گوناگون

ماهی چرب بخورید تا سرطان پروستات نگیرید

سلامت نیوز:ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که باعث پیشگیری از سرطان پروستات می‌شود. محققان کشف کرده اند مصرف ماهی های چرب مثل ماهی آزاد، ماهی ساردین و ماکرو که سرشار از امگا 3 است، خطر ابتلا به سرطان پروستات و رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد.

به گزارش دیلی میل، نتایج یک پژوهش نشان داد، مردانی که به طور مرتب ماهی‌های چرب مصرف می‌کنند دو برابر کمتر از افرادی که مصرف ماهیشان کم است در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. این اسیدهای چرب خواص ضدالتهابی و ضدتوموری دارند.

ایکوزاپنتانوئیک اسید و دوکوزاهگزانوئیک اسید به طور عمده در ماهی‌های چرب مانند ساردین، تونا و ماکرل یافت می‌شود که اغلب از آنها به عنوان اسیدهای چرب دریایی یاد می‌شود.
مصرف مکمل روغن ماهی روزانه به سه گرم یا کمتر باید محدود شود، زیرا دوز بالاتر از این ممکن است موجب افزایش خطر خون‌ریزی شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ماهی بیش از سه بار در هفته در مقایسه با کمتر از دو بار در ماه موجب 7 درصد کاهش سرطان پروستات، 17 درصد سرطان پروستات پیشرفته و 44 درصد کاهش خطر سرطان متاستازی می‌شود.

مطالعات اپیدمیولوژیکی بیانگر این است که افرادی که ماهی مصرف نمی‌کنند دو تا سه برابر بیشتر از کسانی که مقادیر متوسط تا زیاد ماهی چرب دریافت می‌کنند، دچار سرطان پروستات می‌شوند. اسیدهای چرب امگا 3 موجب مهار رشد سلول و بیان پروتئین PSA می‌شود. ایکوزاپنتانوئیک اسید و دوکوزاهگزانوئیک اسید سبب مهار فعالیت‌های بیولوژیکی ایکوزانوئیدها و اندروژن‌های محرک رشد سلول پروستات می‌شود.

منبع:سلامانه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا