گوناگون

كاهش 25 درصدي آلودگي هواي اصفهان با پلمب سيستم مازوت سوز نيروگاه ها

به گزارش خبرگزاری مهر، رسول زرگرپور اظهار داشت: مسئله زيست محيطي در استان اصفهان و خصوصا شهر اصفهان يكي از مشكلات و مسائل اساسي و حياتي است كه از مطالبات اصلي مردم است و با توجه به اثرات مخربي كه بر روي بهداشت و سلامت و روان مردم دارد از اهميت و اولويت خاصي برخوردار است.

وي با اشاره به  آلودگي هوا در سال گذشته ادامه داد: در سال گذشته شاهد روزهاي متمادي بوديم كه شهر اصفهان و شهرستان هاي اطراف با هواي ناسالم، در مرحله هشدار يا حتي بحران مواجه بودند كه اين امر باعث تعطيلي و اختلال در زندگي مردم مي شد.

استاندار اصفهان با بيان اينكه با تلاش مستمر و پيگيري هاي فراوان در سال گذشته طرح پايش كنترل آلودگي هواي منطقه اصفهان به تصويب رسيد، اظهار داشت: در اين طرح 38 اقدام اساسي و 60 پروژه بايد انجام شود و به دليل اينكه  حدود 70 درصد از آلودگي ها مربوط به حمل و نقل و تردد اتومبيل ها است ، بار اصلي اقدامات بر دوش مديريت شهري است.

وی افزود: از ابتداي سال جاري اين طرح و كنترل آلودگي در اصفهان به مرحله اجرا در آمده است و در حدود 30 دستگاه اجراي استان ملزم به اجراي برنامه ها هستند و فاز اول اين طرح تا پايان سال 94 به اتمام خواهد رسيد.

زرگرپور به آلودگي هاي ناشي از فعاليت نيروگاه ها اشاره كرد و افزود: متاسفانه علي رغم ضرورت فعاليت نيروگاه ها براي تامين برق و آسايش جامعه در هر 24 ساعت ، 500 تن گوگرد به اضافه ده ها تن مواد مضرتر از گوگرد در هواي اصفهان تخليه مي شود.

وی به كمبود گاز براي مصرف نيروگاه اشاره كرد و تصريح نمود: با پيگيري هاي صورت گرفته و جسارت دستگاه قضايي استان حكم پلمپ سيستم مازوت سوز نيروگاه صادر شد و از ابتداي امسال اين حكم اجرا شد و در 7 ماه گذشته سال جاري اين نيروگاه ها تنها از سوخت گاز براي توليد برق استفاده مي شود.

استاندار اصفهان به نتايج اين طرح اشاره كرد و اظهار داشت: در 6 ماه گذشته ميزان آلودگي ها 25 درصد نسبت به مدت مشابه كاهش يافته و خوشبختانه هواي قابل تنفسي در منطقه داشتيم.

مدير ارشد استان با اشاره به سرد شدن هوا و كمبود گاز گفت: اگر در كشور كمبودي وجود داشته باشد بايد براي همه شهر ها به صورت عادلانه وجود داشته باشد و اگر شرايط به گونه اي پيش رفت كه واقعا وضعيت برق  در استان اصفهان با محدوديت مواجه شد تصميم خواهيم گرفت كه موقتا پلمپ بازشود و يا نه كه اين موضوع نيز به نظر مردم و دادستان باز مي گردد.

وي به توزيع بنزين و گازوئيل يورو 4 اشاره كرد و تصريح نمود: با پيگيري هاي صورت گرفته و يك كار نرم افزاري خلاقانه توليد و توزيع بنزين پاك يعني بنزيني با كيفيت بين يورو 3 و يورو 4 در اصفهان آغاز شد.

استاندار اصفهان اضافه كرد: 3 واحد از بنزين پاك پالايشگاه و يك واحد از بنزين سوپر وارداتي يورو 4 مخلوط مي شود و طبق آزمايش هاي صورت گرفته اين بنزين توليدي تمام مشخصات بنزين يورو 4 را دارد.

وي در ادامه خاطر نشان كرد: اين توليد تا پايان سال جاري اتفاق خواهد افتاد تا با حل شدن مشكلات پالايشگاه ، پالايشگاه اصفهان بتواند به صورت كامل بنزين يورو 4 توليد نمايد.

زرگرپور با بيان اينكه مشكلي در حجم توليد وجود ندارد، اظهار داشت: از ابتداي توزيع بنزين يورو 4 در هر روز 5-6 پمپ از اين بنزين براي سوختگيري جديد خود استفاده مي كنند.

استادار اصفهان افزود: خوشبختانه بر اساس اعلام معاون پخش و پالايش وزارت نفت در ارتباط با تحويل سوپر يورو4 مشكلي وجود ندارد و ذخيره هاي كافي به اندازه نياز موجود است و مي توانيم كل محدوده ي استان را تحت پوشش قرار دهيم.

رسول زرگرپور در پايان اضافه كرد: با توزيع بنزين و گازوئيل يورو 4 در استان ميزان گوگرد و مواد سرطان زا موجود در هواي اصفهان به صورت چشمگيري كاهش يافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا