گوناگون

مسئولیت تامین بودجه 33 میلیارد تومانی تست مخازن اتوبوسهاي گازسوز با وزارت كشور است

محمد عسگري در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اظهار نظر مدير عامل اتحاديه سازمان‌هاي حمل و نقل همگاني مبني براينكه متولي تست مخازن گاز سوز اتوبوسها وزارت كشور نيست گفت: نظر به اينكه طرح تست مخازن CNG از اهميت ويژه اي برخوردار است، طبق مقررات موجود طرح مذكور نيازمند همكاري مسئولانه ارگانهاي ذيربط بوده تا در قالب يك كارگروه منسجم با تامين بودجه از سوي وزارت كشور، انجام اقدامات اجرايي از سوي ستاد مركزي معاينه فني خودروها و با نظارت سازمان استاندارد نسبت به تحقق اين طرح اقدام شود.

وي با بيان اينكه براساس استاندارد ملي به شماره 9426 بايد هر سه سال يكبار مخازن اتوبوس هاي گاز سوز مورد بازرسي قرار گيرند گفت: از سال 82 روند ورود اتوبوسهاي گازسوز به ناوگان حمل و نقل عمومي پايتخت آغاز شد، بطوريكه در حال حاضر حدود 3 هزار اتوبوس گاز سوز كماكان در خطوط بهره برداري شهر تهران فعال است اين درحاليست كه در مجموع 10 شهر بزرگ كشور تنها حدود 2 هزار دستگاه اتوبوس گاز سوز وجود دارد.

مدير كل فني شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران با تاكيد براينكه براي تست مخازن حدود 3 هزار اتوبوس گاز سوز پايتخت حداقل 33 ميليارد تومان نياز است گفت: در تاريخ 8 مهرماه سال 88 در جلسه اي كه با حضور معاون هماهنگي وزارت كشور، معاون وزير نفت، دبير شوراي عالي ترافيك و… برگزار و صورت جلسه آن به ناوگان هاي حمل و نقل عمومي جهت برنامه ريزي ابلاغ شد كه بر اساس آن صراحتاً عنوان شده هزينه تست مخازن اتوبوسهاي گاز سوز توسط وزارت كشور تامين خواهد شد.

وي تصريح كرد: نظر به اينكه علاوه بر بحث بودجه، روند رسيدگي به طرح تست مخازن CNG اعم از خودروهاي سبك و سنگين نيازمند تعيين مجري واحد و واجد شرايط است، لذا برابر تصميمات اتخاذ شده از سوي كارگروه وزيران بر اساس اصل 138 قانون اساسي، از تاريخ 10 مرداد ماه سال 92 نيز مصوب شد كه تست مخازن خودرو جزو فعاليتهاي مربوط به معاينه فني خودروها در نظر گرفته شود .

عسگري افزود: براين اساس با همكاري شركت واحد اتوبوسراني تهران، ستاد مركزي معاينه فني و تحت نظارت معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، از 20 اسفندماه سال 92 روند طرح تست مخازن CNG با تخصيص فضا و امكانات لازم به پيمانكار منتخب ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران كه داراي گواهينامه تاييد صلاحيت از سازمان استاندارد است رسماً آغاز شده تا تست مخازن اتوبوسهاي پايتخت هرچه سريعتر صورت گيرد.

وي تاكيد كرد: آنچه در اين ميان اهميت دارد تامين بودجه مورد نياز تست مخازن اتوبوسهاست كه چنانچه فقط نيمي از مخازن CNG اتوبوسهاي گازسوز پس از تست نيازمند تعويض تشخيص داده شوند براي تحقق اين مهم به حدود 33 ميليارد تومان بودجه نياز است.

وي با بيان اينكه عمر متوسط اتوبوس هاي گاز سوز تهران حدود 8 سال است گفت: قطعا استمرار بهره برداري از اتوبوسهاي فعلي گازسوز نياز به كنترل و نظارت دقيق بر تجهيزات فشار بالاي گازسوز به ويژه مخازن اتوبوسهاست كه اين موضوع بايد از سوي موسسه استاندارد با در نظر گرفتن عمر اتوبوس ها صحه گذاري شود. از اين رو انتظار مي رود مسئولان ذي ربط با همكاري هاي لازم و تامين اعتبارات مورد نياز تحقق اين طرح ملي را هرچه سريعتر فراهم سازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا