گوناگون

مشکلات ریز و درشت تولید علوفه در خراسان شمالی

با توجه به رشدسریع جمعیت، افزایش نیازهای غذایی، عدم ثبات درآمد و ریسک بالا در تولیدات کشاورزی از یک طرف و محدودیت های زمین های قابل کشت، تحلیل مواد آلی خاک و همچنین خصوصیات آب و هوایی و قرار گرفتن کشور در اقلیم خشک و نیمه خشک از طرف دیگر، مدیریت صحیح به همراه برنامه ریزی هدفمند در کشاورزی پایدار را می‌طلبد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، با توجه به روند رو به افزایش نیازمندی‌های مردم به گوشت، شیر، و سایر فرآورده های دامی حفظ تعادل بین تغذیه دام و تولید محصولات دامی و جلوگیری از خطر کمیابی فرآورده‌های دامی امری ضروری است.

بنابراین نقش و اهمیت گیاهان علوفه ای در تعلیف دام و در نتیجه تامین پروتئین حیوانی بر کسی پوشیده نیست.خراسان شمالی با دارا بودن مراتع غنی و سرسبز در ابتدا زمینه‌های مناسبی برای رشد دامپروری فراهم آورده است. رشد دامپروری و بالا رفتن جمعیت دام بدون توجه به ظرفیت مراتع موجب شده که در سال های اخیر بخش زیادی از پوشش گیاهی از بین برود و در نتیجه ضمن پایین آمدن کیفیت و کمیت علوفه فرسایش خاک را نیز به دنبال داشته باشد.

از این رو بذل توجه به کشت محصولات علوفه ای با شیوه علمی به خصوص در این استان که در حال حاضر دارای دو میلیون و 816هزار و 471واحد جمعیت دامی بوده و این آمار طی سالیان متمادی افزایش خواهد یافت از اهمیت خاصی برخودار است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، با اشاره به اینکه خراسان شمالی یکی از قطب‌های پرورش دام در کشور است، گفت: دو میلیون و 816هزار و 471واحد دامی در این استان وجود دارد.

مهدی ملکشی در خصوص نیاز علوفه این استان افزود: دام های این استان سالانه به 458هزار و 669تن علوفه دستی، 563هزار و 795تن علوفه مرتعی، 108هزار و 108تن یونجه خشک، 68هزار و 347تن ذرت علوفه‌ای و113هزار و 462تن کاه نیازمند است.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی پتانسیل فراوانی را در تولید محصول کشاورزی دارد، ادامه داد: این در حالیست که این استان یکی از وارد کنندگان علوفه به داخل است.

ملکشی اظهار کرد: این امر سبب می‌شود تا علوفه‌ای که در اختیار کشاورزان قرار گیرد، با قیمت بالاتری باشد.

وی با بیان اینکه چالش‌های متعددی بر سر راه تولید علوفه در این استان است، توضیح داد: عدم تامین به موقع تسهیلات سرمایه در گردش برای زارعین، عدم معرفی ارقام جدید محصولات علوفه‌ای، خرده مالکی بودن اراضی کشت، عدم استفاده از یافته‌های نوین کشاورزی، عدم تامین به موقع نهاده‌های کشاورزی و فرسودگی و کمبود ادوات از جمله مشکلات بر سر راه تولید علوفه در این استان است.

این مسئول تاکید کرد: عدم استفاده صحیح و بهینه از کودهای شیمیایی، خسارات آفات، بیماری ها و علف های هرز، بالا بودن ضایعات، پایین بودن میزان مواد آلی خاک، عدم خرید علوفه در مراکز روستایی توسط تعاون روستایی از دیگر مشکلاتی است که موجب شده تا علوفه به میزان نیاز در این استان کشت و تولید نشود.

وی عدم آشنایی کشاورزان با علائم و خسارت‌ها، بالا بودن زهکشی اراضی، عدم رعایت تناوب، عدم تمکین مالی کشاورزان در مناطق محروم و کمبود ارقام مقاوم و سازگار را از دیگر چالش‌های پیش رو بیان کرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: به همین دلیل این سازمان به منظور تامین علوفه مورد نیاز کشاورزان و حتی صادرات مقداری از آن به سایر استان ها درصدد اجرای برنامه عملیاتی تولید علوفه در استان می باشد.

وی با ذکر اینکه این طرح سه ساله است و در سال زراعی جاری اجرایی می‌شود، توضیح داد: این طرح شامل پروژه های بهبود عملیات زراعی و مدیریت مزرعه، پروژه ارتقاء میکانیزاسیون محصولات علوفه‌ای‌ و پروژه آموزش- ترویج است.

این مقام مسئول گفت: در پروژه بهبود عملیات زراعی و مدیریت برنامه فعالیت‌هایی همچون تشویق به انجام خاک، تشویق زارعین به استفاده از کود سبز و بقایای گیاهی، تشویق کشاورزان به رعایت تناوب زراعی با استفاده از گیاهان علوفه ای و احداث مزارع الگویی برای ارائه راهکارهای مصرف بهینه کود انجام می‌شود.

به گفته وی، در پروژه بهبود عملیات خاکورزی و زراعت اقدامی همچون تشویق بهره برداران به استفاده از زیرشکن در اراضی علوفه کاری انجام می‌شود.

ملکشی افزود: بهبود مدیریت آبی، کنترل بهینه آفات، بیماری‌ها، و علف‌های هرز و توسعه کشت مخلوط گیاهان علوفه‌ای از دیگر اقداماتی است که طی این طرح انجام می‌شود.

کارشناس امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه جو و کنجاله‌ها از سایر کشورها وارد ایران می‌شوند، ادامه داد: 100درصد کنجاله ها و 35درصد جو مورد نیاز دام وارد استان می‌شود.

احمد داوطلب اظهار کرد: با توجه به اینکه فاصله خراسان شمالی از بنادر بسیار زیاد است، زمانی که این نوع علوفه ها به دست دامداران می‌رسد، قیمت آن‌ها بسیار بالا رفته است.

وی بیان کرد: علاوه بر آن حدود 50درصد یونجه، و مقداری نیز کنسانتره از سایر استان‌ها وارد می‌شود، بنابراین برای تامین علوفه مورد نیاز دام‌های این استان از داخل استان چاره‌ای اندیشیده شود.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا