گوناگون

مسوولیت پذیری نخستین گام در مهار آلودگی هوای اراک است

81227691 5806445

ˈمحمدحسین مقیمیˈ روز یکشنبه در نشست کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک افزود:شهر اراک با قدمت 200 ساله به دلیل نبود توازن در برنامه های توسعه با رشد قارچ گونه صنعت بدون ملاحظات زیست محیطی مواجه شده و در حال حاضر بیش از توان اکولوژیک و بدون برنامه در این شهر توسعه صنعتی ایجاد شده است.

استاندار استان مرکزی اظهار کرد: یکی از واحدهای مشکل دار صنعتی شرکت ایرالکو است که در محدوده جمعیت و سکونتگاه اراک واقع شده و به دلیل فرسودگی تجهیزات به عنوان یکی از دغدغه ها مطرح است.

مقیمی توضیح داد: مشارکت صاحبان این صنعت برای خروج 70 دیگ آلوده در کارگاه های قدیمی و آغاز عملیات اجرایی انتقال کارگاه پخت آند به شعاع 30 کیلومتری شهر در خیرآباد نشانگر تعامل و درک این صنعت از آلودگی و مسوولیت پذیری آن برای پرداخت هزینه های اجتماعی است.

وی ادامه داد: ترکیب آلایندگی هوای اراک تنها متعلق به حوزه صنعت نیست بلکه بخش مهمی از آن به نواقص ترافیکی و خودروهای فرسوده بازمی گردد که دستگاههای متولی مدیریت شهری باید با شتاب بیشتری در اصلاح نواقص و روان سازی ترافیک گام بردارند.

استاندار استان مرکزی بیان کرد: کاهش آلودگی هوا مهمترین خواسته و مطالبه به حق مردم اراک است و همه بخشها باید دست در دست یکدیگر داده تا این معضل به شکل ریشه ای حل شود و خواسته مردم در بهره مندی از هوای پاک جامه عمل بپوشد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی در این نشست گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون شهر اراک 24 روز با شاخص کیفیت ناسالم را سپری کرده که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش روز آلوده در این کلانشهر بوده و این مهم حاصل شتاب گرفتن برنامه های طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک است.

ˈامیر انصاریˈ بیان کرد: عملیات انتقال کارگاه آندسازی شرکت ایرالکو به منطقه خیر آباد روند کندی دارد و تاکنون تنها کار جانمایی و فنس کشی انجام شده و انتظار می رود که اجرای آن با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی با بیان اینکه استان مرکزی جزو 18 استان تالابی معرفی شده است گفت: تالاب میقان در صورت اختصاص حق آبه مناسب و اجرای طرح های بیابانزدایی و احیا یک ظرفیت بسیار مناسب برای کاهش آلودگی هوای اراک است که حفظت از آن به عنوان یک سرمایه طبیعی بین نسلی باید از سوی همه بخشها جدی گرفته شود.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی در ادامه سخنان خود به باغات سنجان و کرهرود اشاره کرد و گفت: صاحبان باغها و زمین های زراعی در سنجان و کرهرود از دادن آب به درختان خود ممانعت می کنند تا بتوانند اهداف خود را برای تغییر کاربری و به جیب زدن ارزش افزوده بالا دنبال کنند.

وی ادامه داد: باغ های سنجان و کرهرود با قدمتی بیش از دو قرن به عنوان ریه های شهر آلوده اراک عمل می کند و از بین رفتن آنها خسارت های سنگین محیط زیست به همراه دارد.

انصاری اظهار کرد: شهرداری باید از دادن هر نوع مجوز ساخت و ساز به باغ های سنجان و کرهرود جلوگیری کرده تا از این طریق بتوان این ظرفیت های ارزشمند طبیعی را حفظ کرد.

وی اضافه کرد: گازرسانی به کوره های آجر پزی و انتقال پایانه حمل و نقل به منطقه شهر کارچان از مهمترین اقدام های در دست اقدام در راستای کاهش آلودگی هوای اراک است.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشوراست که در سال 84 برای آن طرح جامع کاهش آلودگی هوا در هیات دولت تصویب شده و متاسفانه به خاطر کمبود اعتبار تخصیصی اقدامات و برنامه های آن تابه امروز به درازا کشیده است.

محورهای اصلی در این برنامه ساماندهی حمل و نقل و روانسازی ترافیک شهری، توسعه فضای سبز، مهار و شناسایی صنایع آلاینده و نهضت اطلاع رسانی و آموزش در سطوح مختلف مردم است.ک/2

560/

7115/

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا