه اقتصادی آستارا تعیین شده است.

به گزارش ایرنا ، هم اینک در سطح کشور 64 منطقه ویژه اقتصادی مصوب وجود دارد که 28 مورد از آنها فعال هستند.

شهرستان بندری آستارا در شمال گیلان واقع است.ک3

535/ 603

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا