گوناگون

لزوم توجه به تجارت به عنوان محور توسعه کرمانشاه

‌معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه گفت: تجارت و بازرگانی باید به عنوان محور توسعه استان مورد توجه قرار گرفته و کرمانشاه باید به عنوان یک مرکز تجاری مهم در خارج از کشور و به خصوص کشور عراق مطرح شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، اصغر میرزایی در کمیته اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان کرمانشاه که در محل سالن جلسات فرمانداری کرمانشاه تشکیل شد، بیان کرد: برای دستیابی به این مهم باید دفاتر مهم اقتصادی و مراکز تجاری بزرگ شکل بگیرند.

وی افزود: متاسفانه در انتخاب‌ها نگاه ما به تولیدات داخلی کمتر است. در موافقت نامه‌های سال جاری دستگاه‌های تولیدی به شدت موظف به حمایت از تولید داخلی شده‌اند.

میرزایی، کشاورزی را دومین محور توسعه در استان دانست و گفت: از آنجایی که کشاورزی ما به شدت وابسته به آب است، باید برای حفاظت از آب و منابع آبی اقدام جدی صورت گیرد. حفاظت از آب‌های زیر زمینی و تقویت سفره های آب از اهمیت خاصی برخوردار است. در این راستا باید با حفر چاه‌های غیرمجاز برخورد جدی شود و از کنتورهای هوشمند برای مدیریت منابع آبی استفاده شود.

وی ادامه داد: توسعه بخش کشاورزی در گرو اقدامات به زراعی، به نژادی و استفاده از ظرفیت‌های بخش کشاورزی است. باید با برنامه ریزی درست بتوانیم در بحث امنیت غذایی در کشور موفق باشیم.

میرزایی، توانمندی‌های کرمانشاه را در بخش گردشگری، ویژه دانست و افزود: برخورداری از پیشینه تاریخی و باستانی و برخورداری از منابع طبیعی از پتانسیل‌های این بخش است. به طور جدی، برنامه وصل کردن طاق بستان به بیستون در دستور کار است.

وی از شهر کرمانشاه به عنوان مرکز گردشگری استان یاد کرد و گفت: باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بافت قدیمی کرمانشاه برای شناساندن فرهنگ مردمان این دیار بهره ببریم. باید اعتراف کرد که خدمات ما در بخش گردشگری در حد استاندارد نیست و باید اقدامات جدی در این زمینه برای گردشگران داخلی و خارجی انجام شود.

وی، حفظ آثار تاریخی در بافت شهری مثل بازار قدیمی کرمانشاه را جزء برنامه‌های اصلی شهرستان قرار داد و گفت: این مقوله به طور جدی پیگیری می‌شود. ایجاد بخش صنایع دستی در محدوده بازار در دستور کار قرار دارد.

میرزایی با اشاره به وجود سکونتگاه‌های نامناسب در شهر کرمانشاه، از مسئولین شهرستان خواست مانع از ایجاد حاشیه نشینی در شهر شوند.

معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه افزود: بافت فرسوده، تمام مرکز شهر را در برگرفته و ضرورت برنامه ریزی برای حل این مشکل وجود دارد. باید بر این ضعف، غلبه و برای احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده گام برداشته شود.

وی افزود: شهر کرمانشاه، مرکز فرهنگ است و این در حالی است که امروز حال و روز فرهنگی استان خوب نیست. حمایت اقتصادی از فرهنگ چنان مورد توجه نیست. باید اعتراف کرد که موسسات فرهنگی و نشریات توانمند وجود ندارند و از ایجاد اینگونه مراکز هم حمایت نمی‌شود. توانمندی‌های محلی و حرفه‌ای خوبی داریم که مغفول مانده‌اند. فرهنگ باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد و در حوزه توانمندسازی فعالان فرهنگی گام برداشته شود.

معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه خواستار توجه بیشتر به مقوله فرهنگ شهر و شهرستان شد و گفت: دستیابی به این مهم باید در اولویت برنامه‌های شهرستان کرمانشاه قرار گیرد و سبک زندگی ایرانی اسلامی با تکیه بر فرهنگ غنی آن در جامعه نهادینه شود.

وی، نبود کارگردانان و برنامه سازان موفق در این شهر را یادآور شد و گفت: باید سریال‌های قوی و فیلم‌های خوب در مورد زندگی مردمان گذشته و حال این دیار تهیه شود تا فرهنگ غنی آنان به همگان شناسانده شود.

میرزایی، دستگاه های اجرایی را موظف به حمایت از متقاضیان سرمایه گذاری دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی موظفند از تمامی سرمایه‌گذاران حمایت کرده و به سمت آنها بروند. مردم و سرمایه گذاران نباید در دستگاه های اجرایی سرگردان شوند و این مسئله به طور جدی مورد کنترل و رصد قرار خواهد گرفت.

وی از محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان مزیت‌های ویژه یاد کرد و گفت: در این خصوص هیچ محدودیتی برای هزینه کردن نداریم و هیچ نوع کوتاهی از دستگاه‌های اجرایی پذیرفتنی نیست.

وی افزود: در بخش حمل و نقل هوایی، فرودگاه باید توسعه یابد، چراکه خدمات آن مطلوب و در شان مردم کرمانشاه نیست.

میرزایی با تاکید بر پیشینه کهن شهر کرمانشاه، گفت: امروز باید غبطه و حسرت شهرهایی را بخوریم که روزگاری از کرمانشاه به عنوان شهر یاد می‌کردند.کوتاهی در انتقال این پیشینه کهن به نسل‌های آینده پذیرفتنی نیست. کرمانشاه روزگاری به عنوان دروازه غرب و آسیا شناخته می‌شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا