گوناگون

قدردانی بشار اسد از ایران، روسیه وحزب الله

« بشار اسد» رییس جمهوری سوریه که در انتخابات اخیر شعارش « باهم» بود، تاکید کرد که « گفت وگو ، فرهنگ گفت وگو و تشویق مردم به گفت وگوی با یکدیگر» مبنای سومین دوره ریاست جمهوری او در سوریه است.

به گزارش ایرنا، بشار اسد با تاکید به اینکه « ایران در مواضع حمایتی خود از مردم و نظام سوریه مستحکم است و مذاکرات با آمریکا تغییری در این مواضع نمی دهد»، گفت: برعکس این آمریکایی ها و غربی ها هستند که اکنون اشاره هایی را در خصوص تغییر در مواضع خود نسبت به سوریه ارسال می کنند.

وی از تلاش های مقامات آمریکایی برای تماس با دمشق پرده برداشت و گفت: اگرچه آمریکایی ها و فرانسوی ها در توطئه علیه سوریه دستشان در دست یکدیگر است اما عقلانیت آمریکایی ها بیشتر است.

رییس جمهوری سوریه خاطرنشان کرد: هنگامی که بحران سوریه شروع شد، ملک عبدالله پادشاه سعودی « عبدالعزیز» فرزندش را روانه دمشق کرد و از ما خواست تا شورشی ها بویژه اخوان المسلمین را سرکوب کنیم و حتی پیشنهاد کمک داد».

بشار اسد با احترام و تکریم از « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان به عنوان یک همپیمان اساسی ، مهم و همیشگی یاد می کند و می گوید:سید حسن نصرالله روزی نمی گذرد که مهربانی و حمایت خود را ابراز نکند و به همین دلیل ما و مردم سوریه هرگز او را فراموش نمی کنیم و هر آنچه او برای لبنان بخواهد ما هم همان را می خواهیم.

« سامی کلیب» روزنامه نگار لبنانی در گزارشی از سوریه که در شماره روز چهارشنبه روزنامه لبنانی « الاخبار» منتشر شده است، به نقل از بشار اسد، افزود: ما با عناصری که سلاح حمل می کنند ، مصالحه و حتی آنها را عفو کردیم پس چگونه نتوانیم با یکدیگر گفت وگو کنیم.

ادامه گزارش سامی کلیب از یک گفت وگوی با بشار اسد به این شرح است:

بشار اسد با بیان اینکه « مصالحه حمص نتیجه یک توافق بین المللی و منطقه ای نبود بلکه نتیجه گفت وگوی بین عناصر مسلح و نیروهای دفاع مردمی بود»، گفت: برخی از نیروهای دفاع مردمی و عناصر مسلح همدیگر را از قبل می شناختند و حتی همسایه بوده اند، بنابر این مصالحه موفقت آمیز بود و دولت با عناصر مسلح با احترام زیادی برخورد کرد و برغم زخم های وارد شده و خون های ریخته شده اجازه داد بعداز تحویل سلاح از منطقه خارج شوند واکنون زندگی طبیعی خود را سپری می کنند.

وی که امروز بیش از هر زمان دیگری به « قدرت مردم سوریه» برای عبور از این مرحله سیاه از تاریخ سوریه اطمینان دارد، افزود: همچنان مردم نزد من می آیند و یا من به دیدار آنها می روم، از همان لحظه های اول بحران ویرانگر سوریه احساس کردم که مردم به دولت ، رییس جمهور وارتش خود اطمینان دارند، براین اساس بر قدرت این مردم برای خشکاندن ریشه های توطئه حساب بازکردم .

رییس جمهوری سوریه تاکید کرد: انتخابات اخیر ثابت کرد که مردم سوریه برغم اقدامات رسانه های معاند ، تروریسم و توطئه های خارجی نگاهشان به دولت ، ارتش و رییس جمهوری تغییر نکرده است.

** اطمینان به همپیمانان ایرانی و روسی و حزب الله

بشار اسد همانطور که به مردم و ارتش کشورش اطمینان دارد، از حمایت های همپیمانان خود مانند ایران و روسیه و حزب الله مطمئن است و می گوید: ولایمیر پوتین رییس جمهوری روسیه همچنان از موضع سوریه حمایت می کند و می داند که بحران ایجاد شده نتیجه خشم مردم نیست بلکه یک اراده خارجی برای تخریب جایگاه سوریه وجود دارد.

وی به همپیمانان ایرانی و روسی اطمینان زیادی دارد بویژه اینکه پیام های حمایتی روشنی را از حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها دریافت کرده است.

رییس جمهوری سوریه گفت: همپیمان ایرانی درک می کند که جنگ علیه سوریه هدفش همه محور مقاومت وحامیان آن است.

عجیب نیست که مقامات ایران از هر لحظه ای برای ارسال پیام های حمایتی استفاده کنند.

« حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران در سفر به آنکارا، اشاره های صریحی داشت که تهران تمایل دارد مواضع ترکیه علیه سوریه تغییر کند.

بشار اسد در واکنش به کسانی که معتقدند نزدیک شدن ایران و آمریکا موجب تغییر مواضع تهران در قبال رهبری سوریه می شود، خنده ای کرد و گفت: همپیمان ایرانی هرگز موضعش در قبال سوریه تغییر نمی کند، ایران خیلی بیشتر از آنچه برخی فکر می کنند در مواضعش محکم است.

** آمریکا و غرب اشاره هایی برای تغییردر مواضع خود فرستاده اند

وی افزود : برعکس این آمریکا وغرب هستند که اشاره هایی برای تغییر در مواضع خود فرستاده اند، آنها می دانند که تروریسم نزدیک خانه آنها شده است ، یک آمریکایی خود را در خاک سوریه منفجر کرده و یک فرانسوی مغربی الاصل هم یک یهودی را در کنیسه ای در بروکسل کشته است.

رییس جمهوری سوریه تاکید کرد: غرب نمی تواند بیش از آنچه در گذشته انجام داده است برای تغییر معادله صورت دهد، از سلاح مرگبار و غیرمرگبار سخن می گویند، این نوع سلاح ها از جمله ضد هواپیما، از خیلی وقت پبیش و به مقدار زیاد در اختیار عناصر مسلح تروریست قرار داشته است.

** تلاش آمریکایی ها برای تماس با دمشق

بشار اسد اظهارداشت: مقامات کنونی و قبلی آمریکا تلاش داشته و دارند که با ما تماس برقرار کنند اما به دلیل لابی های فشار جرئت نمی کنند.

« جیمی کارتر» ریس جمهور اسبق آمریکا در سال 2007 اعلام کرد که قصد دارد به سوریه سفر کند اما بعد عذرخواهی کرد و گفت که دولت آمریکا اجازه نداده است.

بشار اسد خاطرنشان کرد: اگر یک رییس جمهوری سابق چنین اجازه ای را نداشته است، یک مقام کنونی چطور می تواند این مجوز را کسب کند؟».

وی تاکید کرد: آمریکایی ثابت کرده اند که از عقلانیت بیشتر نسبت به فرانسوی ها برخوردارند اگرچه همه در توطئه علیه سوریه دست در دست هم دارند، به نظر می رسد که بارزترین دلیل مواضع تند فرانسه مسائل مالی مرتبط با معاملات سلاح با عربستان سعودی و دیگران است.

با توجه به رسوایی مالی درپایان دوره ریاست جمهوری « نیکولا سارکوزی» و حتی دوره « جاک شیراک»، رییس جمهوری سوریه تصریح کرد: هر طرفی که توطئه کرده ، رفته است اما سوریه همچنان باقی و با حمایت مردم و ارتش خود پیروز است.

** نگاه بشار اسد به عربستان سعودی

به نظر می رسد که از نگاه بشار اسد در منطقه بعداز رژیم اسراییل ، عربستان سعودی بیشترین دشمنی را با سوریه دارد و براین اساس می گوید: از اجلاس سران عرب در بیروت ، عربستان سعودی تلاش می کند بطور رایگان هر آنچه اسراییل می خواهد به آن تقدیم کند. آن زمان از واکنش آمریکایی ها در خصوص حمله به مرکز تجارت جهانی در نیویورک که اتباع سعودی در آن نقش داشتند، نگران بودند.

وی افزود: آن زمان من و « امیل لحود» رییس جمهوری خوب وقت لبنان علیه مواضع عربستان سعودی موضعگیری کردیم و از آن موقع خشم آنها برانگیخته شده است، حتی می توانم به گذشته تر برگردم ، سال 1989 در دوره مرحوم حافظ اسد، همواره اختلافات در اجلاس سران عرب در خصوص پیروزی مقاومت وجود داشت است.

** افشای درخواست عربستان درابتدای بحران سوریه

رییس جمهوری سوریه خاطرنشان کرد: هنگامی که بحران سوریه شروع شد، ملک عبدالله پادشاه سعودی « عبدالعزیز» فرزندش را روانه دمشق کرد و از ما خواست تا شورشی ها بویژه اخوان المسلمین را سرکوب کنیم و حتی پیشنهاد کمک داد.»

بشار اسد تاکید کرد:دیکته های آمریکا و کینه های شخصی نتیجه مواضع دشمنانه سعودی ها علیه سوریه است.

** موضع قطر تغییر زیادی نمی کند

وی در خصوص قطر گفت: قطر همچنان از عناصر مسلح حمایت می کند و پول به آنها می دهد اما اکنون تلاش دارد به ایران نزدیک شود و ابراز کرده است که در مواضعش تغییراتی بدهد اما در اساس مواضعش تغییری صورت نمی گیرد.

رییس جمهوری سوریه اظهار داشت: شعارها مشکل گشا نیست، مهم این است که عربستان سعودی ، قطر ، ترکیه ، فرانسه ، اروپای غربی حمایت از تروریست ها را متوقف کنند اگر می گویند قصد تغییراتی در مواضع خود دارند.

** حرکت ایران به سوی آنکارا را درک می کنیم

موضع ترکیه در قبال سوریه همچنان تغییر نکرده است اما بشار اسد حرکت ایران به سوی آنکارا را درک می کند و می گوید: نمی توان تلاش های ایران برای متوقف کردن حمایت های ترکیه از تروریست ها را نادیده گرفت و این در اظهارات رییس جمهوری روحانی کاملا آشکار است.

**مشخص کردن زمان برای پایان جنگ علیه تروریسم در سوریه منطقی نیست

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ما توطئه را در عرصه راهبردی متوقف کرده ایم و سوریه پیروز خواهد شد اگر چه نابودی کامل تروریست ها زمان می خواهد، بنابراین الان تعیین وقت نهایی برای پایان جنگ علیه تروریسم در سوریه منطقی نیست.

وی تصریح کرد: مهم این است که رهبری ، مردم و ارتش سوریه به این یقین رسیده اند که قطعا پیروز خواهند شد و هنگامی که سوریه پیروز شود، همه اعراب و مقاومت موفق شده اند که خطرناک ترین توطئه در منطقه را متوقف کنند.

** مخالفان خارج نشین و اوهام

رییس جمهوری سوریه در باره مخالفان خارج نشین گفت: ما آماده گفت وگو هستیم حتی با بدترین عناصر مسلح هم گفت وگو کرده ایم اما تاکنون با مخالفان خارج نشین پیشرفتی صورت نگرفته است زیرا آنها هیچ ارتباط و علاقه ای با مردم و خاک کشور خود ندارند و در اوهام بسر می برند و مردم خود را به کشورهای عربی و غربی فروخته اند، البته مردم در انتخابات ریاست جمهوری حرف خود را زدند و ما به رای مردم احترام می گذاریم.

وی که همواره به « اخضر ابراهیمی » نماینده سازمان ملل درامور سوریه با دیده شک و تردید نگریسته است، در پاسخ به سئوالی تاکید کرد که « دوران ژنو گذشته زیرا شرایط تغییر کرده است:.

** سوری ها ، سید حسن نصرالله را هرگز فراموش نمی کنند

بشار اسد با احترام و تکریم از « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان به عنوان یک همپیمان اساسی ، مهم و همیشگی یاد می کند و می گوید:سید حسن نصرالله روزی نمی گذرد که مهربانی و حمایت خود را ابراز نکند و به همین دلیل ما و مردم سوریه هرگز او را فراموش نمی کنیم و هر آنچه او برای لبنان بخواهد ما هم همان را می خواهیم.

وی گفت: دبیرکل حزب الله با تصمیمات خود خطر تروریسم را در لبنان برغم اختلافات داخلی بسیار کاهش داد.

** علاقه به ژنرال عون

به نظر می رسد که ژنرال « میشل عون» در معرکه انتخابات ریاست جمهوری لبنان در قلب و ذهن رییس جمهوری سوریه قرار دارد و بسیار از او در سخنانش یاد می کند و می گوید: ما در امور داخلی هیچ کشور عربی دخالت نمی کنیم اما دوست داریم که ژنرال عون رییس جمهوری لبنان شود زیرا به نفع لبنان و روابط برادرانه سوریه و لبنان است، او شخصیتی ملی و نه طائفه ای است و به عربیت و مقاومت ایمان دارد.

و سرانجام ، بشار اسد به پیروزی حتمی و ساختن دوباره سوریه بهتر از آنچه قبل بوده است، ایمان و باور دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا