گوناگون

ماهواره و فضای مجازی، میدان نبرد دشمن با اسلام است

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: دشمنان برای تاثیرگذاری بر ذهن مسلمانان با برنامه‌ریزی در رسانه‌های غربی هزینه می‌کنند چراکه سرمایه‌گذاری در این زمینه فروپاشی درونی جامعه ایرانی را درپی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه قزوین، احمدرضا متین‌فر در حاشیه طرح ولایت استانی در همایش استانی ماهواره اظهار کرد: امروزه شبکه‌های اجتماعی بر جوانان نفوذ پیدا کرده و آنان هیچ شناختی نسبت به آن ندارند.

وی اضافه کرد: سامانه و تجهیزات الکترونیکی به صورت قارچ گونه رشد می‌کنند و ضروری است از این نرم افزارها به عنوان فرصت استفاده شود تا بتوان تعبیری عاقلانه و غیرمنفلانه از آن ارائه داد.

متین‌فر خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی همه افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد باید برای این مسئله هزینه و زمان صرف کرد چراکه در آن زمان خواهیم توانست در حوزه‌های عقلانی و عاطفی گام برداریم.

وی با اشاره به رسانه‌های اجتماعی افزود: یوزف اچ مدیر مطالعات یهود عنوان کرده “تمام مشکلات ما ریشه در هویت ایرانیان دارد که بخش قابل توجهی از آن وابسته به باورهای مذهبی است بنابراین تلاش برای از بین بردن و حتی کمرنگ کردن مظاهر اعتقادی- اسلامی مانند حجاب در قدم نخست گام عملیاتی ما است”.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: تلاش در این مسیر با استفاده از ابزارهایی مانند رسانه‌های غربی به شدت بر روی مسلمانان تاثیرگذار خواهد بود که حاصل آن ناهنجاری‌های اجتماعی است و جنگ نرم با غنی شدن بر مغزها ایجاد می‌شود زیرا با استفاده از رسانه می‌توان در هر امری نظریه ارائه داد.

وی کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان را از جمله کشورهای فارسی زبان برشمرد و تصریح کرد: امروزه دشمنان در حوزه رسانه‌ سرمایه‌گذاری می‌کنند چراکه معتقدند هزینه جنگ نرم کمتر از جنگ سخت است و با استفاده از سلاح رسانه‌های غربی، قلب و روح مسلمانان را از بین برده و با خود همراه کنند.

متین‌فر فضای سایبری را به معنای علم و مطالعه نظام کنترل ارتباطی- اطلاعاتی دانست و توضیح داد: امروزه استفاده از اینترنت و وایبر سبب شده تا هر فردی بدون هزینه در شبکه مجازی با فرد دیگر ارتباط برقرار کند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) با بیان تاریخچه اینترنت تصریح کرد: اینترنت در ابتدا در سال 1969 با نام آرپانت توسط آژانس پروژه‌های پیشرفته امریکا شکل گرفت که بین سال‌های 1990 تا 2000 ، ایمیل، وب سایت، موتورهای جسجو، چت روم و یاهو از دستاوردهای اینترنت در این دوره شناخته می‌شود.

وی وبلاگ‌های داخلی و خارجی، شبکه‌های دوست‌یابی، شبکه‌های اجتماعی، ویکی‌ها، سایت اشتراک گذاری، گروه‌های ایمیلی را از دستاوردهای اینترنت در سال‌های 2000 تا 2009 برشمرد.

متین‌فر افزود: رسانه‌های گروهی به بخش‌های همکاری جویانه، وبلاگ‌ها، جوامع محتوایی، شبکه اجتماعی و جهان سازه‌های مجازی طبقه‌بندی می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) حضور اجتماعی و اشباع رسانه‌ای را از خصوصیات شبکه‌های اجتماعی دانست و افزود: دسترسی رایگان یا کم هزینه، عدم نیاز به مهارت ویژه، سرعت و پیوستگی در ارتباط، امکان تغییر مطالب پس از انتشار، گرفتن نظرات دیگران و ارائه مطالب در قالب کامنت و لایک از دیگر ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به تعریف و تاریخچه شبکه‌های اجتماعی افزود: در زمینه شبکه‌های اجتماعی نیاز به هوش اجتماعی و سواد رسانه‌ای است تا افراد بتوانند با توجه به سلیقه و منافع مشترک برای دستیابی به اهداف خاص، هر عضو را به عنوان بازیگر در روابط کاری و علمی بپذیرند.

به گفته این مسئول، شبکه اجتماعی این قدرت را دارد تا با قابلیت افزون، افراد گوناگون را به شبکه ارتباطی مرتبط، وصل کند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع)، کاهش قدرت خانواده و دولت، ترویج سبک زندگی غربی، ترویج فساد غربی، جمع‌آوری اطلاعات گوناگون، نقص حریم خصوصی، جمع‌آوری اطلاعات بیگانگان را تهدید شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای عنوان کرد.

متین‌فر، تکنولوژی اطلاع‌رسانی، ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی، ارتباط گروهی، گسترش علم و فناوری، ارائه آموزش‌های الکترونیکی و کاهش هزینه‌های الکترونیکی را از فرصت‌های استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی برشمرد.

فضای مجازی برای جوانان تعریف و تبیین شود

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: باید هدف از پدیده شبکه اجتماعی را در نظر گرفته و نقش چیستی مدل تاثیرگذاری این شبکه‌های اجتماعی برای جوانان تبیین شود.

احمدرضا متین‌فر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: نخستین راهکار در خصوص چیستی و چرایی و چگونگی فضای سایبری است چراکه با شناخت صحیح از این فضای مجازی، ادبیات فضای سایبری بیان می‌شود.

وی در ادامه گفت: باید هدف از راه‌اندازی شبکه اجتماعی را در نظر گرفته و نقش چیستی مدل تاثیرگذاری این آن‌ها نیز برای جوانان تبیین شود تا امکاناتی متناسب با فضای ذهنی آنان را فراهم کنیم.

این مسئول ادامه داد: باید فضای رسانه‌ای ایران نسبت به غرب را مورد ارزیابی قرار دهیم به دلیل اینکه وی چت و بعد ازآن وایبر در بین جوانان شیوع پیدا کرده و امروزه راه حل پیش روی ما همان راه حلی است که رهبر ارائه دادند.

متین‌فر تصریح کرد: طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، فضای سایبری میدان افکار مردم است و اکنون عرصه، عرصه جنگ تفکرات گوناگون است که البته این فضا نه تنها به ضرر جامعه بلکه به سود ماست.

وی خاطرنشان کرد: اکنون با توجه به شرایط موجود باید با فضای مجازی همگام شده تا با بازنگری و مدیریت متمرکز این فضا را با چنین حرکتی اداره کنیم.

عضوهیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) تصریح کرد: قبل از وایبر، وی چت در بین جوانان طرفدار پیدا کرده بود و اکنون 20 میلیون تومان برای فضای وایبر در راستای تعامل جوانان با یکدیگر هزینه شده است.

به گفته این مسئول، اکنون با این اطلاع‌رسانی و استفاده و دانلود از این نرم افزارهای نوین، وایبر در بین جوانان فراگیرتر شده است به طوری که پیش‌بینی می‌شود با همگرایی در آینده، مدیریت واحد آن را کنترل کند.

متین‌فر تاکید کرد: ضروری است به جای فیلتر کردن نحوه صحیح استفاده از سامانه الکترونیکی را به جوانان آموزش دهیم.

وی با اشاره به اینترنت ملی تصریح کرد: برای راه انداختن یک شبکه اجتماعی از افراد متخصص باید استفاده کرد زیرا اطلاعات سرمایه بشر است و برای استفاده بهتر از این فضا باید به سمت اینترنت ملی حرکت کرده تا از فضای مجازی به عنوان فرصت بهره‌مند شد.

عضوهیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: باید برای راه‌اندازی اینترنت ملی، از افرادی متفاوت و خلاق استفاده شود به دلیل اینکه نباید از شبکه اجتماعی غرب کپی برداری کرد تا شبکه داخلی استقلال لازم را با مقاومت و پایداری کسب کند.

متین‌فر گفت: باید بخش‌های تاثیرپذیری و تاثیرگذاری با هم‌افزایی رشد و توسعه داده شوند تا جوانان در این زمینه آموزش لازم را به دست آورند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا