گوناگون

قلعه تاریخی عسگرآباد کوه ارومیه مرمت می‌شود

 به گزارش خبرگزاری مهر، جلیل جباری با اعلام این مطلب افزود: برنامه‌های مرمتی این اثر تاریخی از اعتبارات تخصیصی استانداری استان در فاز اول با نظارت عالیه  معاونت میراث فرهنگی اداره کل در حال اجراء می باشد.

وی ادامه داد: برای اولین بار برنامه های مرمت و  بازسازی در راستای حفاظت از این اثر تاریخی در حال اجرا است که در فاز اول با  پی بندی با شیفته آهک و خشت خام، بخش هایی از این اثر مرمت شده و همزمان شمع بندی های لازم به صورت موردی بعمل خواهد آمد.

جباری با بیان این مطلب که قلعه عسگر آباد کوه ارومیه یکی از آثار بی نظیر استان آذربایجان غربی است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: این قلعه تاریخی  ارزشمند،  یادگاری از دوران قاجار می باشد و علی رغم اینکه عمدتا از مصالح  خشتی و گلی ساخته شده، بخش های زیادی از آن سالم مانده است.

قلعه تاریخی عسگرآباد کوه اثر ارزشمندی از دوران قاجار در روستایی به همین نام در 20 کیلومتری غرب ارومیه و 5 کیلومتری شمال غرب مرکز بخش نازلو (نوشین شهر) واقع شده است و اهمیت این قلعه علاوه بر جنبه تاریخی آن، بخاطر قرار گرفتن در مسیر سوق الجیشی سلماس- ارومیه است.

این قلعه تاریخی تنها نمونه برجای مانده از قلاع محافظ روستایی است که بیشتر آثار آن تا به امروز سالم باقی مانده است. وجود دست کم 20 برج دفاعی دو طبقه در فواصل مختلف حصار این قلعه تاریخی دلالت بر جمعیت زیاد ساکن در آن و موقعیت خاص سیاسی و استراتژیکی قلعه فوق دارد.

قلعه تاریخی عسگرآباد کوه ارومیه در تاریخ 25 آبان 1387 با شماره 23611 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا