گوناگون

مشکل تعاونی مسکن بیجار در انتظار تصمیم شورای حفاظت از اراضی ملی

81225440 5802621

به گزارش خبرنگار ایرنا، این اظهارات رییس اداره راه و شهرسازی بیجار، آب پاکی را بر دستان اعضای تعاونی مسکن کارمندان ادارات بیجار ریخت و اکنون آنها باید منتظر تصمیمات شورای حفاظت از اراضی ملی باشند.

اسدالله بیدوند در این رابطه افزود: با توجه به اسناد موجود در تاریخ دوم اردیبهشت سال 1348 زمین های منطقه تخت سفلی به میزان دو هزار و 500 هکتار تعیین حدود و ثغور شده اند.

وی در ادامه گفت: در تاریخ سوم مهر سال 1350 میزان هزار و 865 هکتار به عنوان اراضی ملی و مقدار 655 هکتار به عنوان اراضی کشاورزی منطقه تفکیک و سهم کشاورزان در دو لکه مشخص شده است.

به گفته بیدوند اداره ثبت اسناد در سال 1383 بنا به خود اظهاری کشاورزان و نشر در مطبوعات برای افراد متقاضی سند صادر کرده است که مقادیر مندرج در اسناد صادره بسیار بیشتر از کل 655هکتار سهم کشاورزان است و اگر واقعیت میدانی دیده شود جمع این اسناد دو برابر مقدار مذکور است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان بیجار به عدم تصویب موضوع در کمیسیون ماده پنج شهرداری اشاره کرد و گفت: اگر مسوولین وقت در موعد مناسب خود آن را در کمیسیون مذکور طرح و به تصویب می رساندند، حالا هیچ مشکلی متوجه مردم نمی شد و کار در مسیر قانونی خود پیش می رفت.

بیدوند ضمن اشاره به قول مساعد استاندار کردستان در سفر اخیر خود به بیجار برای رسیدگی به موضوع افزود: اعضای شورای حفاظت از اراضی ملی از دستگاه های مختلفی تشکیل شده است و در صورت صلاحدید برای مقدار اراضی ملی می توانند تصمیمات مختلفی اتخاذ نمایند.

رییس اداره راه و شهرسازی بیجار به تشریح همکاری و مساعدت های اداره متبوعش در خصوص رفع مشکلات مردم در بحث صدور مجوز دریافت تسهیلات بانکی و کاهش حجم مراجعات مردمی پرداخت و گفت: این اداره مجری مصوبات قانونی است و انتظار بعضی از مردم در سفر اخیر استاندار فراتر از قانون و مقررات و اختیارات اداره راه و شهرسازی است.

به گفته وی پیشنهاد و راهکارهای مناسبی توسط کارشناسان موضوع پیشنهاد شده است و توسعه شهری نیاز به هماهنگی همه ادارات دارد.

بیدوند افزود: لذا دست اندرکاران طرح جامع شهری نیز هنگام تهیه نقشه های طرح توسعه و جامع شهری به همه جوانب آن پرداخته و اقدام کرده اند.

وی تأکید کرد: این نگاه کلی و افق بلند باید در مرحله اجرا نیز مورد توجه قرار گیرد.

اکنون 250 عضو تعاونی تعاونی مسکن کارمندان ادارات شهرستان بیجار از 10 سال پیش تا کنون در بلاتکلیفی هستند و برای رفع مشکلات خود به تمامی نهادها و سازمان های مرتبط مراجعه کرده اند اما تا کنون موفق به حل مشکل خود نشده اند.

هر یک از اعضای این تعاونی در سال 1382 حدود چهار میلیون تومان پرداخت کردند و تعاونی نیز با طی مراحل قانونی تملک زمین و دریافت سند ملکی، در منطقه مشهور به هواشناسی زمین خریداری کرد.

بعد از خرید زمین و تشریفات قانونی صدور سند و تمهید مقدمات ساخت توسط اعضاء، مالکیت زمین به دلیل واقع شدن در اراضی ملی، از طرف سازمان مسکن و شهرسازی وقت دچار ابهام شد و مجوز ساخت صادر نشد و از آن زمان تا کنون پرونده زمین این تعاونی، میان ادارات مختلف شهرستان پاس کاری می شود.

فرماندار شهرستان بیجار هم در این مورد گفت: موضوع با کارشناسان ذیربط مطرح و جایگاه قانونی آن نیز کاملاً مطالعه شده است، دولت نظر مساعدت در زمینه تهیه مسکن مردم دارد و هیچگاه خود را از موضوع مسکن مردم دور نکرده است و همیشه درصدد تهیه راهکارها و ایجاد تسهیلاتی است که مردم با کمترین هزینه صاحب خانه شوند.

بیژن زندیه به تأثیرات مثبت و روحی و روانی مسکن در میان خانواده ها و اثرات منفی نداشتن مسکن پرداخت و افزود: در مدت عمر گرانبهای انقلاب اسلامی، دولت ها همگی دغدغه مسکن مردم را داشته اند، در حال حاضر نیز تلاش می کنیم با استفاده از ظرفیت های قانونی و مساعدت شورای حفاظت از اراضی ملی، راهکاری مناسب و کارشناسی شده اتخاذ شود.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی نیز در این مورد گفت: مدت زیادی است پیگیر این موضوع هستیم و به نظر می رسد تنها شورای حفاظت از اراضی ملی با شرکت مسوولین استانی و شهرستانی می تواند تصمیم لازم را اتخاذ کند.

سید محمد بیاتیان افزود: امیدوارم بتوانیم با برگزاری نشست هایی اقناعی و مشترک با حضور مدیران ارشد استان کردستان و شهرستان بیجار، راه برون رفت مناسبی را اتخاذ کنیم تا این مشکل حل شود.

در حال حاضر هفت تعاونی مسکن کارمندی در بیجار فعالیت دارند که اغلب این تعاونی ها با مشکلات زیادی در زمینه آورده اعضاء، عدم همکاری و تحویل به موقع از سوی پیمانکاران، عدم نظارت و بازرسی در بخش های ساخت و ساز، امور مالی، امکانات رفاهی آب، برق، تلفن، در مناطق تحویل داده شده مواجه هستند.

بعضی از قطعات واگذار شده تعاونی ها نیز خارج از محدوده شهری و یا بالاتر از منبع ذخیره سازی آب شرب شهر است و امکان آبرسانی به آن عملا مقدور نسیت.

هم اکنون تعاونی مسکن فرهنگیان از میان تعاونی های فعال بیجار با 1500 عضو از فعالترین تعاونی های مسکن بیجار است.ک/4

7350/533

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا