گوناگون

لایحه جدید مجلس نمایندگان آمریکا، تلاشی جدید برای سنگ‌اندازی در راه مذاکرات هسته‌ای

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازپایگاه خبری المانیتور؛ اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواستار بازگرداندن طرح ممنوعیت کامل غنی‌سازی اورانیوم برای ایران بر روی میز شده‌اند و این در حالی است که نمایندگان کنگره نگران این هستند که دولت اوباما در تعامل هسته‌ای با ایران فریب بخورد.
بر اساس این گزارش، کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان روز گذشته اصلاحیه‌ غیرالزام‌آوری را به لایحه دفاعی سالیانه دولت آمریکا اضافه کرد که بر اساس آن تنها در صورتی تحریم‌های ایران به طور کامل برداشته خواهد شد که این کشور غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، به توسعه سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی، هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود پایان دهد و حمایت از اقدامات تروریسم بین‌المللی را متوقف کند. این یکی از مواردی است که نمایندگان کنگره خواهان الحاق آن به متن پایانی توافق هسته‌ای موقت بودند.
اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بر این باورند که نکته اصلی در توانایی ایران برای تولید بمب اتم مسئله غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم این کشور است. در واقع لایحه مزبور بحث درباره افزایش فشار بر دولت باراک اوباما را که اوائل سال جاری میلادی آغاز شد و مسئله تشدید تحریم‌ها علیه ایران بحث اصلی آن بود، دوباره از سر می‌گیرد. پیش از این در چندین قطع‌نامه سازمان ملل و لایحه‌های کنگره آمریکا بر ضرورت توقف غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران تاکید شده بود، اما دولت آمریکا بر این باور است که این مسئله باعث خارج شدن مذاکرات هسته‌ای از مسیر اصلی خود می‌شود.
این در حالی است که آدام اسمیت، عضو دموکرات کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان این عقیده را نادرست می‌داند و معتقد است که این تفکر دست آمریکا را در مذاکرات بسته است.
اما از سوی دیگر لایحه جدید مجلس نمایندگان مخالفان بسیاری هم دارد. جمال عبدی، مدیر سیاست‌گذاری شورای ملی ایران و آمریکا در این‌باره می‌گوید: لایحه مزبور مذاکرات را از بین خواهد برد و باعث آغاز یک جنگ می‌شود. این لایحه در واقع مورد حمایت برخی گروه‌ در ایران نیز خواهد بود و این گروه‌ها می‌توانند این مسئله را دستاویزی برای انتقاد در این‌باره که آمریکا درصدد نقض توافق هسته‌ای است، قرار دهند. در واقع حامیان این اصلاحیه قصد دارند هدف اصلی از مذاکرات هسته‌ای مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را از بین ببرند تا از این طریق امتیاز سیاسی به دست آورند.
در عین حال به نظر می‌رسد اصلاحیه مزبور بخش‌های دیگری هم دارد. از جمله اینکه از پنتاگون خواسته شده گزارش‌های پی‌در‌پی درباره قراردادهای دفاعی امضا شده با دولت ایران و یا شرکت‌های تحریم شده ایران تهیه کند. همچنین در این لایحه از دولت اوباما خواسته شده است 175 میلیون دلار دیگر(دو برابر بیشتر از آنچه باراک اوباما در نظر گرفته بود)، برای توسعه سپر دفاع ضد موشکی گنبد آهنین اسرائیل در نظر بگیرد.
در واقع بنابر ادعای اعضای کمیته دفاعی مجلس نمایندگان، هدف اصلی این لایحه ایجاد این باور است که آمریکا معتقد است حضور پایدار این کشور در خاورمیانه امری حیاتی است، که شامل حفظ حضور قوی و رو به جلو و استقرار نظامی برای حمایت از متحدان این کشور برای ایجاد بازدارندگی در برابر ایران است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا