گوناگون

مشکلات اقتصادی و سوء تغذیه در ایجاد پیری زودرس تاثیرگذارند

سلام تنیوز: پیری با بروز انواع بیماری‌های مرتبط است و تغییر ظاهر جسمانی با سرعت متفاوت در طول عمر افراد نمایان می شود. در گذشته دانشمندان آسیب های وارد شده در سلول ها در طول زندگی را علت این امر می دانستند اما امروزه علت های فراوانی برای پیری به ویژه پیری زودرس یافت می شود.

پیری به سه نوع متفاوت تقسیم بندی می شود که نوع اول آن بر حسب سن تقویمی است که بر این اساس سازمان جهانی سن 45 تا 60 سالگی را میانسالی، 60 تا 75 سالگی را مسنی، 75 تا 90 سالگی را سن پیری و 90 سالگی به بالا را بسیار پیر دانسته است اما نوع دوم تقسیم بندی سن از طریق فیزیولوژیکی است که اعمال فیزیولوژیک اعضای بدن، انجام حرکات توسط اندام های بدن و چگونگی عملکرد هر عضو بدن در هر دوره زمانی را اندازه گیری می کنند. نوع دیگر تقسیم بندی سن بر پایه مسایل روانی و هیجانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج خسرونیا با اشاره به اینکه سلامت دستگاه گوارش یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد سلامت داخلی بدن و جلوگیری از پیری زودرس است گفت: باید افراد جامعه برای حفظ سلامت، اهمیت بسیاری قایل شوند.

رییس انجمن پزشکان متخصص داخلی کشور با بیان اینکه اختلالات مغزی ناشی از تصادف یا نارسایی مغزی از طریق رشد ناکافی نیز تاثیر بسزایی بر پیری زودرس دارد، خاطر نشان کرد: هیپوتالاموس منطقه ای از مغز است که کنترل افزایش سن و فرآیند پیری در تمام بدن را در اختیار دارد. همچنین دارای ساختار بادامی است که مسئول کنترل کردن عملکردهای مهم بدن از جمله رشد، تولید مثل و متابولیسم است.

این متخصص داخلی در ادامه بیان کرد: یک مسیر سیستم ایمنی در بخش هیپوتالاموس نقش موثری در کنترل پیری ایفا می کند که باید از آن حفاظت شود.

وی با تاکید بر اینکه پیری زودرس در سطح کشور ما مشکل شایعی نیست، اظهار کرد: مشکلات اقتصادی شدید که سوء تغذیه را در اقشار کم درآمد جامعه ایجاد می کند، می تواند از عوامل مهمی در ایجاد پیری زودرس باشد، به صورتی که با در دسترس نداشتن مواد غذایی مناسب و کافی، روند پیری در سلول های پوستی با سرعت بیشتری بروز می کند.

خسرونیا با اشاره به این مطلب که تغذیه خوب، استراحت کافی و ورزش مرتب می تواند افراد را جوان نگه دارد، گفت: خصوصیات ژنتیکی نیز می تواند در چگونگی روند پیری بسیار تاثیر گذار باشد و ژن پیری زودرس بسیار ژن نادری است که از طریق پدر و مادر فرد می تواند به او منتقل شود.

تغذیه مناسب جنین، از پیری زودرس در آینده جلوگیری می کند

دکتر علی اکبر سهیلی آزاد با بیان اینکه سلامتی جسمی و روانی آینده فرد از هنگام قرار گرفتن نطفه در رحم مادر شکل می گیرد و پیری می تواند در هر زمانی اتفاق بیفتد، گفت: در هنگام شکل گیری جنین با تغذیه مناسب مادر، اندام های مختلف بدن نوزاد از نظر آناتومیک شکل می گیرد.

وی افزود: بیشترین رشد جسمی و مغزی در دوران بارداری اتفاق می افتد و پس از تولد نیز این سرعت رشد تا سن 5 تا 6 ماهگی ادامه می یابد به نحوی که تا پایان سال دوم حدود 90 درصد رشد مغزی صورت می گیرد که تغذیه خوب مادر به تکامل این روند کمک شایانی می کند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: تغذیه در سال های اولیه زندگی بسیار مورد اهمیت است لذا اگر در این دوران اندام های مختلف به خوبی شکل نگیرد، هریک از اعضا از نظر فیزیولوژیکی می تواند عملکرد مناسب داشته باشد و اعضای بدن به دلیل کمبود دچار پیری زودرس می شود.

سهیلی آزاد با اشاره به اینکه نوزاد در اثر سوء تغذیه در دوران بارداری، با وزن کم به دنیا می آید تصریح کرد: در این زمان می توان نشانه های پیری را در آن مشاهده کرد که می تواند به صورت تغییر رنگ در کشاله ران، ازدست دادن شادابی و طراوت پوست، بی حالی چشم های نوزاد و ضعف روحی به حالت افسرده و غمگین که باعث بی نشاطی در نوزاد می شود، باشد.

وی افزود: باید توجه داشت که با تقویت نوزاد از طریق تغذیه مناسب و کافی، بعد از گذشت 6 تا 7 ماه نوزاد می تواند به شرایط معمول و طبیعی برسد.

سهیلی آزاد خاطرنشان کرد: بسیاری از کمبود های تغذیه ای به خصوص کمبود ویتامین ها و مواد معدنی، نقش مهمی در اعمال حیاتی و فیزیولوژیکی بدن دارند که در صورت کمبود این مواد در طول زمان منجر به پیری فیزیولوژیکی یا پیری روانی می شود.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: می توان با مصرف انواع سبزیجات و میوه ها، نشاط و عملکرد بالا را در اعضای مختلف بدن تضمین کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا