گوناگون

لرستان می تواند به عنوان یکی از قطب های علم و فناوری کشور معرفی شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رحیمی ظهر سه شنبه در اولین جشنواره تجلیل از بسیجیان کارگر، مخترع و مبتکر استان لرستان اظهار داشت: یکی از مهمترین مولفه های پویندگی و بالندگی یک جامعه داشتن منابع انسانی است که در فکر و عمل توانمند هستند و بتوانند فناور بوده و تولید علم کنند.

وی عنوان کرد: مسئله پیشرفت علمی کشور طی یک دهه اخیر و بطور خاص در امسال مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و حوزه های اقتصاد، فرهنگ و علم بعنوان سه اولویت اصلی کشور مطرح شده اند که توجه به این سه مقوله توسط رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان با اشاره به سیاست های ابلاغی مطرح شده توسط رهبری در زمینه علم و فناوری بیان داشت: این سیاست ها در شش بخش ابلاغ شده اند که اولین و مهمترین بخش آن جهاد مستمر علمی بوده که مسئله جدیدی است که تا کنون مطرح نشده بود.

رحیمی هدف از جهاد مستمر علمی را کسب مرجعیت علمی در جهان دانست و تصریح کرد: دنبال این موضوع هستیم که کشور ایران بعنوان مرجعیت علمی در جهان مطرح شود و دانشمندان، اندیشمندان، صاحبنظران و اساتید دانشگاه های جهان بتوانند به منابع علمی ایران رجوع کنند.

وی با بیان اینکه اولین پیش نیاز مرجعیت علمی در جهان تولید علم است افزود: اگر علمی تولید شود ولی نتوان آن تولید را به مصرف جامعه رساند انگار که آن علم اصلا تولید نشده است مانند پایان نامه هایی که در کشور تولید شده ولی از آن ها استفاده ای نمی شود.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان بر کاربردی بودن علم علاوه بر بنیادی بودن آن تاکید کرد و گفت: باید از تولید علم برای بهبود کیفیت زندگی مردم استفاده شود و کشور ما استحقاق رسیدن به درجات علمی بالا را دارد به شرط آنکه بجای تمرکز روی شعار سال راهکارهای عملیاتی ارائه داده شود.

رحیمی یکی از راه های تولید علم را راه اندازی مراکز علمی پژوهشی خصوصی خواند و بیان داشت: تحول در رشته علوم انسانی حدود شش سال است که در کشور مطرح شده ولی در این مدت تنها کاری که صورت گرفته تغییر دو سرفصل دروس دانشگاهی بوده است.

وی افزود: کار تحول در رشته علوم انسانی که جاده صاف کن و فرهنگ ساز یک کشور است باید تسریع شود تا راه برای صنعت نیز باز شده و به پیشرفت دست پیدا کند.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان اظهار داشت: تربیت اساتید متناسب و همسو با سرفصل های جدید، برگزاری جلسات نقد و بررسی و آزاد اندیشی در دانشگاه ها در قالب تحلیل رویدادها و بارش افکار می توانند باعث تحول در رشته علوم انسانی شوند.

رحیمی با بیان اینکه دانشگاه های استان مبتنی بر آموزش صرف هستند تصریح کرد: بایستی این نگرش در دانشگاه ها بویژه دانشگاه هایی که دنبال اشتغالزایی هستند تغییر پیدا کند و دانشگاه ها نباید صرفا  آموزش محور بوده و به سمت کارکردهای تربیتی در زمینه آموزش باید بروند.

وی عنوان کرد: استان لرستان با وجود پارک علم و فناوری و مراکز رشد متعدد که در حال راه اندازی هستند می تواند بعنوان یکی از استان های قطب علم و فناوری کشور محسوب شود و سیاست های کلی علم و فناوری که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده اند می توانند بعنوان نقشه راه و پشتوانه کارهای علمی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا