Mihanpostاجتماعیپیشنهاد سردبیر

اگر شما نمی‌توانید مدیری موفق باشید،حتما این مشخصه‌ها را ندارید ؟

میهن پست – این را نباید فراموش کرد که همه برای مدیریت به دنیا نمی‌آید. اگر می‌خواهید بدانید شما هم به بیماری مدیریت دچار هستید یا نه به دنبال وجود این چهار علامت در خودتان باشید. درحالی‌که ۴۳‌درصد از کودکان و نوجوانان آمریکایی آرزوی مدیریت را در سر می‌پرورانند، تنها ۱۳‌درصد از افراد بالغ وارد دنیای مدیریت می‌شوند. افرادی که در بزرگسالی به این رویا تحقق می‌بخشند از چه ویژگی‌هایی برخوردارند؟ برای یافتن پاسخ این سوال محققان دانشگاه تافتس واستنفورد در مدت سه سال ۵هزار دانشجو را برای شناسایی ویژگی‌های شخصیتی و رفتارهای مدیران آینده مورد مطالعه قرار دادند.

بنابراین و براساس نتایج به دست آمده توسط شرکت های معتبری که تحقیقات علمی معتبر انجام می‌دهند، داشتن ویژگی‌های زیر نشان می‌دهد شما دارای روحیه و مشخصه مدیریت هستید چرا که مدیران خوب و موفق نیز چنین مشخصه هایی را دارا هستند.

داشتن حمایت اطرافیان: نزدیک به ۴۵‌درصد از مدیران آینده مدیریت را در خانواده خود و در شرکت خصوصی یکی از والدین خود تجربه کرده‌اند درحالی‌که ۲۹‌درصد از دانشجویان چنین تجربه‌ای را در میان نزدیکان خود نداشته‌اند. این تجربه‌ها که از طریق اعضای خانواده یا دوستان و آشنایان به دست می‌آید به آنها کمک می‌کند به این راه وارد شوند. برای مثال یکی از دانشجویان از یکی از دوستان پدرش که بدون هیچ تجربه و شناختی اقدام به تاسیس و مدیریت رستوران کرده است صحبت کرده و او را به عنوان منبع الهامی واقعی معرفی کرده است.

باهوش بودن و داشتن روحیه خلاق: بیش از سه‌چهارم مدیران آینده از خلاقیت بالا و ۴۷‌درصد آنها از خلاقیت پایینی برخوردارند. به گفته محققان: «این افراد خلاق برای انجام کارهای روزمره‌شان شیوه‌های جدیدی پیدا می‌کنند و به جای آنکه از یک شیوه از پیش تعیین شده و ثابت برای حل مشکلات استفاده کنند همواره در جست‌وجوی بهترین راه‌حل هستند.»

علاقه‌مندی به امور اداری: تعداد زیادی از این مدیران آینده پیش از این به دنبال افزایش قابلیت‌های خود در انجام کارهای اداری بوده و بسیاری نیز در کلاس‌های تجارت و مدیریت با آنکه در رشته تخصصی آنها نبوده شرکت می‌کرده‌اند. تمایل نشان دادن به امور اداری مستقیما با شناخت مدیریت مالی و بودجه در ارتباط است. تحقیقات نشان داد اطلاعات مدیران آینده در زمینه مدیریت مالی دوبرابر بیشتر از سایرین بوده است. این افراد فعالانه به دنبال موقعیت‌های مناسب برای مدیریت و سرمایه‌گذاری‌اند.

داشتن اعتماد به نفس و مسلط بودن بر خود: تسلط برخود با ویژگی‌های دیگری مانند روحیه خواستن یا خلاقیت در ارتباط است. در این تحقیق دانشجویانی که شرایط زندگی خود را مستقل عنوان کردند نسبت به دیگران یک و نیم برابر شانس بیشتری برای مدیر شدن دارند. حتی آن دسته از دانشجویانی که پیش از این گروهی را اداره یاافرادی را حول محور خاصی جمع کرده و گروه تشکیل داده‌اند تقریبا دو برابر بیشتر از دیگران روحیه مدیریت را از خود نشان دادند.

داشتن پشتکار در برابر شکست‌ها یکی دیگر از ویژگی‌های تسلط بر خود است. برای مثال یکی از دانشجویان از تجربه رقابت تجاری خود در دوران دبیرستان تعریف کرده که در طی آن شیوه‌های مختلفی را برای فروش سازه‌های الکتریکی امتحان کرده تا سرانجام به یک شیوه نهایی دست پیدا کند و در این مدت بارها با شکست مواجه شد.

رعایت و داشتن عدالت: زمان دستوری دهند، همگان با میل و خواست درونی برای اجرای اوامر آنان می کوشند، ازاین رو می توان گفت: اجرای عدالت نه تنها یک وظیفه اسلامی، بلکه یکی از عوامل مهم اثربخشی است.

مدیر عادل بر کسی ظلم و ستم روانمی دارد و شهد شیرین عدالت را بر مذاق زیر دستان می چشاند، در رویارویی با مصالح خود و نزدیکانش با شمشیر برنده عدل در برابر تندبادهای هواهای نفسانی می ایستد و همانند میزانی دقیق و راهنما، در همه امور آن را ملاک و سرلوحه تصمیم گیری های خویش قرار می دهد.

آری مدیر موفق «اصلاح جامعه را با عدالت ممکن می داند» و «عدالت را مایه آبادانی جامعه می شمارد.» او بر این امر آگاه است که «ادامه مدیریت و قدرت، به اجرای قوانین عادلانه بستگی دارد» و چه زیبا گفته است بزرگی که: «در فضایل، هیچ فضیلتی کامل تر از فضیلت عدالت نیست».

بهترین دستوری که حاوی معنای عدالت باشد، همان مثل قدیم فارسی است: چیزی که بر خود نمی پسندی، به دیگری نیز مپسند و ظریفی را شنیدم که می گفت: «عدل، از صفات بزرگ خدای سبحان بُود و به حال مردمان بهتر از فراخی سال و خصب زمان و نافع تر از قطرات باران است».

داشتن استقامت کاری : از آنجایی که تغییرات کوچک و بزرگ در باورها و عقاید زیردستان به صورت تدریجی و با صرف وقت ایجاد می شود، مدیری موفق است که برای تلاش چندین ساله آماده و در این راه دارای روحیه مقاومت و پشتکار بوده و از هیچ گونه تلاشی دریغ نکند و آماده رویارویی با ناکامی ها و شکست ها باشد.

راستی و صداقت: مدیر نیاز به اصل صداقت و اطمینان در برخورد با زیردستانش دارد. زیردستان اغلب از مدیری اطاعت می کنند که صادق و قابل اطمینان باشد. پذیرا بودن و خلوص، دو ویژگی هستند که اغلب زیردستان از آن تقدیر می کنند و دوست دارند که مدیر آنان دارای این دو ویژگی باشد. راستی و صداقت مدیر باعث گسترش روابط زیردستان با وی و حرف شنوی آنها و در نتیجه مدیریت اثربخش می شود.

مهارت های ارتباطی: مدیر، زمانی در امر مدیریت موفق است که قادر به سخنرانی مفید و اثربخش در اماکن عمومی و بین زیردستانش باشد. رهبر یا مدیر باید قادر به برقراری ارتباط با سبک و شیوه خاص سازمان یا گروه بوده و پیام و منظور او مناسب با فهم و درک شنوندگان و حضار باشد. برای مثال کلمات پیچیده و تخصصی نمی تواند برای کارکنانی که دارای دانش تخصصی محدود هستند مفید باشد. کارکنان آموزش دیده می توانند منظور خاص مدیر را درک کنند، اما زیردستانی که دارای محدودیت در آموزشهای رسمی هستند، ممکن است منظور مدیر را درک نکنند. در کل زبان مدیر باید متناسب با ویژگی ها، معلومات و اطلاعات زیردستان باشد.

مطالعه در مورد آینده و قدرت پیش بینی: مدیر موفق، مدیری است که در تعیین احتمالات، واقع بین باشد. مدیر باید هنر درک امکانات و احتمالات را داشته باشد. باید از خصوصیات، توانایی ها، امکانات، میزان حمایت زیردستان و سازمان مربوطه، نقاط ضعف و قوت خود و احتمال موفقیت برنامه های طراحی شده اطلاع کامل داشته باشد. در نهایت مدیر باید آشنایی کامل با قوانین احتمالات داشته باشد. قدرت پیش بینی ارزش زیادی برای یک مدیر دارد.

تشویق و پاداش دادن: همه افراد دوست دارند به خاطر کارهایی که برای سازمان انجام می دهند از آنها قدردانی و تعریف شود. مدیری موفق است که بتواند به موقع و به طرز مناسبی کلیه کارکنان تحت امرش را که به گونه ای مفید و اثربخش برای سازمان کار می کنند، مورد تشویق قرار دهد؛ حتی تشویق کلامی و در این راه رعایت عدل و انصاف را نیز بکند.

تفویض قدرت: حتی بهترین مدیران نمی توانند به تنهایی از عهده شغل مدیریت برآیند. آنها نیاز به ترغیب زیردستان برای انجام کارهای سازمان دارند. باید به زیردستان اعتماد کنند و قادر به تفویض مسئولیت ها بین آنها باشند. ویژگی مشترک در تمام مدیران موفق، توانایی آنها در کار گروهی و پیوند با زیردستانی است که قادر به همکاری در جهت اداره بهینه سازمان هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا