گوناگون

مظلومیت امام علی (ع) پس از شهادت نیز تمام نشد/عدل هم همراه با امیر المومنین دفن شد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله احمد علم‌الهدی بعدازظهر شنبه در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن در مهدیه مشهد اظهار کرد: هر مظلومی مظلومیتش با شهادت به پایان می رسد اما علی (ع) با شهادتش نیز مظلومیتش تمام نشد طوری که بعد از شهادت هم ایشان را لعن کردند و در خطبه‌های نماز جمعه در حضور امام حسن(ع) به وی لعن می‌فرستادند.

وی افزود: لعنت کردن امیرالمومنین در حالی انجام می شد که حتی دشمنان اولیای خدا به حقانیت امیرالمومنین معترف بودند و در هنگامی که معاویه دوستداران علی را محاکمه می‌کرد زن شاعری شعری را با این مضمون در نزد معاویه خواند که: عدل هم به همراه علی(ع) دفن شد و معاویه  نیز با شنیدن این شعر اشک ریخت و گفت حقا که همین طور است.

امام جمعه مشهد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تبارشناسی پیامبر ادامه داد: بخاطر عشقی که به پیامبر اکرم(ص)  داریم تبارشناسی نیز برای ما مهم است و اعتقاد داریم قداست ایشان تنها مربوط به روحشان نیست بلکه جسمشان هم بسیار نورانی و مقدس است.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: برخی افراد تبارشناسی و شجره پیامبر را به حضرت آدم رسانده‌اند در حالی که می توانیم به جرات بگوییم که بخش زیادی از این تاریخ با تجربه بشر سازگار نیست.

به گفته وی برخی از تعیین نسب‌ها صحت ندارد و پیامبر در حدیثی فرموده‌اند که نسب مرا از عدنان که جد بیستم پیغمبر(ص) بوده تا خود حضرت اسماعیل(ع) ادامه ندهید.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش در  تفسیر سوره قریش گفت: قریش از فرزندان نظربن کنعانه جد دوازدهم پیغمبر اکرم (ص) است و از سویی دیگر در ارتباط با کلمه قریش سه تعبیر وجود دارد و برخی لفظ قریش را به معنای تجارت می دانند.

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: ریشه کلمه قریش نیز نشان می دهد که در آن زمان قبایلی که در کنار یکدیگر تجمع پیدا می‌کردند، قریش نامیده می‌شدند و این در حالی است که اغلب مورخان معتقد بودند که قریش نام جانوری در دریا است که به آن سگ دریا گفته می‌شود.

وی تاکید کرد: در دریا نهنگی وجود دارد که تمام حیوانات دریا را طعمه می سازد اما سگ دریا جانوری است که هیچ حیوانی نمی‌تواند او را طعمه کند، به همین دلیل به آن قریش می گفتند و در این راستا مادر نظربن کنعانه این لقب را بر فرزند خود گذاشت  تا در جنگ‌ها در میان قوم عرب پیروز شود.

به گفته وی قریش اموال دیگران را تصاحب کرده و براین اساس فرزندان او نیز به عنوان قبیله قریش معروف شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا