گوناگون

مراسم استقبال از ماه محرم در 150 بقعه قزوین برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مصطفی نوروزی عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان ضمن تسلیت رحلت جانگذار آیت الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: حماسه حسینی چون خورشیدی عالمتاب بر همه جهان درخشندگی و فروزندگی دارد و در شرایط ظلمانی شعله‌ای ایجاد کرد که فریاد عدالتی در تیرگی ستم بود که حیات تازه‌ای در عالم اسلام به وجود آورد که معرفتی عالی و بینشی نیرومند در آن نهفته است و مرثیه‌ها و روضه‌ها باید بیشتر این جنبه‌ها را مورد بررسی قرار دهند.
 
وی افزود: مزایای حماسی این نهضت باید به گونه‌ای مطرح شود که از روی آوردن به تحریفات ب‌کاهد لذا نباید آنقدر افسانه، خرافه و مطالب دروغ به این حرکت مقدس ملحق کرد که عظمت و افتخار و الهام بخشی و اثر تربیتی آن را تیره و تار و چنین شکوهی را مخدوش کند.
 
این مسئول بیان کرد: حضرت امام حسین(ع) در قیام پرشکوه خود در صدد برآمد تا چهره واقعی آئین محمدی(ص) و اسلام ناب را به جهانیان معرفی کند و پیام معنوی قرآن را به تشنگان معارف برساند و از فرهنگ دینی غبارزدایی کند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه تصریح کرد: استمرار مسئله نبوت و احیاء و زنده نگه داشتن دین و امامت و بقای دین و ارزش‌های دین توسط امام حسین (ع) صورت گرفت و در این زمینه بزرگترین درسی که از آن امام بزرگوار می‌توان آموخت ولایت ‌پذیری و ولایتمداری است.

وی در ادامه از برگزاری مراسم عزاداری استقبال از ماه محرم در 150 امامزاده و بقعه متبرکه استان خبر داد و اظهارداشت: این مراسم در آستان مقدس امامزاده حسین(ع) همراه با تعویض پرچم گنبد این استان مقدس راس ساعت 15:30 روز جمعه 2 آبان ماه برگزار می شود.

برگزاری مراسم سوگواری ” بصيرت عاشورايی” در اماكن متبركه

حجت الاسلام نوروزی بیان کرد: همزمان با شروع دهه اول ماه محرم، ويژه‌برنامه بصيرت عاشورايی به منظور تعظيم فرهنگ عاشورا و ترويج شعائر اهل بيت(ع) در امامزادگان و بقاع متبركه شاخص استان برگزار می شود.

مديركل اوقاف و امور خيريه استان قزوين با اشاره به برنامه‌های سوگواری بصيرت عاشورايی یادآورشد: استفاده از ظرفيت مبلغان و اعزام بیش از 90 روحاني شامل : مبلغین اعزامي از استان قم و مبلغین بومي استان قزوين به امامزادگان و بقاع متبركه، حسينيه‌ها و مساجد استان از اقدامات انجام شده در اين راستاست.
 
حجت الاسلام نوروزي عنوان كرد: برگزاری نمايشگاه در امامزادگان و بقاع متبركه با عنوان ستارگان بصيرت ويژه شهدای بنی هاشم(ع) در واقعه كربلا يكی ديگر از برنامه‌های اين ايام است كه در قالب 30 تابلوی گرافيكی به معرفی شخصيت‌های اصحاب حضرت اباعبدالله ‌الحسين(ع) می پردازد.
 
وی برگزاری اجتماع بزرگ عزاداران حسینی در روز دوم ماه محرم همزمان با ورود کاروان حضرت حسین(ع) به کربلا ، بزرگداشت مقام حضرت علی اصغر(ع) با عنوان همایش شیرخوارگان ، ردپای سه ساله در رثای حضرت رقیه (س) ، نوجوانان عاشورایی در راستای ارج نهادن به مقام حضرت قاسم (ع) و تجمع عزاداران زینبی در 12 ماه محرم را از ویژه برنامه های شاخص این اداره کل در ماه محرم بیان کرد.

برگزاری مراسم‌ سیاهپوشان در بیش از 150 امامزاده

حجت الاسلام نوروزی از برگزاری مراسم سیاه‌پوشان در بیش از 150  امامزاده و بقعه متبرکه استان قزوین خبر داد و گفت: ماه محرم بهترین فرصت برای تقویت امر به معروف ‌و ‌نهی از منکر در جامعه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین به برگزاری مراسم نوحه‌سرایی، زیارت عاشورا و برپایی خیمه معرفت در ایام ماه محرم در امامزادگان، تکایا و حسینیه‌های استان قزوین اشاره کرد و اظهار داشت: نمایشگاه  بصیرت عاشورایی همانند سال‌های قبل در حاشیه برگزاری مراسم دسته‌روی برگزار می‌شود.
 
وی به برگزاری آیین شام غریبان و خیمه‌سوزان در امامزادگان و بقاع متبرکه قزوین اشاره کرد و اظهار داشت: این مراسم با حضور هزاران عزادار امام حسین(ع) مانند سال‌های گذشته برگزار می‌شود.

مراسم عزای حسینی در  70 درصد موقوفات استان

حجت الاسلام نوروزی افزود: بیش از 70 درصد موقوفات استان قزوین برای تعزیه داری و اقامه مجالس عزاداری و سوگواری حضرت سیدالشهدا در ماه محرم و صفر آماده شده است و این مسئولیت متولیان را بیشتر می‌کند تا در این راه گام‌های مؤثری برداریم و اهل بیت را از خود راضی کنیم.
 
وی با اشاره به حضور مبلّغان در ایام محرم در تمام مناطق شهری و روستایی و محلات گفت: باید از این فرصت بسیار خوب و فضای معنوی محرم و صفر بخوبی استفاده کنیم و فلسفه وقف و احکام شرعی را تشریح و تبیین کنیم.

این مسئول با اشاره به ویژه برنامه هایی در دهه اول ماه محرم در بقاع متبرکه استان افزود: این مراسم در آستان مقدس چهار انبیاء(ع) به مدت 10 شب بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجت الاسلام بهرامی و مداحی مداحان اهل بیت (ع) بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می شود.
 
حجت الاسلام نوروزی تصریح کرد: در آستان مقدس امامزاده حسین(ع) نیز به مدت 12 شب بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجت الاسلام قوامی و فرمانی و مداحی مداحان اهل بیت (ع) از ساعت 19:30دقیقه برگزار می شود.
 
وی افزود: همچنین همچون سنوات گذشته دستجات و هیئت های عزاداری در شب هفتم ماه محرم به سمت آستانه مقدسه امامزاده بی بی شهربانو(س)، در شب هشتم ماه محرم به سمت آستان مقدس امامزادگان آمنه خاتون(س) و علی (ع)، در شب تاسوعا به سمت آستان مقدس امامزاده سلطان سید محمد(ع) و در شب و روز عاشورا به سمت آستان مقدس امامزاده حسین(ع) جهت اقامه عزاداری و سوگواری حرکت می کنند.

علی محمدپور مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین نیز در ادامه گفت: بیش از 50 خبرنگار و عکاس به منظور پوشش خبری مراسم عزاداری و سوگواری در جوار امامزادگان و بقاع شاخص استان قزوین حضور می یابند.
 
محمدپور افزود: علاوه بر تولید و ارسال پیش خبر و خبر برگزاری مراسم ویژه ماه محرم در بقاع شاخص استان در سطح رسانه های جمعی استان با برگزاری جلسات متعدد با مسئولین برگزاری و متولیان موقوفات و انجام تبلیغات محیطی مناسب در سطح استان از قبیل نصب بنر و توزیع پوستر اقدام به اطلاع رسانی عمومی از طریق زیرنویس و تیزر تبلیغاتی از شبکه محلی صدا و سیمای استانی شده است.
 
وی گفت: باتوجه به اینکه پيش از 90 درصد نیات واقفین در راستای ترویج شعائر اهل بیت (ع) و بالاخص حضرت سیدالشهدا (ع) است توجه ویژه ای نسبت به اجرای دقیق این نیات و اطلاع رسانی عمومی مطلوب از چگونگی اجرای این نیات در سطح جامعه داریم لذا به همین منظور با تدوین دستورالعمل تبلیغاتی و اطلاع رسانی ویژه ماه محرم و ابلاغ آن به متولیان محترم موقوفات اقدام به فراهم کردن شرایط مطلوب اطلاع رسانی بهتر در سطح جامعه شده است.
 
محمدپور افزود: با تدوین دستورالعمل تبلیغاتی و اطلاع رسانی ویژه ماه محرم و ابلاغ آن به متولیان موقوفات، شرایط مطلوب اطلاع رسانی بهتر در سطح استان فراهم شده است.
 
این مسئول همچنین با اشاره به  برپایی نمایشگاه بصیرت عاشورایی در امامزادگان و بقاع شاخص استان قزوین گفت: در راستای بصیرت ‌افزایی نهضت حسینی برای عزاداران حسینی مجموعه نمایشگاهی شامل احادیث و روایت و عبرت های قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در بقاع و اماکن متبرکه شاخص استان برگزار می شود.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا