گوناگون

مستندی از ۳۰۰۰ هزار عکس یک آلمانی از ایران

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ فیلم مستند «فرزند اصفهان» ساخته فرشاد اکتسابی  دوشنبه، 16 تیرماه، ساعت 23 در قالب هفته فیلم این کارگردان در « شبهای مستند » پخش و سپس نقد و بررسی می‌شود.

این فیلم که به خاطر آن فرشاد اکتسابی موفق به کسب تندیس بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کوتاه شده است ، سرگذشتی از زندگی «ارنست هولستر»؛ عکاس آلمانی است که در دوران ناصرالدین شاه قاجار به اصفهان آمد و برای اولین بار در تاریخ این شهر از حیات اجتماعی و بناهای تاریخی این شهر عکس های زیبایی به ثبت رساند.

ارنست هولتسر اولین کسی بود که در زمان قاجار دوربین عکاسی را به اصفهان آورد و 3 هزار عکس از اصفهان و مردم این شهر گرفت. وی البته عکاس نبود بلکه مهندس المانی بود که خط تلگراف بین ایران و عراق را به سفارش یک شرکت انگلیسی  احداث کرد.

وی  با خانم ارمنی به نام مریم حق نظر ازدواج می‌کند و در اصفهان می‌ماند. او با خودش یک دوربین عکاسی به ایران آورده بوده که  از این شهر عکس می گیرد واین عکس‌ها بعد از 100 سال کشف می شود.

این مستند – پرتره که «عبدالحمید ارجمند» آن را تهیه کرده است ، در 35 دقیقه و با صدای «ناصر طهماسب» به سفر این عکاس آلمانی به نصف جهان می پردازد.

سایر عوامل فیلم  مستند «فرزند اصفهان» عبارتند از: نویسنده: فرشاد اکتسابی، پژوهشگر: عبدالحمید ارجمند، تصویربرداران: سروش مرشدیان – بابک نعمتی، تدوین و صداگذاری: فرشاد اکتسابی، موسیقی: امید فتح الهی، گوینده متن: ناصر طهماسب و عکاس: سروش مرشدیان.
 

انتهای پیام/ اس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا