گوناگون

قصه انتقال صنوف آلایند یاسوج به پایان نزدیک شد/ مکان استقرار مشخص نیست

به گزارش خبرنگار مهر، انتقال صنوف آلاینده شهر یاسوج یکی از دغدغه های چند سال اخیر در پایتخت طبیعت ایران بوده است، صنوفی که علاوه بر مکدر کردن چهره شهری، در ایجاد مشکلات ترافیکی، آلایندگی های صوتی و زیست محیطی و بهداشت محیط نقش مستقیم دارند.

در طول سالیان متمادی مسئولان به دنبال راهی برای رهایی خیابان ها و پیاده روهای شهر از دست این صنوف بوده اند و اگر چه هیچگاه تعریف دقیقی از صنوف آلاینده ارائه نشد و عنوان این صنوف مشخص نشدند اما هر از گاهی، اقدامات مقطعی پیامدهای خوبی را به دنبال داشته است و می توان به تاسیس شهرک صنفی جوشکاران، درودگران و ساماندهی نمایشگاههای اتومبیل اشاره کرد اما همچنان پیاده روها در تسخیر صنوف آلاینده هستند و و آثار سوء خود را در مرکز شهر یاسوج برجای می گذارند.

پلمب در انتظار صنوف آلاینده مرکز شهر

شهردار یاسوج عصر یکشنبه در نشست شورای سلامت کهگیلویه و بویراحمد به صنوف آلاینده اولتیماتیوم داد که تا پایان تیرماه بیشتر فرصت ندارند که جابجا شوند و گفت: صنوف آلاینده مستقر در حد فاصل میدان امام حسین تا فلکه عدل یا همان بلوار امام خمینی(ره) تا پایان تیرماه فرصت دارند که از این مکان جابجا شوند.

محمد علی جاوید در پاسخ به این سوال که چه مکان هایی برای آنها پیش بینی شده است، اظهار داشت: مکان خاصی در نظر گرفته نشده و این صنوف نباید در مرکز و خیابان های اصلی شهر باشند لذا می توانند به خیابان های فرعی منتقل شوند.

وی با بیان اینکه صنایع آلاینده مشکلات صوتی و زیست محیطی و مسائل ترافیکی ایجاد کرده اند، افزود: متاسفانه هرگاه که عزم جدی برای انتقال این صنوف وجود داشت دستگاههای مختلف وساطت می کردند و اجازه این کار را نمی دادند.

IMG23275938

جاوید اظهار داشت: صنوف آلاینده راهی جز نقل مکان از خیابان های اصلی و مرکز شهر یاسوج ندارند و فرصت ارائه شده نیز از سوی شهرداری تمدید نمی شود.

شهردار یاسوج در زمینه ساخت شهرک های صنفی برای صنوف آلاینده در حاشیه شهر یاسوج گفت: عملکرد سلیقه ای در این زمینه باعث می شود که در آینده باز مشکلات جدیدتری در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از شهرکهای صنفی که برای این جابجایی از آنها نام برده می شود تنها بر روی کاغذ هستند، اظهار داشت: خیابان 13 آبان و جمعه بازار یاسوج در اثر بی تدبیری ها به وضعیت فعلی گرفتار شدند و در حال حاضر تنها بیش از 900 واحد صنفی در جمعه بازار وجود دارد.

جاوید بیان کرد: می توان از ظرفیت بسیاری از بلوارها و خیابان های عریض در شهر یاسوج از جمله بلوار ارم، ابوذر و بویراحمد برای استقرار برخی صنوف استفاده کرد.

شهردار یاسوج سرانه معبر در این شهر را بیش از حد استاندارد دانست و علت مشکلات در معابر را توزیع نامناسب خدمات خواند و تصریح کرد: تک به تک واحدهای صنفی خیابان 13 آبان را در صورتی که حاضر به جابجایی نشوند، پلمب می کنیم.

شهرکهای صنفی آب و برق ندارند

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز با انتقاد از طرح استقرار واحدهای صنفی آلاینده در خیابان های فرعی گفت: برای هرکدام از صنوف آلاینده طی مطالعاتی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت، شهرکهایی در اطراف شهر یاسوج در نظر گرفته شده است.

IMG12593907

حمید جهانبین افزود: اما در این شهرکها، زیرساخت های لازم از جمله آب و برق برای استقرار صنوف آلاینده فراهم نیست یا تغییر کاربری زمین ها به کندی پیش می رود.

وی با بیان اینکه اصناف مخالف انتقال به این شهرک ها نیستند، اظهار داشت: باید شرایط برای حضور آنها در این شهرک ها فراهم شود تا به صورت سازمان یافته ساماندهی شوند.

جهانین تصریح کرد: در حال حاضر شهرک درودگران و عمده فروشان مشکلات آب و برق دارند، شهرک تعمیرکاران با مشکل تغییر کاربری مواجه است و بنگاههای اتومبیل برای انتقال به شهرک صنعتی فرودگاه درخواست تسهیلات دارند .

مشکلات بهداشتی صنوف آلاینده جدی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز نسبت به مشکلاتی که صنوف آلاینده یاسوج برای بهداشت این شهر ایجاد می کنند هشدار داد و گفت: اگر همین امروز برای این معضل فکری نشود در آینده این درد در عرصه شهری غیرقابل درمان می شود.

دکتر رضا چمن با بیان اینکه در حال حاضر در کنار رستوران، مکانیکی وجود دارد و نجاری جنب مهد کودک احداث شده است، افزود: این مسائل برای بهداشت شهر یاسوج مشکل ایجاد کرده و باید به سرعت بر طرف شوند.

IMG23280880

وی بیان کرد: در کل کشور نیز استراتژی مسئولان بر این است که محدوده های شهری تعریف کنند و در این محدوده ها پروانه فعالیت برای صنوف آلاینده صادر نمی کنند.

چمن اظهار داشت: با این قاعده صنوف آلاینده نیز باید به خارج محدوده شهری منتقل شوند و این سیاست در کل شهرهای کشور وجود دارد و در مرکز استان نیز که این چهره شهری زیبنده آن نیست، باید اجرایی شود.

انتقال صنوف آلاینده به سرعت و مرحله ای انجام شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه شهر جای اصناف است  و فقط صنف های مزاحم باید جابجا شوند، گفت: این مساله باید به سرعت و مرحله به مرحله در یک برنامه زمانبندی شده اجرایی شود و نباید بیش از این به طول بیانجامد.

موسی خادمی لزوم برنامه ریزی در زمینه این انتقال را یادآور شد و تصریح کرد: با یک کار جامع  که توسط کمیته ای متشکل از معاونت عمرانی استاندار و نهادهای مسئول به همراه خود اصناف تشکیل می شود این موضوع بررسی شده و در اسرع وقت باید به نتیجه ملموس منجر شود.

وی با بیان اینکه واقعیتی به نام صنوف آلاینده در شهر یاسوج وجود دارد و باید حل شود بیان داشت: اگر برای خرده فورشی ها در اطراف شهر نیز فکری نشود در آینده مشکلی با این عنوان هم شکل می گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پایان گفت: نگاه تمام دستگاههای متولی به حل معضل صنوف آلاینده باشد و هیچ اداره ای حق مانع تراشی و بهانه آوردن ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتقال صنوف آلاینده شهر یاسوج به خارج از این شهر از جمله مطالبات شهروندان یاسوجی است که سالهاست محقق نشده با این حال آنها منتظرند که پایان این قصه را هر چه زودتر ببینند و دمل چرکین آلاینده ها از تن زیبای شهر یاسوج زدوده شود.

………..

پیمان فرامرزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا