گوناگون

مردم نيجريه «بوکوحرام» را یک حرکت اسلامی نمی دانند

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «نقش بوكوحرام در اوضاع فرهنگي سياسي نيجريه» سه شنبه 27 خرداد در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با حضور شهاب‌الدين دارايي، رئيس مركز توسعه‌ي همكاري‌هاي علمي و دانشگاهي اين سازمان، هيأت علمي و اجرايي دانشگاه بايرو كانو نيجريه و جمعي از پژوهشگران و کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

هیأت علمی دانشگاه بایرو کانو نیجریه، به همت رایزنی فرهنگی ایران در این کشور و با هدف آشنایی با ظرفیت‌های علمی و فرهنگی ایران به كشورمان سفر كرده است. معاونت معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ميزباني اين هيأت را به عهده دارد.

در اين ديدار ابراهيم يحيي، عضو هيأت علمي دانشگاه بايرو كانو نيجريه، درباره‌ جايگاه گروه بوكوحرام نزد مردم نيجريه، گفت: مردم كشورم، بوكوحرام جديد ـ كه شيوه‌ تازه‌اي براي فعاليت‌هاي خود برگزيده است ـ را يك حركت اسلامي نمي‌دانند.

وي در ادامه سخنان خود درباره‌ ميزان آشنايي نيجريه‌اي‌ها از ايران اظهار كرد: نظر ملت نيجريه به كشور ايران كاملاً مثبت است. نيجريه‌اي‌ها با هر چيزي كه رنگ و بوي تمدن غربي را بدهد، مخالف هستند، به همين دليل طرفداري ايران را مي‌كنند.

يحيي همچنين درباره‌ رهبران گروه بوكوحرام گفت: در گذشته اين گروه را كساني هدايت مي‌كردند كه در عربستان سعودي تحصيل كرده‌ بودند؛ اما در حال حاضر هيچكس نمي‌داند كه اين گروه را چه كسي و با چه هدف و ديدگاهي رهبري مي‌كند.

پايان اين نشست تخصصي با پاسخ ابراهيم يحيي، به سوالات مطرح شده از سوي پژوهشگران و کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همراه بود.

هیأت علمی و اجرايي دانشگاه نیجریه‌ای روز يكشنبه‌ گذشته 25 خرداد و به همت رايزني فرهنگي ايران در نيجريه وارد كشورمان شدند.

اين هيأت در طول اقامت يك هفته‌اي خود در ایران، ضمن شركت در «نقش بوكوحرام در اوضاع فرهنگي سياسي نيجريه» ديدارهايي با مسئولين برخي مراكز علمي و دانشگاه‌هاي معتبر تهران و مشهد از جمله خواجه نصیرالدین طوسی، مرکز تحقیقات کشاورزی کرج وابسته به دانشگاه تهران، معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و دانشگاه‌هاي فردوسي و علوم اسلامي رضوي خواهند داشت.

حضور در برنامه‌هاي فرهنگي در تهران و مشهد و امضاي تفاهمنامه بين دانشگاه بايرو كانو نيجريه با برخي از اين دانشگاه‌ها از ديگر برنامه‌هاي پيش‌بيني شده براي اين هيأت علمي نيجريه‌اي است.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا