گوناگون

مشکلات شهرسازی ناشی از چشم پوشی از ضوابط قانونی است

81230110 5810697

به گزارش خبرنگارایرنا، پژمان نیک اقبالی روز سه شنبه در نشست شورای شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد افزود: وجود ساخت و سازهای ناهمگون در گوشه و کنار شهرها معضلات اجتماعی و خدمت رسانی زیادی را متوجه مدیریت شهری کرده است.

وی اظهار کرد: با بررسی های انجام شده مشکلات مربوط به مبلمان شهری و توجه نکردن به ضوابط فنی و ساختمانی در شهرهای مختلف این استان نگران کننده است.

وی با بیان اینکه جمعیت شهرنشینی و مهاجرت روستاییان به شهرها به ویژه حاشیه ها رو به افزایش است ، افزود: بیش از 52درصد جمعیت این استان در شهرها سکونت دارند.

نیک اقبالی اظهار کرد: کم توجهی به موضوع مهم شهرسازی، رعایت نکردن اصول فنی و ضوابط قانونی در ساخت وسازها و مبلمان شهری و نیز نداشتن طرح جامع و تفضیلی شهرها مشکلات و چالش های فراوانی را در آینده برای شهرهای استان به وجود خواهد آورد.

وی نقش رسانه های ارتباط جمعی برای تبیین و آگاهی بخشی بیشتر مردم در زمینه زندگی شهرنشینی و توجه به حقوق شهروندی را یادآور شد و افزود: رسانه ها باید ضمن نقدهای منصفانه از کم کاری مسوولان و معضلات شهری ، مردم را نیز نسبت به حقوق خود آگاه کنند.

نیک اقبالی با اشاره به تصاویر ارایه شده از برخی معضلات و مشکلات حوزه شهرسازی و مبلمان شهری در شهرهای مختلف استان، گفت: هدف اساسی از این مهم رفع ایرادها و اصلاح وضعیت شهرها است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست بر ضرورت رعایت ضوابط فنی و ارایه طرح های تفضیلی و جامع شهرهای استان تاکید کرد و گفت: یکی از مهمترین عوامل در بروز معضلات شهری مصلحت اندیشی و توجه نکردن به ضوابط در ساخت و سازها است.

حسین کاظمی افزود: چنانچه شهرداری ها، حوزه امور آب ، راه و شهرسازی ، نظام مهندسی و سایر متولیان مربوط به حوزه شهرسازی هرکدام به وظایف و رسالت ذاتی خود عمل می کردند شاهد بروز چنین معضلات در شهرهای مختلف استان نبودیم.

وی بیان کرد: توجه نکردن و ارایه ندادن طرح تفضیلی و جامع از سوی شهرداران یکی از چالش های اساسی در حوزه مبلمان شهری و رعایت نکرن ضوابط و مقررات ساختمانی است.

کاظمی اظهار کرد: برخی کمیسیونهای مربوط به حوزه شهری و شهرسازی در استان از رسالت ذاتی خود منحرف و به معامله گری های پرسود برای عده ای خاص سوق پیدا کرده است.

فرماندار گچساران نیز که مهمان ویژه این نشست بود در سخنانی نبود همکاری و مشارکت عمومی مردم و در عین حال معارضات اجتماعی را دلیل اصلی در بروز برخی مشکلات و معضلات شهری در شهرهای استان به ویژه شهر دوگنبدان اعلام کرد.

عبدالرحیم رحیمی افزود: بسیاری از مردم و شهروندان حتی از حقوق اولیه شهروندی و ضوابط شهرنشینی آگاه نیستند و این مهم نیازمند فرهنگ سازی و آگاه بخشی بیشتر از سوی رسانه های جمعی است.

برخی از شهرداران کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست به ارایه مهمترین چالش های فرارو و راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت مبلمان شهری و رفع معضلات در شهرهای خود پرداختند.

برگزاری کلاس های آموزشی ازسوی استادان مجرب دانشگاه ها در حوزه مبلمان شهری و مسایل فنی و ساختمانی، اولویت بندی مشکلات و بررسی عوامل مختلف دخیل در بروز معضلات شهری از جمله دغدغه های اساسی شهرداران در این نشست بود.

کهگیلویه وبویراحمد دارای 16شهراست که معضل حاشیه نشینی در برخی شهرها نظیر یاسوج، دهدشت و گچساران رو به افزایش است.

671/7530

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا