Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

ماجرای خم شدن حلقه های زحل در تصاویر جدید ناسا

ماجرای خم شدن حلقه های زحل در تصاویر جدید ناسا یکی از موضوعاتی است که این روزها بسیاری از منجمان آماتور و حرفه ای از آن صحبت می کنند . در روز نهم ماه گذشته  فضاپیمای کاسینی تصویری از حلقه های زحل به زمین فرستاد که نشان می داد آنها کمی خم شدند . برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

در تصاویر فضاپیمای کاسینی مشخص است که حلقه A و حلقه F  درست در جایی که با این سیاره تقاطع دارند کمی انحراف داشته و خم شده بنظر می رسد . تصاویر خم شدن حلقه های زحل برای علاقمندان به نجوم تا حدی عجیب و غریب است .

اما در حقیقت ماجرا چیز دیگری است . ناسا در این مورد توضیح داده که دوربین های  فضاپیمای کاسینی  در پشت اتمسفر سیاره زحل قرار دارند و  پرتو های نور بعد از عبور از فضا به این دوربین  برخورد می کنند . این در حالی است که لایه اتمسفر بالایی در این سیاره مانند عدسی عمل کرده و قسمتی از نور بازتاب پیدا کرده از نور عبوری در میان حلقه ها را به خود جذب می کند. همین عوامل یعنی جذب و شکست نور باعث می شود که در تصاویر بنطر برسد که حلقه ها خم شده هستند .

جالب است بدانید که این تصاویر با استفاده از نور مرئی و  از فاصله ۱٫۸ میلیون کیلومتری در نه ژوئن  از حلقه های این سیاره گرفته شده اند .

حلقه‌های زحل گسترده‌ترین سیستم حلقه سیاره‌ای در بین سیاره‌های منظومه خورشیدی است. این حلقه‌ها از ذرات بسیار کوچکی در اندازه‌های چند میکرومتر تا چندین متر تشکیل شده است که بصورت توده‌ای از غبار به دور مدار زحل در گردش می‌باشد. ذرات این حلقه‌ها بیشتر از یخ آب و آلودگی‌هایی همچون گرد و غبار و دیگر مواد شیمیایی تشکیل شده است.

با هم در میهن پست  تصاویری از حلقه های زحل را  تماشا می کنیم.

منبع : nasa

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا