گوناگون

مصلحت لرستان بازیچه مواضع غیرمسئولانه/ حرفهایی که مصرف انتخاباتی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، حکایت لرستان و رنج هایش روایت امروز و دیروز این دیار نیست، غصه تلخ مردمی است که سالهاست ضربه افراط گرایان سیاسی را خورده اند و به جای چشیدن طعم خدمت نظاره گر التهاب آفرینی ها و حرفهایی بوده اند که بیش از آنکه مرهمی بر درد فقر و بیکاری در این دیار باشد، مصرف انتخاباتی و تبلیغاتی داشته است.

شاید یکی از نخستین کسانی که نسبت به تبعات اینگونه مواضع هشدار داد نماینده ولی فقیه در استان لرستان بود که بارها از تریبونهای مختلف دلسوزانه فریاد زد که لرستان نیاز به کار و عمران و سرمایه گذاری دارد و سزاوار نیست که به جای خدمت به مردم به دنبال سیاسی کاری باشیم. اجازه بدهید که مردم طعم شیرین خدمت را بچشند…

این وضعیت به گونه ای بود که حتی استاندار لرستان نیز که ماههای نخست حضورش در لرستان را سپری می کرد بارها داد سخن سر داد که در طول سه دهه گذشته همه نمایندگان ادوار و مسئولان لرستان از کم توجهی دولت ها به استان نالیده اند و وقتی این روند 30 سال در لرستان جواب نداده به طور قطع استمرار آن جز فرصت سوزی چیز دیگری عاید استان نخواهد کرد.

هوشنگ بازوند در طول شش ماه گذشته هر بار فرصتی برای سخنرانی پیدا می کرد از “خودباوری” سخن می گفت که چاره درد لرستان است و این که 20 سال است فتیله مسائل سیاسی در استان بالا نگه داشته شده و نخبگان باید این روند را تغییر دهند و همه ظرفیتهای استان برای رفع مشکلات به میدان بیایند.

به رغم همه این هشدارها بازهم شاهد هستیم در شرایطی که لرستان نیازمند همگرایی و تمرکز بر روی حرکت در مسیر توسعه است بازهم برخی با طرح حرفهایی که بیشتر مصرف انتخاباتی دارد ناآگاهانه در مسیر اراده مردم و مسئولان برای تغییر شرایط کنونی استان و برون رفت از مشکلات اقتصادی سنگ اندازی می کنند.

نمود این موضوع را می توان در انتقادهای غیرمسئولانه برخی در جلسات مختلف دید که هرجایی فرصت می کنند به تکرار این مکررات پرداخته و از نقش خود در عدم توسعه یافتگی لرستان غافل می شوند و یا شاید در حرکتی رو به جلو برای اینکه مورد مواخذه مردم قرار نگیرند توپ را در میدان دیگری می اندازند و البته مردم هوشیارند و سره را ناسره تشخیص می دهند.

جلسه پیش از ظهر امروز پنج شنبه شورای اداری لرستان نیز متاسفانه درگیر چنین حواشی شد که به نظر می رسد عایدی برای مردم لرستان نداشته باشد، موضوعی که اعتراض نماینده ولی فقیه در استان لرستان و همچنین واکنش استاندار لرستان را در پی داشت.

هرچند که ممکن است این گونه صحبت ها از سر دلسوزی یا احساس ضرورت برای طرح مشکل صورت گیرد ولی تکرار این مباحث در جلسات مختلف و متعدد و فراهم کردن شرایط برای واکنش مسئولان اجرایی، لرستان را در تسلسل تکراری فرصت سوزی قرار خواهد داد، استانی که سالهاست از این تنشهای سیاسی رنج برده و دیگر خسته و درمانده شده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد که تاکنون در موارد مختلف هر جا ضرورت بوده ضمن طرح مسائل و مشکلات، خود جلودار پیگیری مطالبات مردم بوده است – که نمونه آن را می توان در موضوع پیگیری مشکلاتی چون بیکاری و پروژه هایی چون سد معشوره، فرودگاه، نیروگاه، کارخانه سیمان و …دید- معتقد است که امروز شرایط استان به گونه ای است که همه باید با همگرایی در مسیر رفع مشکلات قدم برداریم و هرکسی برای رفع مشکلات به سهم خود باید نقش ایفا کند.

حجت الاسلام میرعمادی که نسبت به طرح برخی مواضع غیرمسئولانه و وحدت شکن از سوی برخی مسئولان انتقاد دارد می گوید: امروز باید از آنچه که موجب ایجاد اختلاف، تشنج و التهاب آفرینی در استان می شود جلوگیری کرد.

وی با یادآوری اینکه طرح برخی مسائل به مصلحت و نفع استان نیست، یادآور می شود: باید همه مسئولان امر اعم از مدیران اجرایی و نمایندگان استان با وحدت و همگرایی ضمن تقویت روحیه خودباوری در میان مردم و مسئولان در راستای رفع مشکلات استان حرکت و از اتخاذ مواضعی که موجب حاشیه سازی می شود ممانعت کرد.

حجت الاسلام میرعمادی که فضای آرام و امن در استان را لازمه توسعه و حرکت در مسیر پیشرفت می داند، یادآور می شود: هر نوع اظهار نظری که فضا را ملتهب کرده و سودی برای مردم ندارد می تواند روند توسعه استان را با مشکل مواجه کند.

به هر روی به نظر می رسد امروز که مدیریت اجرایی لرستان با اجماع همه نمایندگان، تصمیم گیران و نخبگان مشغول به فعالیت شده و دیگر مسئولان استان نیز دلسوزانه همراهی لازم را در این زمینه دارند باید این وحدت و همدلی هر چه بیشتر تقویت شده و از ایجاد تنش و حاشیه سازی هایی که تجربه نشان داده سودی برای لرستان و لرستانی ندارد دوری کنیم.

فراموش نکنیم ما در مکتبی بزرگ شده و زندگی می کنیم که شعارش “كلّكم راع و كلّكم مسؤول عن رعيّته” است. و چه زیبا تفسیری که دکتر شریعتی در این زمینه کرده و می گوید: مسئولیت مخصوص رهبر نیست؛ مخصوص روحانیون نیست؛ مخصوص روشنفکران نیست؛ هر فردی در این جمع مسئولیت رهبری همه ی جمع را دارد و از اینجاست که مسئولیت هر فرد و انسانی به اندازه مسئولیت به عهده گرفتن سرنوشت همه انسانها دلهره آور و سنگین است…

با این تفاسیر هر کسی نباید از مسئولیت خود در وضعیت کنونی استان شانه خالی کرده و با فرافکنی نقش خود را کمرنگ و دیگران را پررنگ جلوه دهد، همه ما مسئولیم، هم در برابر شرایط کنونی و همه در برابر آنچه باید برای تعالی استان انجام بدهیم. نیاز امروز لرستان قبول این مسئولیت از یک سو و تلاش برای انجام رسالت خود برای برون رفت از این شرایط سخت و دشوار است. اگر قرار باشد هر کسی انگشت تقصیر را به سمت دیگری نشانه برود فردای ما، همانند اوضاع دیروز ما و حال امروز ما خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا