گوناگون

مدیر عامل مس ایران: 19 پروژه مهم در صنایع مس اجرا می شود

81145819 5663624

به گزارش ایرنا، احمد مرادعلیزاده چهارشنبه در نشست مشترک مدیران صنایع مس با استاندار و مجمع نمایندگان استان کرمان در محل استانداری افزود: شرکت مس در سال 89 براساس یک شعار کار را شروع کرد که بخشی از آن قابل دسترس و بخشی در برنامه بوده است.

وی بیان کرد: همه تصور کردند این کار در یک دوره زمانی کوتاه قابل دسترسی است و این که گفته شد می خواهیم 700 هزار تن تولید کنیم بویژه در بازار بورس این انتظار را ایجاد کرد که چه زمانی محقق می شود.

وی گفت: در حالی که تولید 700 هزار تن ممکن است در یک برنامه 5، 10 یا 15 سال تحقق یابد و هیچ کسی روی آن برنامه ریزی و اولویت بندی نکرده بود.

مدیرعامل شرکت صنایع مس ایران اضافه کرد: طی شش ماه گذشته در همه پروژه های شرکت بازنگری اساسی انجام داده ایم؛ پروژه هایی که مقرون به صرفه نبوده حذف شده، آنها که مقرون به صرفه بوده اولویت بندی شده و پروژه هایی که مطالعات آنها کامل نبود به مطالعه مجدد برگردانده شد.

وی گفت: از بین حدود 48 پروژه که بازنگری و پالایش شد، 19 پروژه استخراج شده که طی چهار سال آینده اجرایی هستند.

مرادعلیزاده بیان کرد: سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای این پروژه ها در کل کشور طی چهار سال حدود دو میلیارد و 100 میلیون یورو ارزی و چهار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی است.

وی با بیان این که 19 پروژه به ترتیب اولویت مشخص شده است، گفت: امسال در شهریورماه فاز دوم توسعه سرچشمه به بهره برداری می رسد که 150 هزار تن کنسانتره را اضافه می کند و همزمان فاز دو سونگون هم به تولید می رسد.

وی افزود: از این مبلغ سرمایه گذاری، یک میلیارد و 400 میلیون یورو و دو هزار و 600 میلیارد تومان مربوط به استان کرمان و شامل 14 پروژه است.

مدیرعامل شرکت صنایع مس ایران در مورد انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان گفت: یک شرکت بین ما، گل گهر و چادرملو تاسیس شده و قرار است حدود 110 میلیون مترمکعب آب را در سال از خلیج فارس شیرین کنیم و برای مصارف گل گهر، چادرملو و سرچشمه انتقال دهیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر آب از دشت خاتون آباد به سرچشمه منتقل می شود اما برای اجرای طرح های توسعه حدود 20 میلیون مترمکعب آب کم داریم.

وی تصریح کرد: اگر توانمندی انتقال آب به حدی برسد که برای کشور و استان مقرون به صرفه باشد به طور حتم این کار را می کنیم اما باید استان و کشور در این زمینه تصمیم بگیرد.

مرادعلیزاده، پیش بینی ظرفیت تولید شرکت ملی مس را براساس زمان راه اندازی پروژه ها 280 هزار تن مس محتوا تا سال 1394 و 380 هزار تن تا سال 1397 اعلام کرد که 270 هزار تن آن در استان کرمان تولید می شود.

وی گفت: با توجه به کاهش درآمد شرکت می توانیم بین 20 تا 30 درصد اعتبارات مورد نیاز را از منابع داخلی شرکت تامین کنیم و بقیه باید از منابع بانکی، فاینانس و سایر منابع تامین شود.

وی با بیان آماری از روند حاکم بر بازار جهانی مس گفت: براساس مطالعات سه موسسه معتبر بین المللی، نرخ رشد مصرف جهانی به طور میانگین از 3.2 درصد به 2.2 درصد کاهش پیدا می کند که روند آن را 5 سال به 5 سال برآورد کرده اند و در فاصله زمانی 2010 تا 2016 مطالعه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، میزان مصرف مس در 20 کشور اول جهان را برشمرد و اضافه کرد: چین با مصرف هشت میلیون و 100 هزار تن در سال 2012 بوده، بعد از آن با فاصله زیاد آمریکا با یک میلیون و 600 هزار تن در ردیف بعدی قرار می گیرد و بیست و امین کشور فرانسه با 178 هزار تن است.

وی با اشاره به افت رشد تقاضای مس در چین و کشورهای دیگر گفت: از سال 2012 به بعد افت رشد مصرف در چین به حدود 41 درصد رسیده و کاهش مصرف در کشورهای صنعتی حدود 33 درصد است.

وی با بررسی روند عرضه و تفاضا مس در بازار جهانی بیان کرد: عرضه هم اکنون بیشتر از تقاضاست.

مرادعلیزاده گفت: همه پیش بینی می کنند قیمت مس در 5 سال آینده بین 6300 دلار تا 6700 دلار است و بنابراین ما در دوره زمانی پنج شش ماه نسبت به سال گذشته به طور متوسط 9 تا 10 درصد کاهش قیمت داشته ایم و این روند همین طور تا سال های بعد ادامه دارد.

وی اظهار کرد: سال 2016 برآورد پایین ترین قیمت مس است که به 6300 دلار می رسد.

وی گفت: حاشیه سود تولید مس تا سال 2016 نسبت به سال 2012 کاهش 42 درصدی خواهد داشت که نشان می دهد شرکت هایی که قیمت تمام شده و قیمت سرمایه گذاری روی تجهیزات آنها پایین تر باشد سود بیشتری کسب می کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: هرچه قیمت ها افزایش یابد یا زمان اجرای پروژه ها بیشتر شود قیمت اجرای پروژه ها بالاتر می رود و حاشیه سود آنها پایین می آید.

وی گفت: نکته مهمتر این که واحدهای معدنی (معادن تا کارخانجات تغلیظ) حاشیه سود آنها بالاست و واحدهای ذوب و پالایشگاه دیگر هیچ حاشیه سودی نخواهند داشت.

وی بیان کرد: بعد از تغلیظ معنایش این است که کشورهایی که مصرف کننده مس هستند برای مقرون به صرفه بودن کنسانتره را به کاتد و کاتد را به پایین دست تبدیل می کنند.

مرادعلیزاده گفت: اگر مصرف کننده نباشند حد مقرون به صرفه بودن چه برای صادرات چه برای فروش تولید کنسانتره است و کاتد نیست، بنابراین سرمایه گذاری روی ذوب و پالایشگاه بدون اتکا به صنایع پایین دستی مصرفی کار درستی نیست.

وی سپس با ارایه تحلیلی از شرایط بازار داخل و وضعیت سرمایه گذاری صنایع پایین دستی در کشور گفت: ما حدود 200 هزار تن تولید کاتد داریم اما متاسفانه حدود 940 هزار تن سرمایه گذاری در صنایع مفتول شده ولی بهره وری کارخانجات در این بخش 18 درصد است.

وی اظهار کرد: این کارخانجات علاوه بر این که مواد اولیه ندارند مشتری هم ندارند، بنابر این ما باید بازار پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: میزان مصرف مس در حال حاضر در کشور 130 هزار تن در سال است که برآورد می کنند اگر کشور مسیر مطمئن توسعه را طی کند، مصرف مس طی 10 سال آینده در کشور به 180 هزار تن می رسد.

وی گفت: باید بازار را خارج از کشور پیدا کنیم و منظور بخش خصوصی است که بتواند محصولات با ارزش افزوده بالاتر را تولید کند.

وی بهره وری کارخانجات مفتول را 18 درصد، محصولات تخت را 37 درصد، مقاطع را 52.5 درصد و لوله مسی را 7 درصد ذکر کرد.

مرادعلیزاده همچنین میزان استخراج از کل معادن مس را در سال گذشته، 160 میلیون تن اعلام کرد و گفت: برنامه امسال شرکت 150 میلیون تن است و تفاوت 10 میلیون تن به این دلیل است که در سرچشمه 6 یا 7 سال گذشته حدود 180 میلیون تن باطله برداشت نشده و یک بخش از ماده پرعیار معدنی را استفاده کرده اند.

وی تولید کنسانتره مس مولیبدن را در سال گذشته 789 هزار تن و برنامه امسال را 803 هزار تن، کاتد را 189 هزار تن و برنامه امسال را 193 هزار تن و تولید مس معدنی را 215 هزار تن و برنامه امسال را 205 هزار تن اعلام کرد.

مرادعلیزاده گفت: البته برنامه مس محتوای کنسانتره 243 هزار تن است یعنی حدود 160 هزار تن کنسانتره را صادر و بقیه را کاتد می کنیم که 193 هزار تن می شود.

وی افزود: از برنامه استخراج 150 میلیون تن مس، 108 میلیون تن در معادن سرچشمه و میدوک است و میزان استخراج از معادن مس استان کرمان در سال گذشته 116 میلیون تن بوده است.

وی گفت: تولید کنسانتره در استان کرمان از 635 هزار تن در سال گذشته به 653 هزار تن، کاتد که تنها پالایشگاه در سرچشمه است از 189 هزار تن به 193 هزار تن و تولید مس معدنی هم به 169 هزار تن می رسد.

به گفته وی سونگون حدود 20 درصد کل شرکت مس است و برنامه امسال آن تولید 170 هزار تن کنسانتره است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: این شرکت در حال حاضر 20 هزار نفر نیرو دارد که 16 هزار و 500 نفر آنها در استان کرمان هستند در حالی که می بایست بین 5 تا 6 هزار نفر و در سطح کشور بین 7 تا 8 هزار نفر باشند.

وی درآمد شرکت ملی صنایع مس در سال گذشته را چهار هزار و 700 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: 670 میلیارد تومان جمع کل هزینه های شرکت و 230 میلیارد تومان پرداخت حقوق معدنی به دولت در سال گذشته بوده است.

وی گفت: صندوق بازنشستگی مس در سال گذشته 60 میلیارد تومان کسری داشته که امسال این کسری 78 میلیارد تومان پیش بینی می شود و 270 میلیارد تومان هم بدهکاری دارد.

مرادعلیزاده تصریح کرد: قرار است کل شرکت های صندوق بازنشستگی مس در 5 گروه سازماندهی شوند که اگر خوب سازماندهی و هلدینگ ها تخصصی شود این صندوق طی چهار تا پنج سال آینده قادر به اداره خود خواهد بود.

مرادعلیزاده اظهار کرد: حدود 44 درصد کل خرید شرکت ملی صنایع مس در استان کرمان بوده و بیش از این پتانسیل در استان نبوده است.

استاندار و اعضای مجمع نمایندگان کرمان نیز در این نشست با بیان دیدگاه های خود بر لزوم همکاری همه بخش ها برای توسعه صنعت مس و بهره گیری از این ظرفیت در راستای توسعه و آبادانی استان تاکید کردند.ک/2

8154/2624

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا