گوناگون

قدرت گرفتن سرخابی‌ها بعد از جام‌جهانی

به گزارش مشرق، روزهای مهمی پیش‌رو داریم، روزهای جام جهانی! در 3 دوره‌ای که ایران در جام‌جهانی حضور داشته، پرسپولیسی‌ها و استقلالی‌ها در فصل نقل و انتقالات، عملکردی جالب داشته‌اند. انگار جام جهانی روی قدرت‌گرفتن آنها تأثیری بسزا داشته است!

سال 1357 که تیم‌ملی از جام جهانی 1978 برگشت، پرسپولیس بازیکنانی را به خدمت گرفت که مهم‌ترین آنها محمد پنجعلی، محمد صادقی و علیرضا حیدری بودند. استقلالی‌ها هم نفراتی مثل رضا رجبی، شاهرخ مطیعی و رضا نعلچگر را گرفتند.

سال 1377 جام جهانی 98 فرانسه برگزار شد و سرخ‌ها داود فنایی، علی کریمی و بهنام سراج را گرفتند و نادر محمدخانی و حمید استیلی را نیز به جمع خود برگرداندند. این در حالی بود که استقلالی‌ها مردانی چون عادل حردانی، داریوش یزدانی، سهراب بختیاری‌زاده، علی لطیفی، محمد مؤمنی، علی موسوی، هاشم حیدری، سیروس دین‌محمدی و… را جذب کردند.

در سال 1385 که جام جهانی 2006 برگزار شد، پرسپولیسی‌ها نفراتی چون نیکبخت، بادامکی، فرزاد آشوبی و مهدی واعظی را جذب کردند حال آنکه آبی‌ها در این سال، اقدام به جذب نفراتی مثل علی علیزاده، علی انصاریان و لئوناردو کوئیکه کردند و محسن یوسفی، بهشاد یاورزاده و محمد نوازی را نیز برگرداندند.

استقلال و پرسپولیس در سال‌های جام جهانی تیم‌های قدرتمندی بودند. چنانکه در سال 1357، سرخ‌ها و آبی‌ها دوم و سوم لیگ بودند که مسابقات تعطیل شد. سال 1377 پرسپولیس اول و استقلال دوم شد و در سال 1385 هم سرخ‌ها سوم و آبی‌ها چهارم شدند و سرانجام به مسابقات لیگ 1393 می‌رسیم که هنوز شروع نشده اما تیم‌ملی ما قبل از آن باید در جام جهانی 2014 شرکت کند. آیا بازهم تاریخ برای قرمز و آبی پایتخت تکرار می‌شود؟

جالب اینکه استقلال قبل از هر 3 دوره حضور ما در جام جهانی جام گرفت. آنها سال 1356 قهرمان جام‌حذفی شدند، سال 1376 قهرمان لیگ هفتم آزادگان شده و سال 1384 قهرمان مسابقات لیگ پنجم حرفه‌ای! ولی این‌بار قبل از جام جهانی، استقلال بدترین فصل تاریخش را تجربه کرد.

منبع: فیفا دی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا