گوناگون

مشکلات دانشجویان زیبنده چهارمین دانشگاه برتر صنعتی ایران نیست

دوران دبیرستان که به پایان می رسد، برای رسیدن به رویاهای دوران کودکی و دستیابی به شغل مورد نظرت وارد دانشگاه می‌شوی. محیطی بزرگتر که دنیای متفاوتی با تمام سال‌هایی است که تاکنون پشت سر گذاشته‌ای.

خبر قبولی‌ات را در کنکور می‌شنوی، خوشحال می‌شوی که یک قدم به آینده‌ات نزدیکتر می‌شوی. برای رسیدن به آینده‌ای که خود باید با تلاش و عزم و اراده‌ات بسازی، باید کوله بارت را محکم ببندی. طی راه، سختی‌های زیادی پیش رو داری. اگر محل تحصیلت در شهری دور از محل سکونت خانواده‌ات باشد، علاوه بر درس خواندن باید دوری از خانواده، زندگی با تعدادی جوان شبیه خودت که از شهرهای متفاوت و با فرهنگ‌های متفاوت آمده‌اند را نیز باید تجربه کنی و این‌ها همه تو را آبدیده‌تر می‌کند. تو باید بمانی و تلاش کنی. قطعا در این راه همه به تو کمک خواهند کرد، پدر، مادر، مسئولان دانشگاه و…. همه با تو هستند. هر چه باشد تو آینده این مملکت هستی. پس با کوچکترین مشکلی نباید خودت را ببازی. تو باید بمانی و تلاش کنی …

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، مهر ماه برای همه ما خاطرات خوب تحصیل را تداعی می‌کند. چند روزی است که از این ماه مهربانی گذشته و همه دانش آموزان و دانشجویان سر کلاس‌های درس خود حاضر شده‌اند.

تحصیل در دانشگاه حال و هوای خاص خود را دارد. گاه مشکلاتی در این فضا برای دانشجو به وجود می‌آید که ممکن است آینده‌اش را دستخوش تغییر کند. صیانت از این محیط و جوانانی که آینده سازان این مملکت هستند، امری بسیار مهم و البته بدیهی است که مسئولان امر باید به آن توجه و حساسیت بسیاری داشته باشند.

در پی تماس تلفنی عده‌ای از دانشجویان و والدین دانشجویان دانشگاه شاهرود با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان و طرح مشکلات و مسائل خود و فرزندانشان در این دانشگاه، ایسنا ضمن بازتاب سخنان و دغدغه‌های آنها با مسئولین مربوط نیز به گفت‌وگو نشسته است. آنچه در ادامه می‌آید طرح مسائل و مشکلات والدین، دانشجویان در خصوص دانشگاه و خوابگاه دانشگاه صنعتی شاهرود و البته پاسخ مسئولین این دانشگاه است که از نظر می‌گذرد.

دریافت هزینه 930 هزار تومانی از دانشجویان دانشگاه سراسری برای خوابگاه

خانم خسروی مادر یکی از دانشجویان دختر رشته معماری دانشگاه شاهرود با انتقاد از وضعیت نامساعد خوابگاه دانشگاه شاهرود گفت: علی رغم اینکه از دانشجویان سراسری مبلغ 930 هزار تومان برای هزینه خوابگاه دریافت کرده‌اند، اما متاسفانه این خوابگاه امکانات مناسبی برای اقامت دانشجویان ندارد.

وی با بیان اینکه اصولا نباید از دانشجویان روزانه چنین مبلغ زیادی برای هزینه خوابگاه دریافت کنند، افزود: این خوابگاه علاوه بر نداشتن مدیریت مناسب از لحاظ بهداشتی نیز وضعیت خوبی ندارد‌.

مدیریت نادرست و همچنین عدم هماهنگی چینش رشته‌های مختلف در یک اتاق خوابگاه

وی همچنین از مدیریت نادرست و همچنین عدم هماهنگی در چینش دانشجویان هم رشته در یک اتاق خوابگاه اظهار گلایه کرد و گفت: باید بین کسانی که در یک اتاق زندگی می‌کنند حداقل از لحاظ رشته نوعی هماهنگی برقرار باشد و حتی الامکان دانشجویانی که در یک رشته تحصیل می‌کنند، در یک اتاق باشند تا علاوه بر درک بیشتر یکدیگر از لحاظ درسی نیز به یکدیگر کمک کنند.

وی با اذ‌عان به اینکه برخی مسئولان خوابگاه‌ها ‌رفتار مناسبی با بچه‌ها ندارند، تصریح کرد: امروز بچه‌ها تحمل کمی دارند و اگر با آنها به درستی رفتار نشود، ممکن است دچار مشکلات روحی و روانی شوند‌. خصوصا دانش‌آموزان و دانشجویان درسخوان ممکن است با مدیریت و رفتار نادرست مدیران خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها دچار مشکلاتی شوند که در درس و تحصیل آنها موثر باشد.

وی تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان از شهرهای دور برای ادامه تحصیل به شهرهای دیگر می‌روند و این دوری برای خانواده‌ها نگران کننده است، لذا باید مسئولان امر با ارائه تمهیدات لازم این نگرانی را از دوش خانواده‌ها بردارند.

چرا باید به دانشجویی که دارای معدل خوبی است، تنها 14 واحد درسی داده شود؟‌

وی همچنین با انتقاد از نحوه ارائه واحدهای درسی در زمان انتخاب واحد به دانشجویان گفت: متاسفانه نمی‌دانم این دانشگاه بر چه اساس و معیاری به دانشجویانی که دارای معدل خوبی هستند، امکان انتخاب بیشتر از 14 واحد را نمی‌دهد، در صورتی که حق عدم انتخاب بیشتر از 14 واحد تنها برای دانشجویان مشروطی باید اعمال شود.

خانم خسروی ادامه داد: نمی‌دانم این واحدهای درسی و خصوصا واحدهای عمومی را برای چه کسانی نگه می‌دارند و به آنها ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: اصولا براساس چارت درسی هر دانشگاه‌، دانشجویان عادی می‌توانند حداقل 17 واحد درسی را برای یک ترم خود انتخاب کنند اما با روالی که این دانشگاه انتخاب کرده است، فرزندان ما به این زودی درسشان را نمی‌توانند به اتمام برسانند.

افزایش 3برابری هزینه خوابگاه!

همچنین یکی از مادران دانشجویان دانشگاه شاهرود بدون ذکر نام خود در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه دو سال است بابت خوابگاه از دخترم پول می‌گیرند، گفت: این در حالی است که در دانشگاه‌های دیگر بابت خوابگاه از دانشجو پولی نمی‌گیرند. البته مشکل به این خلاصه نمی‌شود. مشکل افزایش بیش از حد این حق خوابگاه است مثلا سال قبل حدود 300هزار تومان از دختر من گرفتند اما امسال گفتند یک میلیون تومان باید پرداخت کنی.

وی ادامه داد: من بواسطه شغلم با دانشگاه‌های مختلف ارتباط دارم و خبر دارم که در دانشگاه‌های دولتی رقم کمی گرفته می‌شود مثلا در دانشگاه کلان شهری مثل اصفهان امسال 300هزار تومان گرفته‌اند، البته خوابگاه آنجا خوابگاه نمونه‌ای است و با خوابگاه شاهرود قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه انتظار ما از مسئولان شهرستان شاهرود بعنوان یک شهر دانشگاهی این است که از دانشجویان و حقوق آنها دفاع کنند، افزود: مسوولان شاهرودی اگر می‌خواهند همچنان این شهر یک شهر دانشجویی بماند، باید به دانشجویانی که از شهرهای دیگر می‌آیند، خدمات دهی کنند اما متاسفانه در این دو سال به جای افزایش خدمات شاهد کاهش آن بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه دانشجوی من یک دختر است و از این رو حساسیت بالایی نسبت به آن دارم، ادامه داد: سال گذشته برای رفت و آمد به مشهد در شاهرود امکان استفاده از قطار صبا وجود داشت که هم از نظر کیفی و هم از نظر قیمت مناسب بود، اما متاسفانه امسال این قطار وجود ندارد.

وی افزود: دختر من و چند دوست همشهری او به هر حال جوان هستند و تقریبا هر دو هفته یکبار به شهر خودمان رفت و آمد دارند، انتظار ما از مسئولان این است که همکاری بیشتری داشته باشند و به دغدغه‌های ما و خانواده‌ها توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان هم رشته نیاز به همفکری دارند، افزود: متاسفانه امسال دانشجویان را از هم جدا کرده‌اند، بطوری که دختر من در اتاقی که به وی داده‌اند، دوستان و همکلاسی‌های وی نیستند و این در روحیه و بالطبع در درس او موثر است. ضمن اینکه رشته‌های فنی مهندسی و خیلی از رشته‌های دیگر کار عملی دارند و باید دانشجویان کار و پروژه مشترک انجام دهند.

مسئولان شاهرود به دغدغه خانواده‌ها توجه کنند

وی‌ عدم انتخاب واحد مناسب را از دیگر مشکلات دانشجویان در داشگاه شاهرود دانست و افزود: سال گذشته تنها 15 واحد به دختر من دادند، البته گفتیم لابد ترم اول است، اما امسال تنها 14 واحد توانستند بردارند.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل آن چیست، گفت: دختر من در همان ساعات اولیه مهلت انتخاب واحد به دانشگاه رفت و انتخاب واحد کرد، اما گفتند مابقی واحدها را روز حذف و اضافه انتخاب کنید، اما آن روز هم بهانه‌ای آوردند و نشد.

وی ادامه داد: با این همه، هزینه و رفت و آمدهای سخت و شرایط اقتصادی انتظار ما از مسئولان دانشگاه این است که توجه بیشتری به دغدغه‌های ما خانواده‌ها و دانشجویان و خصوصا دانشجویان دختر داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما والدین نگران هستیم، اضافه کرد: دانشگاه باید برای وقت دانشجویان برنامه داشته باشد و زمان‌ها و پرتی وقت را را برای دانشجویان خود پر کند نه اینکه بستری فراهم شود که دانشجو در فواصل کلاس‌های درسی‌، زمان‌های بیکاری طولانی داشته باشد.

این مادر دانشجو افزود: دختر من یک دانش آموز نمونه بوده و معدل ترم قبلی او هم بالا‌ست اما تنها 14 واحد توانسته بردارد.

همچنین (ن- ه )که خود را دانشجوی این دانشگاه معرفی کرد، با تایید مشکلاتی که در انتخاب واحد دانشجویان بوجود آمده است، گفت: متاسفانه دانشگاه از این نظر به ضربه‌ای که ممکن است به دانشجویان وارد شود، حساسیت نشان نداد.

وی با اظهار رضایت از کیفیت آموزشی بسیاری از اساتید و مدرسان این دانشگاه ، گفت: اکثر اساتید، اساتید خوبی هستند، اما تعدادی مدرس هم داریم که واقعا دانشجو را اذیت می‌کنند،‌ضمن اینکه توانایی علمی یی هم ردیف مابقی اساتید دانشگاه نیز ندارند.

این دانشجوی دانشگاه شاهرود، افزود: این دانشگاه یک دانشگاه صنعتی است و از یک دانشگاه صنعتی انتظار بیشتری می‌رود اگر چه خوشبختانه سال گذشته دانشگاه شاهرود در شمار 4 دانشگاه برتر صنعتی کشور قرار گرفت‌.

وی افزود: دانشگاه شاهرود برای حفظ جایگاه علمی خود باید در انتخاب اساتید حساسیت بیشتری داشته باشد، چرا که وجود یکی دو مدرس ضعیف تاثیر خود را می‌گذارد.

این دانشجو با بیان اینکه خوابگاه ما به هیچ وجه امکاناتی در حد هزینه‌ای که از ما می‌گیرند را ندارد، اظهار کرد: ما کلی زحمت کشیدیم که دانشگاه سراسری قبول شویم که این هزینه‌ها را پرداخت نکنیم اما هزینه‌ای که بابت خوابگاه می‌دهیم، خیلی بالا ست و انتظار ما از مسئولان این است که این مشکل را مرتفع کنند.

حق انتخاب هم اتاقی با خود دانشجویان است

بی تردید تمامی مسئولان دانشگاه‌ها نگرانی خانواده‌ها را برای فرزندانشان درک می‌کنند و سعی دارند محیطی را فراهم کنند که دانشجویان این مرز و بوم با آرامش به تحصیل بپردازند، اما نمی‌توان گفت همیشه و همه جا همه چیز بر وفق مراد است، گاه مشکلات و مسائلی هست که هم مسئولان دانشگاه و هم خانواده باید در کنار هم برای حل آن تلاش کنند و برای همین است که مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه شاهرود از والدین دانشجویان می‌خواهد ارتباطشان را با مسئولان دانشگاه و همچنین مدیران خوابگاه فرزندانشان قطع نکرده و با مرکز مشاوره دانشگاه فرزندشان در ارتباط باشند‌ تا اگر مشکلی پیش آمد هر دو نهاد دانشگاه و خانواده به حل آن کمک کنند.

حجت احسنی تهرانی مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه شاهرود در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه سمنان، با اشاره به وجود مدیریت کافی در اداره امور خوابگاه‌های این دانشگاه گفت: در راستای رفاه هر چه بیشتر دانشجویان در سامانه معاونت دانشجویی، بخشی طراحی شده است که دانشجویان از طریق آن می‌توانند هم اتاقی خود را انتخاب کنند، در این سامانه مشخصات اتاق و دانشجویان ساکن در آن به طور کلی ذکر شده و دانشجویان با آگاهی کافی اتاق مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند و به صورت اینترنتی ثبت نام می‌کنند.

فقط برای 2 ترم تعهد خوابگاه داریم !!

وی خاطر‌نشان کرد: زمان انتخاب رشته در درون دفترچه انتخاب رشته ذکر شده است که دانشگاه شاهرود تنها برای 2 ترم تعهد خوابگاه دارد و خوابگاه ‌اختصاص به ورودی‌های جدید دارد و هر چه مازاد از ظرفیت جدید وجود داشت، به ورودی‌های قدیم به ترتیب استفاده از خوابگاه تعلق می‌گیرد.

مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه شاهرود ادامه داد: زمانی که مازاد از ظرفیت ورودی‌های جدید‌، خوابگاه وجود داشته باشد خوابگاه در اختیار ورودی‌های قدیم قرار می‌گیرد و تنها در این صورت است که دانشجویان دیگر حق انتخاب هم اتاقی را ندارند و باید در اتاقی که جای خالی وجود دارد، سکونت کنند.

در فصل تابستان نظافت کامل در خوابگاه‌ها انجام می‌شود

وی همچنین در خصوص گلایه دانشجویان از نظافت خوابگاه‌ها نیز به خبرنگار ایسنا گفت: در فصل تابستان کلیه خوابگاه‌ها سم پاشی شده و نظافت کامل در آنها انجام شده و در مهرماه خوابگاه به صورت کاملا تمیز و آماده به دانشجویان تحویل داده می شود.

احسنی با بیان اینکه 4 خوابگاه این دانشگاه بالغ بر یکهزار و 800 دانشجوی دختر را در خود جای داده‌اند، اظهار کرد: دو خوابگاه 7 تیر و خوابگاه مسکن، دولتی بوده و تحت پوشش صندوق رفاه دانشجویی قرار دارد و خوابگاه‌های موقوفه میر ابوطالب و خوابگاه البرز نیز خوابگاه‌های خودگردان دانشگاه هستند.

مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه شاهرود ادامه داد: همچنین دو خوابگاه پردیس مهندسی و فناوری نوین و پردیس مرکزی نیز خوابگاه‌هایی هستند که پسران دانشگاه شاهرود در آن سکونت دارند.

احسنی تصریح کرد: قیمت اخذ شده از دانشجویانی که ساکن در خوابگاه‌های دولتی تحت پوشش صندوق رفاه است توسط این صندوق تعیین می‌شود و در خصوص سایر خوابگاه‌ها نیز که به صورت خودگردان اداره می‌شوند. ضمن اینکه تمام هزینه خوابگاه به صورت قسطی از دانشجویان دریافت می‌شود.

وی هزینه اخذ شده از دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های خودگردان را با توجه به نوع امکانات و همچنین چند تخته بودن آن متغیر دانست و گفت: بعنوان مثال دانشجویان ساکن در خوابگاه خودگردان میر ابوطالب در یک سوئیت 6 نفره 970 هزار تومان برای یکسال پرداخت می‌کنند و خوابگاه با دریافت این هزینه دیگر وجهی بابت پرداخت قبوض آب و برق و گاز از دانشجویان دریافت نمی‌کند.

دانشگاه بر خوابگاه‌های خودگردان نظارت کامل دارد

مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه شاهرود گفت: مدیران خوابگاه‌های خودگردان دارای تحصیلات مرتبط و مصوب برای اداره خوابگاه‌ها بوده و همچنین از سوی دانشگاه نظارت کافی بر این خوابگاه‌ها وجود دارد.

احسنی از اجرای طرح سنجش سلامت در ابتدای هر سال تحصیلی برای ورودی‌های جدید این دانشگاه خبر داد و گفت: ورودی های جدید در همان روزهای آغازین دانشگاه باید با مراجعه به مرکز مشاوره دانشگاه در این طرح شرکت کنند. با انجام این طرح احیانا دانشجویانی که دارای مشکلات و آسیب‌های رفتاری و یا روانی هستند، شناسایی می‌شوند و مرکز مشاوره دانشگاه، در طول دوران تحصیل این گونه دانشجویان در صورت نیاز اقدامات لازم را برای کمک به آنها انجام می دهد.

والدین دانشجویان به صورت مستمر با دانشگاه در ارتباط باشند

وی از والدین خواست ارتباط خود را با دانشگاه و مسئولان خوابگاه فرزندشان قطع نکنند، چرا که فرزندانشان تازه از محیط خانواده دور شده و نیازمند راهنمایی‌های اطرافیان و خصوصا والدین هستند.

مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه شاهرود تصریح کرد: والدین دانشجویان می‌توانند به صورت مستمر از وضعیت فرزندانشان در خوابگاه آگاه شوند و در صورت لزوم، اطلاعات لازم در خصوص ورود و خروج فرزندشان از خوابگاه را از مسئولین خوابگاه دریافت کنند.

احسنی همچنین با بیان اینکه این دانشگاه سعی داد با دانشجویان و همچنین والدین آنها تعامل لازم را داشته باشد، تصریح کرد: در این راستا دانشجویان و والدین آنها می‌توانند با مراجعه به سامانه معاونت دانشجویی دانشگاه مسائل و مشکلات خود را با مسئولان مربوطه در میان بگذارند و در صورت نیاز به ملاقات حضوری نیز در همان بخش پیام که مشکل خود را عنوان کرده اند در خواست ملاقات را نیز ذکر کنند.

پاسخ مدیرکل آموزش دانشگاه به ایسنا

همچنین علی درخشان شادمهر مدیرکل آموزش دانشگاه شاهرود در گفت و گو با ایسنا و در پاسخ به این پرسش که چرا به دانشجویانی که دارای معدل خوبی هستند، تنها 14 واحد درسی ارائه شده‌ است، گفت: ارائه 14 واحد درسی به دانشجویان تنها در دو صورت تعلق می‌گیرد‌ یکی اینکه دانشجو مشروطی باشد و دوم اینکه ثبت نام با تأخیر انجام داده باشد.

درخشان شادمهر با بیان اینکه دانشگاه‌ها زمان خاص و معینی را برای انتخاب واحد مشخص می‌کنند، تصریح کرد: اگر دانشجویان در زمان مقرر و تعیین شده از سوی دانشگاه برای انتخاب واحد مراجعه نکنند، قاعدتا با مشکلاتی نظیر تکمیل ظرفیت کلاس‌ها روبرو خواهند شد.

وی تصریح کرد: اگر دانشجویی به غیر از دو مورد ذکر شده در بالا به دلایلی موفق به اخذ تنها 14 واحد درسی شده می‌تواند به اداره کل آموزش مراجعه کرده و مشکل خود را مطرح کند و یا در سایت معاونت دانشجویی نیز به صورت پیام مشکل خود را با مسئول مربوطه در میان بگذارد که در اسرع وقت به مشکلات آنان رسیدگی خواهد شد.

به هر روی اگر چه دغدغه‌های دانشجویان و والدین دانشجویان‌، دغدغه های مهمی است اما وجود مشکلاتی از این دست زیبنده چهارمین دانشگاه برتر صنعتی ایران نیست و از مسئولان این دانشگاه که در طول سال‌های گذشته همواره روندی رو به رشد داشته، انتظار می‌رود‌ فضایی متناسب با جایگاه علمی و فرزانگی این دانشگاه معتبر برای دانشجویان و خصوصا دانشجویان دختر خود فراهم کند.

گزارش از‌: آذر پژمان خبرنگار ایسنا، منطقه استان سمنان

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا