گوناگون

فوق تخصص قلب و عروق: بسیاری از بیماران قلبی می توانند روزه بگیرند

81218594 5791195

دکتر محمدرضا تابان روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: ماه رمضان، ماه ضیافت و رحمت الهی است که همگان دوست دارند تا حد امکان در این ضیافت الهی شرکت و از برکات و رحمات این ماه بهره مند شوند.

وی گفت: خوشبختانه بسیاری از بیماران قلبی، عروقی و فشار خونی با تغییرات کوچکی در روش زندگی و رعایت رژیم غذایی و گاهی اوقات با تغییر در نوع داروها و رژیم دارویی با اجازه پزشک معالج می توانند از برکات این ماه بهره مند شوند.

دکتر تابان با تاکید بر اینکه تمام بیماران باید در مورد امکان روزه داری با پزشک معالج خود مشورت کنند، افزود: به طور کلی بیمارانی که بیماری فعال و جدید قلبی نداشته و علایم قلبی و عروقی بارز مانند درد سینه، تپش قلب یا تنگی نفس با فعالیت های مختصر ندارند، می توانند با تغییر در رژیم دارویی و تبدیل داروهای کوتاه اثر به طولانی اثر برای استفاده یک یا دو بار در روز، روزه بگیرند.

وی با بیان اینکه روزه داری با کنترل برخی از عوامل خطر می تواند در بسیاری از بیماران قلبی و عروقی مفید واقع شود، افزود: در طی روزه داری به دلیل رعایت رژیم غذایی و ناشتایی طولانی مدت چربی های مضر خون و میل به کشیدن سیگار در افراد کاهش می یابد.

این فوق تخصص قلب و عروق اظهار کرد: روزه داری می تواند فشارخون های ضعیف را تا حدی کنترل کند و در بیماران با دیابت کنترل شده در ساعات روزه داری میانگین های قند خون پایین تر خواهد بود که کنترل این عوامل می تواند خطر پیشرفت بیماری ها را کاهش دهد.

وی ادامه داد: در این ایام افراد کمتر عصبانی شده و استرس کمتری را خواهند داشت و کاهش و کنترل استرس نقش بسیار مهمی را در کاهش وقایع قلبی عروقی به همراه دارد.

دکتر تابان افزود: بیماران قلبی و عروقی که مبتلا به بیماری تنگی یا انسداد عروق کرونر قلبی یا با سابقه سکته قلبی هستند در صورتی که بیماری جدید و بیمار درد سینه فعالیتی ندارد در صورت داشتن استطاعت بدنی روزه داری با نظر پزشک معالج بلامانع است.

وی ادامه داد: در بیمارانی که به تازگی سکته قلبی کرده و یا دچار انسداد عروق قلبی شده اند، معمولا چهار تا شش هفته اجازه روزه داری داده نمی شود.

وی اضافه کرد: پس از این مدت در صورت نداشتن درد سینه فعال یا علایم نارسایی قلبی با تنظیم داروهای مصرفی روزه داری بلامانع خواهد بود.

این متخصص داخلی گفت: در بیماران با نارسایی قلبی خفیف روزه داری منعی ندارد، اما در موارد نارسایی قلبی پیشرفته با توجه به ساعات ناشتایی طولانی روزه داری مناسب نخواهد بود و لازم است با پزشک معالج مشورت شود.

وی اظهار کرد: در بیماران با آریتمی یا تپش قلبی معمولا روزه داری مشکلی را ایجاد نمی کند و بیشتر این بیماران می توانند با آرامش خاطر در ضیافت الهی شرکت کنند.

وی افزود: بیماران فشار خونی که فشار خون آنها با درمان دارویی کنترل شده روزه داری منعی نداشته و می توانند با اجازه پزشک خود و در صورت لزوم تبدیل داروها به داروهای طولانی اثر از برکات این ماه بهره مند شوند.

دکتر تابان ادامه داد: در فشار خون های بسیار بالا که با سه یا چهار دارو به خوبی کنترل نمی شود معمولا روزه داری توصیه نمی شود و لازم است بیماران با پزشک معالج خود مشورت کنند.

وی گفت: در مورد بیماری های دریچه ای در صورتی که بیمار بدون علامت باشد یا علایم بیماری خفیف باشد روزه داری منعی ندارد.

وی تاکید کرد: در بیماران با سابقه جراحی باز قلبی یا تعبیه استنت (فنر قلبی) در صورتی که فرد از نظر قلبی در وضعیت با ثبات قرار گیرد و دارای استطاعت بدنی برای روزه گرفتن باشد معمولا با تایید پزشک می تواند روزه بگیرد.

این فوق تخصص قلب و عروق با بیان اینکه نکته مهم و قابل توجه برای بیماران رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های افطار و سحری است، گفت: ضروری است بیماران پرهیزهای لازم از جمله مصرف نمک و غذاهای پرچرب را در هر حال رعایت کرده و از پرخوری یا خوردن سریع غذاها خودداری کنند.

وی اضافه کرد: حفظ فعالیت بدنی و انجام ورزش در ساعات اولیه روز یا عصرها زمانی که هوا خنک است توصیه می شود.

وی افزود: گنجاندن مواد فیبری مانند سبزیجات و کاهو و مصرف مقدار مناسب میوه لازم بوده و باید مورد توجه تمام بیماران قلبی و عروقی قرار گیرد.

6120/587

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا