گوناگون

مساجد در تمامی عرصه‌ها در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی نقش داشته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سعید علیپور در مراسم افتتاحیه مسجد امام حسن عسکری(ع) کوی رسالت شهرستان اندیمشک که با حضور خیرین مسجد ساز برگزار شد، گفت: احداث مسجد، مقدمه ترویج فرهنگ قرآن و عترت(ع) است.

وی افزود: پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند: هر کس براى خدا از دارایى حلال، خانه‌‏اى بسازد که خداوند در آن پرستش شود، خدا برایش در بهشت، خانه‏ هایی از مروارید و یاقوت خواهد ساخت. اساسا ساختن مسجد، عملی عبادی است و فضائل و ثواب های ذکر شده در احادیثی که در این زمینه وارد شده است، مخصوص به کسانی است که با انگیزه های الهی اقدام به بنای مسجد می‌کنند و می توان گفت اولین و مهمترین هدف از به وجود آمدن مسجد، ایجاد نماز جماعت و ارتباط مخلوق با خالق و ذکر و یاد حق تعالی است و وجود مسجد در سایه یاد خدا و ارتباط معنوی مردم با خدا، اهداف اخلاقی و تربیتی، دوری از انحراف و جرم و حتی اهداف اجتماعی و اقتصادی نیز محقق می‌شود و در آیات قرآن این مسئله چندین بار با تعابیر گوناگون آمده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک بیان کرد: نقش مسجد تنها به جنبه های عبادی، فرهنگی و نظامی آن محدود نمی شود. مسجد به عنوان یک نهاد سیاسی پر تحرک در جامعه اسلامی نیز مطرح است و مایه های سیاسی با مسجد آمیخته شده آنگونه که احکام و مقررات دینی با آمیزه های سیاسی همراه و همزاد است.

حجت‌الاسلام علیپور افزود: لذا نقش آفرینی مساجد در تمامی عرصه‌ها و شئون جامعه اسلامی، سبب توسعه و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی بوده است همچنان‌ که مساجد در عصر نبوت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) کارکردی فراتر از برگزاری مراسم عبادی داشته در اعصار بعد هم کم و بیش این رسالت را به دوش کشیده و کارکردی ویژه پیدا کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: در دنیای پیچیده امروزی، احیا، حفظ و توسعة جایگاه مسجد است که می‌بایست در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی دارای نقش باشد و نیازمند تلاشی علمی و تخصصی است که در این راستا مساجد باید تمام همت خود را به تجهیز مادی و معنوی معطوف کنند و با به ‌کارگیری تمامی امکانات فناوری روز دنیا در مقابل تهدیدات دشمن همچون سنگری استوار و محکم باقی بمانند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک اظهار کرد: به منظور ایجاد فضای شور و نشاط در مساجد شهرستان اندیمشک، هیئت امناء و کانون های فرهنگی تبلیغی مساجد در دهه سوم ماه شعبان المعظم به استقبال ماه مبارک رمضان رفته و اقدام به غبار روبی این محیط های مقدس کردند.

حجت الاسلام علیپور افزود: در ماه بهار قرآن، جزء خوانی قرآن کریم، تفسیر کلام وحی، آموزش روخوانی و روانخوانی، مفاهیم قرآن و محافل انس با قرآن کریم همچنین اجرای گفتمان دینی و بیان احکام شرعی از دیگر برنامه های این اداره است که با همکاری ائمه جماعت و کانون های فرهنگی تبلیغی در سطح مساجد اندیمشک برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای خودسازی و بازگشت به خویشتن است و باید از این ایام و لیالی با برکت به نحو احسن بهره جست و با توسل به قرآن و عترت علیهم السلام به مبارزه با نفس بپردازیم.

گفتنی است این مسجد با حمایت اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک، احداث و تجهیز شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا