گوناگون

مذاکره لاوروف و الفیصل درباره بحران عراق

 وزیر خارجه روسیه بعد از دیدار با همتای سعودی خود آخرین تحولات مربوط به عراق و سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبری الحیات نوشت: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه عربستان را به مقصد مسکو ترک کرد.

گفتنی است در مراسم بدرقه سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه عزام القین یکی از مشاوران وزارت خارجه عربستان سعودی در امور تشریفات وی را بدرقه کرده است.

گفتنی است در مراسم استقبال از وزیر خارجه عربستان در فرودگاه جده شاهزاده سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان حضور داشته و امروز با وی درباره آخرین اوضاع جاری عراق و سوریه بحث و گفت‌وگو کرده است.

در این گفت وگوها که میان وزیرای خارجه دو کشور صورت گرفت سرگئی لاوروف و سعود الفیصل آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی را بررسی کرده و خبرگزاری روسیه به نقل از لاوروف اعلام کرد: مسکو از تحولات جاری عراق نگران است.

“واس” خبرگزاری رسمی عربستان سعودی هم به نقل از مسئولان وزارت خارجه این کشور اعلام کرده است: سفر لاوروف به عربستان در پی سفر شاهزاده سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی به مسکو صورت گرفت و در آن سفر الفیصل حام پیام ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بود.

وی افزود: در آن پیام توافق برای همکاری مشترک به منظور پیشبرد توافق ها برای اجرای مفاد ژنو یک بررسی شد و قرار بود راه حل مسالمت آمیزی برای انتقال قدرت به گونه ای که استقلال سوریه و سلطه آن و وحدت ارضیش حفظ شود بررسی شد.

این مسئول وزارت خارجه عربستان سعودی به خبرگزاری واس افزود: در این مذاکرات که با وزیر خارجه روسیه صورت گرفت طرف سعودی بر لزوم یکی شدن تلاش ها برای مبارزه با سازمان های تروریستی تاکید شد و دو طرف خواستار مقابله با تروریسمی شدند که با سود جستن از اوضاع جاری سوریه قصد در انتقال تروریسم به دیگر سرزمین ها دارند.

وی افزود: در این مذاکرات دو طرف خواستار مبارزه با تمام عواملی شدند که تروریسم را برای ورود به سوریه و عراق تشویق کرده اند .

در این دور از مذاکرات همچنین به صورت ویژه به مساله عراق هم پرداخته شد و دو طرف به این توافق نظر دست یافتند که باید در این مرحله برای تامین امنیت عراق و تمامیت این کشور به صورت مشترک تلاش شود و باید وحدت بین تمام بخش های آن با در نظر گرفتن حقوق برابر برای همه محقق گردد.

گفتنی است پیش از این سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه با شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز آل سعود جانشین ولیعهد عربستان سعودی و معاون دوم رئیس شورای وزیران و مشاور ویژه و فرستاده ویژه ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در کاخ کنفرانس ها در جده دیدار و گفت‌وگو کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا