گوناگون

لغو امتياز تنباكو مانع تسلط استعمار بر مملكت ايران شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمين محمد خراساني در خطبه هاي نماز عبادي سياسي جمعه اين هفته كه در مسجد جامع برگزار شد، ضمن تبريك ولادت باسعادت نهمين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت امام جوادالائمه (ع) و مولاي متقيان حضرت علي (ع) به اهميت ماه رجب و ايام البيض اشاره كرد و اظهار داشت: يكي از امور مباركي كه در سال هاي اخير رونق يافته، بحث اعتكاف است كه استقبال خوبي از سوي مردم به خصوص جوانان از آن شده است.

خطيب موقت جمعه گلپايگان با بيان اينكه اعتكاف يك مسئله عبادي است و تنها در ايام البيض نيست، افزود: پيامبر اكرم (ص) اعتكاف را در دهه آخر ماه مبارك رمضان انجام مي دادند؛ لذا از مسئولان و دست اندركاران انتظار مي رود براي زنده كردن سيره نبوي و ائمه اطهار (ع) به شيوه اي برنامه ريزي شود كه در دهه آخر ماه رمضان طي سه روز به اين امر اختصاص يابد.

وی افزود: آيت الله العظمي گلپايگاني (ره) پيش از پيروزي انقلاب اسلامي و در اوايل آن جوانان و طلبه ها را به اعتكاف تشويق مي كردند و بخشي از هزينه هاي اعتكاف را نيز آن مرجع بزرگوار متحمل مي شدند.

وي در ادامه به 24 ارديبهشت سالروز لغو امتياز تنباكو به فتواي آيت الله ميرزاي شيرازي اشاره كرد و اظهار داشت:  برابر اين امتياز يكي از كمپاني هاي استعمار پير انگليس به مدت 50 سال حق امتياز خريد و فروش توتون و تنباكو را كه از سوي حكام و شاهان بي لياقت و خوشگذران قاجاريه به امضا رسيده بود در اختيار خود گرفت.

 خطيب موقت جمعه گلپايگان با بيان اينكه كشت و كار اين محصول طبق اين امتياز به انگليسي ها داده شده بود، اظهار داشت: برابر اين امتياز كشاورزان مملكت اسلامي را مجبور مي كردند تا كشت توتون و تنباكو در هر كجاي ايران با نظارت و بازرسي دولت استعمار پير بريتانيا صورت گيرد.

حجت الاسلام خراساني با اشاره به اينكه اين امتياز در واقع يك فرصتي در اختيار پير استعمار بريتانيا قرار داده بود كه با تسلط بر مملكت ايران، اهداف استعماري خود را عليه اسلام و مسلمانان در كشور اسلامي امام زمان (عج) پياده كنند، افزود: پيروي اكثريت مردم از ائمه اطهار (ع) و احساس خطر آنان از نفوذ بيگانگان بر مملكت و همچنين دين و اسلام منجر به وارد شدن مرجعيت آن زمان مرحوم آيت الله محمدحسن ميرزاي شيرازي به اين رويداد و نوشتن فتواي معروف:« اليوم استعمال توتون و تنباكو بايّ نحو كان در حكم محاربه با امام زمان (عج) است» شد كه در نهايت نقشه هاي انگليس با اين فتوا، نقش بر آب و اين حادثه عظيم تاريخي با پشتيباني علما به وقوع پيوست.

وي افزود: با لغو امتياز تنباكو استعمار پير براي تفرقه بين مردم و روحانيت بر آن شد با به كارگيري اهداف شوم خود و سپردن حكومت به رضاخان مانع نفوذ روحانيت در بين مردم  شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا