گوناگون

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی: بهای برگ سبز چای به موقع پرداخت می شود

81147299 5665809

به گزارش ایرنا،ˈخلیل آقاییˈعصر پنچشنبه به همراه رییس سازمان چای کشور، نماینده مردم شهرستانهای رودسر و املش در مجلس و هیات همراه در جریان بازدید از کارخانه های چای املش افزود: با سیاستی که مجلس در پیش گرفته است، دولت طرف حساب کشاورز چایکار خواهد بود و درصدی از بهای برگ سبز را موکول به پرداخت سهم کارخانه دار نخواهد کرد.

وی ادامه داد: دولت مصمم است در حداقل زمان ممکن بهای برگ سبز چایکاران را در سالجاری بپردازد و انتظار داریم روزی برسد تا عرق جبین چایکار خشک نشده، بهای برگ سبز چایش پرداخت شود.

خلیلی یادآور شد: با انگیزه مناسبی که در کشاورزان چایکار ایجاد شده و حمایتی که دولت از کشت این محصول کرده است، کشاورزان با روحیه امید و نشاط مشغول جمع آوری و برداشت محصول خود هستند.

وی با اشاره به اینکه محصول تولیدی باید با کیفیت باشد، تصریح کرد: کشاورزان باید برای اصلاح باغ های خود از جمله هرس کمربر، کف بر، خدمات زیربنایی و استفاده از کود مناسب در سطح مزارع چای خود همت گمارند.

آقایی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی بدنبال تصویب قانون انتزاع توسط مجلس در سال93 موفق به ایجاد معاونت بازرگانی چای شده است، افزود: دولت در بحث کاشت، داشت و برداشت این محصول در معاونت بازرگانی جهاد کشاورزی وظیفه دارد محصولی با کیفیت تولید کند، کاری که در این سه دهه انقلاب سابقه نداشته است.

وی با اشاره به وجود 150کارخانه چایساز در استانهای گیلان و مازندران اضافه کرد: بر این اساس اکنون فضایی برای صدور چای به بازارهای جهانی بویژه در بازارهای داخلی خواهیم داشت.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه چای ایرانی به مراتب بهتر از چای خارجی است، تاکید کرد: ما می توانیم با فرهنگ سازی درست برای تولید سالانه 20 هزار تن چای خشک داخلی، برنامه مناسبی تری داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد، قیمت هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سالجاری 18 هزار ریال و درجه دو معال 10 هزار ریال است.

از 34هزار هکتار باغ چای شمال کشور حدود 32 هزار هکتار آن در استان گیلان و دو هزار هکتار در غرب مازندران واقع شده که افزون بر 60 هزار خانوار در آنها به چایکاری اشتغال دارند.

مصرف سالانه چای خشک کشور حدود 100 تا 110 هزار تن است.

شهرستان املش با 10 هزار و 300 نفر چایکار در پنج هزار و 200 هکتار باغ های چای، در شرق مرکز گیلان واقع است.ک/2

7291/ 603

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا