گوناگون

مداحی های صادق آهنگران ثبت ملی شد

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم طاهری پنج شنبه شب در مراسم اختتامیه دوازدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی در مصلای مهدیه اهواز اظهار داشت: پس از برگزاری یازدهمین اجلاس در شهرستان گرگان، بلافاصله مقدمات برگزاری آن در شهرستان اهواز آغاز شد و در این دو روز برگزاری این مراسم در اهواز شاهد برگزاری بی نظیرترین اجلاس آن با شرکت عالی مردم خوزستان بودیم.

وی در خصوص برنامه های مختلف برگزار شده در این اجلاس نیز عنوان کرد: در این مراسم بیش از 850 مداح، ذاکر، پژوهشگر، و فیلمساز عاشورایی حضور داشتند. همچنین برای اولین بار نمایندگان از آستانهای مقدس کربلا، کاظمین، حضرت عباس و نجف اشرف نیز حضور داشتند.

طاهری عنوان کرد: همچنین در مجموع 67 نفر در این دوره از اجلاس مورد تجلیل قرار گرفتند که از این تعداد  15 پژوهشگر و مداح بین‌ المللی، 16 مداح و ذاکر از داخل کشور، پنج هنرمند، فیلمساز، ناشر و شاعر، دو مداح جوان، یک بانوی پژوهشگر و 18 نفر از مداحان، پژوهشگران و پیرغلامان خوزستانی هستند.

دبیر دوازدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی ادامه داد: در این مراسم برای اولین بار یک بانوی پژوهشگر نیز مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت. در این اجلاس چند کارگاه آموزشی نیز برای مداحان و شرکت کنندگان برگزار شد که در آستانه ورود به ماه محرم با استقبال مناسبی مواجه شد.

طاهری اظهار کرد: همچنین امسال سبک عزاداری مخصوص شهرستان بهبهان در استان خوزستان با نام «سه سنگ» و سبک ویژه صادق آهنگران توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت ملی ‌شد.

وی تصریح کرد: در این اجلاس از مستند زندگی شیخ شوشتری کاری از صدا و سیمای استان خوزستان، تمبر ویژه اجلاس، مستند از جماران تا خوزستان ویژه برگزاری 12 دوره این اجلاس و لوح فشرده نواهای آئینی کاری از اداره کل نغمات آئینی نیز رونمایی شد.

دوازدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی امشب بعد از دو روز برگزاری در اهواز به پایان می رسد. عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما سخنرانی اصلی این اجلاس است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا