گوناگون

مسلمانان امسال چند ساعت روزه می‌گیرند؟

بر اساس محاسبات نجومی، امسال با فرارسیدن فصل تابستان به نیمه شمالی کره زمین و زمستان در نیمه جنوبی، تعداد ساعات روزه در ماه مبارک رمضان در کشورهای دنیا تفاوت زیادی با یکدیگر دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم؛ طبق محاسبات نجومی، مسلمانان اروپا امسال بیشترین ساعات روزه را دارند. تعدادساعات روزه در دانمارک به 21 ساعت می رسد ( که فصل تابستان در نیمه شمالی کره زمین است ) در حالیکه ساعات روزه داری مسلمانان در آرژانتین کمترین ساعات در بین کشورها است و تنها 9 ساعت و30 دقیقه است ( فصل زمستان در نیمه جنوبی کره زمین است)
 
تعداد ساعات روزه در قاره آفریقا بین 10 ساعت و نیم تا 16 ساعت و سی دقیقه است. مسلمانان در آفریقای جنوبی 10 ساعت و نیم روزه می گیرند، و مردم الجزایر، لیبی، مراکش و سودان 14 ساعت و در تونس 15 ساعت و در مصر 16 ساعت و 30 دقیقه روزه می گیرند.
 
مسلمانان استرالیا هم 10 ساعت روزه هستند در حالیکه در آسیا مسلمانان سنگاپور، هند، پاکستان و مالزی 12 ساعت روزه می گیرند.
 
در این بین مردم ایران بیشترین ساعات را در قاره آسیا روزه می گیرند، یعنی حدود 16 ساعت و 40 دقیقه .
 
در قاره آسیا عراق و سوریه و کویت و اردن 14 ساعت، قطر 14 ساعت و 40 دقیقه، یمن14 ساعت 50 دقیقه، سپس امارات 14 ساعت 51 دقیقه و فلسطین و لبنان و بحرین و عربستان 15 ساعت و بالاخره ایران با حدود 16 ساعت و 40 دقیقه، مدت روزه داری است.
 
هر چه به سمت قاره اروپا پیش می رویم به تعداد ساعات اضافه می شود تا اینکه در دانمارک به 21 ساعت می رسد که بیشترین ساعات روزه داری در بین کشورهای دنیا است. سپس در سوئد و نروژ و ایسلند 20 ساعت است و در هلند و بلژیک 18 ساعت و نیم و در اسپانیا 17 ساعت و نیم و در ترکیه 17 ساعت و در انگلستان و آلمان 16 ساعت و نیم و در ایتالیا و فرانسه 16 ساعت. 
 
در قاره آمریکای شمالی مسلمانان در آمریکا 15 ساعت روزه می گیرند و در مکزیک 13 ساعت و بیست دقیقه.
 
مسلمانان آرژانتین هم 9 ساعت روزه می گیرند و این کمترین ساعت روزه در دنیا است.
 
این تفاوت در ساعات روزه به ویژه در کشورهایی که روزها بسیار طولانی است، بحثی فقهی را بوجود آورده که هر سال تکرار می شود.
 
” علی جمعه” مفتی سابق مصر در سال 2009 فتوا داد هنگامی که ساعات روزه بیش از 18 ساعت باشد جایر است که در کشورهای غربی مسلمانان به وقت مکه مکرمه افطار کنند.
 
شیخ “محمود عاشور” عضو مجمع تحقیقات اسلامی، با این فتوا موافق بود و در اظهاراتی شرایط افطار به وقت مکه مکرمه را مشخص کرد. وی گفت، وقتی می توان به وقت مکه مکرمه افطار کرد که مکه مکرمه نزدیک ترین محل نسبت به محل زندگی مسلمانان باشد، در غیر این صورت باید به وقت نزدیک ترین کشور اسلامی که در آن زندگی می کنند روزه بگیرند و افطار کنند.
 
اما برخی علما با این فتواها مخالفت کردند. بر اساس نظر آنها این طلوع فجر و غروب خورشید است که به ترتیب تعیین کننده زمان آغاز روزه و زمان افطار است.
 
در همین راستا “احمد عبدالرحیم السایح” استاد دانشکده اصول دین در دانشگاه الازهر، گفت: بر اساس نظر فقها، مسلمانان در کشورهای غربی که روزشان طولانی است نمی توانند به وقت مکه مکرمه روزه بگیرند یا افطار کنند، بلکه تنها می توانند به وقت نزدیک ترین کشور اسلامی روزه بگیرند یا افطار کنند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا