گوناگون

لزوم افزایش سطح آگاهی جامعه در زمینه جرائم/ هنر و رسانه قوی ترین ابزارها برای پیشگیری از وقوع جرم هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حمید خالقی صبح یکشنبه در جمع اصحاب رسانه گفت: امروزه دشنام گویی و بکار گیری واژه های عامیانه قبیح به گونه فزاینده ای در میان اقشار جامعه و بخصوص کودکان و نوجوانان رو به افزایش  است.

وی با اشاره به اینکه دشنام گویی و بد دهانی تنها منحصر به افراد فحاش نیست بلکه این پدیده در تعاملات اجتماعی میان تمام اقشار جامعه رخنه کرده است، افزود: با اینکه نمی توان دشنام ها را از فرهنگ لغت یک زبان کاملا حذف کرد اما می توان کاربرد آنها را در ارتباطات بین فردی تا حد زیادی تحت کنترل در آورد.

این مسئول قضایی ادامه داد: با استناد به ماده 608 قانون مجازات اسلامی؛ توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد، بنابراین با تولید پانزدهمین کلیپ پیشگیری از وقوع جرم با موضوع (فحاشی) امید است بتوان گام های موثرتری را برداشت.

وی درخصوص علل ارتکاب این جرم گفت: عدم داشتن صبر و حوصله در هنگام هیجان ‌ها و ناراحتی و نیزعادت کردن زبان شخص به حرف‌های زشت از مهمترین علت‌های ارتکاب جرم توهین و فحاشی به شمار می‌آید، چرا که زبانی که به حرف زشت عادت کند با اندک هیجان و اتفاقی حرف زشت را به زبان می ‌آورد.

معاون اجتماعی دادگستری استان کرمان در ادامه تصریح کرد: یکی از قوی ترین ابزارها برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده از ظرفیت‌های موجود فرهنگی، اجتماعی و استفاده از هنر و رسانه ها است از این رو با تولید این کلیپ امید است بتوان سهم به سزایی در کاهش وقوع این  جرم  در استان کرمان برداشته شود.

خالقی در خصوص نحوه پیگیری کیفری این جرم افزود: در صورت وقوع جرم توهین، قربانی جرم یعنی کسی که به او توهینی روا داشته شده است باید برای پیگیری موضوع و تحت تعقیب قرار دادن کسی که اقدام به توهین کرده است به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه و با ابراز دلایل خود از جمله شهادت شهود موضوع را ثابت و متهم را به مجازات قانونی محکوم کند.

وی در پایان ابراز داشت: امید است با آسيب شناسي برخي از جرايم و بالا بردن سطح آگاهي جوانان و خانواده ها با برنامه‌ریزی‌های اصولی و با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود فرهنگی، اجتماعی بتوان پیشگیری از جرم را به عنوان یک اندیشه در اولویت قرار داد تا شرایطی فراهم شود که همه شهروندان نیز پیش از انجام هر اقدامی با رویکرد تخصصی تدابیر پیشگیرانه را در دستور کار خویش قرار دهند به طوری که در جامعه شاهد کنترل جرم و مهار آسیب‌های اجتماعی باشیم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا